تزیین یکی از جذابترین بخش های آشپزیه. تزیین حلوا هم یکی از اون مواردی هست که بیشترین تنوع رو داره. مخصوصا توی محرم یا ماه رمضون تزیین خرما و حلوا حسابی باب میشه و همه دنبال روش های جدید هستن. گزینه های موجود برای تزیین حلوا خیلی خیلی زیاده. برای همین میخوایم توی این مطلب فقط در مورد تزیین حلوا با قیف و ماسوره صحبت کنیم. کار کردن با قیف و ماسوره ممکنه ترسناک باشه یا سخت به نظر بیاد. ولی اصلاً این طور نیست. فقط نیاز به کمی تمرین داره. موقع تزیین حلوا با ماسوره باید توجه کنید که غلظت حلوا مناسب باشه. طبیعتاً حلوا نباید رقیق و روان باشه. نباید هم بیش از حد غلیظ و خشک باشه که توی قیف گیر کنه. دمای حلوا هم موقع تزیین با ماسوره نباید زیاد داغ و نه زیاد سرد باشه. بلکه حلوای شما باید گرم باشه. این ها نکات اولیه ای هست که لازمه بدونید. در ادامه مطلب همه جزئیات و نکات ریز و درشت رو بهتون میگم تا بتونید حلوا رو با قیف و ماسوره به هر شکلی که دوست دارید در بیارید. بعد از اون هم چند مورد عکس تزیین حلوا رو براتون میذارم تا بتونید ازشون الهام بگیرید.

 

تزیین حلوا با قیف و ماسوره

 

 

روش تزیین حلوا با قیف و ماسوره

 

1- نوع حلوا را انتخاب کنید.

برای تزیین حلوا با ماسوره، اول از همه باید حلوا رو آماده کنید. خیلی از حلواها را میشه با قیف و ماسوره شکوفه زد. میتونین از حلوای تیره، حلوای مجلسی یا حلوا هویج استفاده کنید. حلوای زعفرانی هم گزینه خوبیه. اگه میخواین چند رنگ حلوا داشته باشین میتونین چند نوع حلوا درست کنید. البته راه دیگه ای هم هست. هر چه آرد رو بیشتر تفت بدید رنگ حلوا تیره تر میشه. پس میتونید با میزان تفت دادن هم رنگ حلوا رو تغییر بدید. در ضمن جنس آرد هم مؤثر هست. آرد سبوس دار رنگ حلوا رو تیره تر میکنه.

 

2- حلوا را برای تزیین آماده کنید.

بعد از این که حلوا رو تهیه کردید باید بگذارید به دمای مناسب برسد. با حلوای داغ نمیشود کار کرد. پس باید بگذارید کمی خنک شود. اما حلوای سرد هم میشکند و فرم نمیگیرد. پس حلوا باید گرم باشد. ماسوره دلخواه را داخل قیف قرار دهید. با پیچاندن بخش رابط قیف و ماسوره را به هم وصل کنید. قیف را در لیوان تمیزی قرار دهید طوری که ماسوره کف لیوان قرار بگیرد. قیف را باز کنید تا از لبه لیوان آویزان شود. هر وقت حلوا به دمای مناسب رسید مقداری از آن را با قاشق بردارید و داخل قیف بریزید.

 

3- تزیین حلوا با ماسوره به شکل دلخواه

انتهای قیف را بپیچانید و فشار دهید تا اگر هوایی داخل آن هست خارج شود. حلوا به لبه ماسوره که رسید آماده کار است. بهتر است ابتدا روی یک نعلبکی به صورت آزمایشی شکوفه یا طرح مورد نظر را بزنید. چون غلظت حلواهای مختلف با هم فرق دارد ممکن است کمی تمرین لازم باشد تا مقدار فشاری که باید وارد کنید دستتان بیاید. وقتی آماده شدید در بشقاب مورد نظر تزیین حلوا با قیف و ماسوره را انجام دهید.

 

حلوا روی زیر کیکی

 

عکس تزیین حلوا با قیف

 

در ادامه عکس حلواهای تزیین شده زیبایی رو میبینید که میشه کلی ایده جالب ازشون گرفت. البته اگه دوست داشته باشید عکس های بیشتری ببینید فقط کافیه سری به اینستاگرام بزنید و سرچ کنید. ما اینجا فقط چند تا زیباترین تزیین های حلوا با ماسوره رو برای شما آوردیم. منبع عکس ها رو هم برای شما نوشتیم تا اگه دوست داشتید به پیج این دوستان با سلیقه سر بزنید. و از آموزش های ارزشمندشون استفاده کنید.

 

تزیین حلوا به شکل حصیری

برای تهیه حلوا به شکل حصیری از ماسوره سبد حصیری بزرگ استفاده کنید. این طرح کمی زمان میبره ولی اون قدر زیباست که ارزشش رو داره. اول به صورت خطوط موازی حلوا رو در سینی بریزید. و بعد با یکی در میان کشیدن ماسوره روی خطوط طرح حصیر رو ایجاد کنید.

 

تزیین حلوا با ماسوره

عکس از @talayieh

 

حلوا به شکل گل رز

طرح گل رز رو میتونید با استفاده از ماسوره گلبرگ ایجاد کنید. روی پایه مخصوص گل رز کمی از حلوا رو قرار بدید تا به عنوان مرکز گل عمل کنه. سپس گلبرگ ها رو حول این نقطه شکل بدید. ماسوره شماره 125 برای گل بزرگ و ماسوره 104 برای گل کوچک مناسب هست. حلوای زعفرانی گزینه خوبی برای این نوع تزئین هست. رنگ طلایی این حلوا روی حلواهای تیره تر خیلی قشنگ میشه.

 

حلوای گل رز

عکس تزیین حلوا از @mina_zargari

 

حلوا در نان تارت

میتونید حلوا رو داخل نان تارت شکوفه بزنید یا با چرخوندن ماسوره ستاره ای بزرگ طرح پیچ رو ایجاد کنید. با استفاده از حلوای لبو میتونید گل های حلوایی قرمز داشته باشید.

 

تزیین حلوا در نان تارت

عکس از @soodi.6721

 

تزیین با استفاده از نان حلوا

حلوا رو میتونید داخل نان حلوا یا روی نان میکادو هم سرو کنید. البته در این صورت بهتره بگذارید حلوا کمی بیشتر از معمول سرد بشه تا نان رو نرم نکنه. چون ممکنه نان حلوا در اثر گرم شدن از هم بپاشه.

 

نان حلوا

 

تزیین حلوا با تکسچر

از تکسچر فوندانت هم میشه برای زیبایی بیشتر حلوا استفاده کرد.

 

تزیین حلوا با ماسوره و تکسچر

عکس حلوا از @chef_samane

 

گل حلوایی روی بیسکویت

اگه هیچ کدوم از مواد و وسایل گفته شده رو ندارید نگران نباشید. میتونید طرح حلوا رو با ماسوره روی بیسکویت هم ایجاد کنید. این بیسکویت ها هم برای پذیرایی میتونه استفاده بشه و هم برای مصرف خونگی.

حلوا بیسکویتی

عکس از @chef.sam.official

 

تزیین حاشیه حلوا

اگه قصد دارید نوشته ای روی حلوا بنویسید یا وسطش رو با مغز و پودر نارگیل تزیین کنید میتونید فقط حاشیه حلوا رو با قیف و ماسوره تزیین کنید.

 

تزیین حاشیه حلوا با ماسوره

عکس از @samaneh.R67

 

نکته های کلیدی تزیین حلوا با ماسوره:

1- در صورت استفاده از نان حلوا بگذارید حلوا کمی بیشتر از داغی بیافتد. چون با ریختن حلوای داغ در نان، نان به سرعت نرم میشود و تردی اش را از دست میدهد.

2- نان تارت مشکل نان حلوا را ندارد و نرم نمیشود.

3- برای شکوفه زدن حلوا نباید زیاد سرد شود. در صورتی که حلوا سرد شد قبل از ریختن آن در قیف کمی گرمش کنید.

4- با استفاده از کپسول های کاغذی کوچک میتوانید تعداد حلوای بیشتری داشته باشید. به همین علت استفاده از کپسول در مراسم ختم و دیگر مراسم هایی که مهمان های زیادی دارند رایج تر است.

5- موقع تزیین حلوا حلواهایی با رنگ های مختلف انتخاب کنید تا جلوه زیباتری پیدا کند.

6- از قیف های یک بار مصرف کاغذی برای تزیین حلوا استفاده نکنید. این قیف ها خیلی حساس هستند و تحمل حلوای سنگین را ندارند.