همه ما با اهمیت خواب کافی آشنا هستیم و هرازگاهی با عوارض ناشی از کم خوابی و بی خوابی مواجه شده ایم. در ماه رمضان به دلیل تغییر در زمان غذا خوردن و بیدار شدن ممکن است اختلالاتی در روند خواب پیش بیاید. در ماه رمضان افراد هنگام سحر (که پیش از این خواب بوده اند) بیدار می شوند و پس از آن نیز بسیاری به نماز و نیایش می پردازند و دیگر نمی خوابند. به همین دلیل باید در ماه رمضان توجه بیشتری به کمیت و کیفیت خواب خود داشته باشیم تا در طول روز بتوانیم باانرژی و سرحال در فعالیت های اجتماعی حاضر شویم.

 

 

کمیت خواب در ماه رمضان

سعی کنید در ماه رمضان هم به اندازه قبل بخوابید. اگر معمولا 8 ساعت خواب برایتان کافی است سعی کنید در طول روز یا هرزمانی که فرصت کردید استراحت کنید تا همچنان در شبانه روز 8 ساعت خوابیده باشید.

  • تنظیم زمان خوابیدن برای هرکس ممکن است متفاوت باشد و کاملا به برنامه ریزی زندگی و کار او بستگی دارد. بنابراین قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای خوابیدنتان برنامه ریزی کنید و با توجه به موقعیت کاری و زندگی خود زمان های خالی را مشخص کنید. اگر امکانش وجود دارد شب ها زودتر از حد معمول به رختخواب بروید. همچنین قبل از افطار اگر فرصتش را دارید کمی بخوابید و استراحت کنید. ممکن است این روند جدید خوابیدن فرصت کافی برای مراودات اجتماعی و تفریحات معمول برای شما باقی نگذارد اما حفظ سلامتی در ماه رمضان از همه چیز مهم تر است. خوشبختانه بدن ما به زودی به برنامه جدید خوابیدن عادت می کند و خود را با آن مطابقت می دهد.
  • خوابیدن در طول روز نه تنها باعث جبران کم خوابی سحر می شود، بلکه انرژی از دست شما را برمی گرداند و باانرژی تر می توانید به ادامه روزه داری بپردازید.

 

کیفیت خواب

علاوه بر مدت زمان خوابیدن در شبانه روز، کیفیت خواب نیز تاثیر زیادی در حفظ سلامتی ما دارد. بنابراین مطمئن شوید که کیفیت خوابتان به اندازه کافی خوب هست و باعث تجدید قوای شما می شود.

 

کیفیت خواب در ماه رمضان

 

  • عوامل محیطی تاثیر بسیار زیادی در داشتن خواب بهتر در ماه رمضان دارند. سعی کنید محیط خوابتان کاملا تاریک و ساکت باشد تا بتوانید خوابی عمیق و آرام داشته باشید. در غیر این صورت، می توانید با استفاده از گوش گیر و چشم بند محیطی آرام برای خود ایجاد کنید و خواب عمیقی داشته باشید.
  • غذایی که می خوریم هم بر کیفیت خواب ما تاثیر می گذارد. بنابراین برای داشتن خواب بهتر در ماه رمضان لازم است به غذایی که می خوریم توجه بیشتری داشته باشیم. غذاهای سنگین، چرب و سرشار از کالری و قند در هنگام افطار می توانند در روند خوابیدن ما اختلال ایجاد کنند و مانع از خواب عمیق شوند. اگر هنگام افطار و شام غذاهای سنگین و چرب بخوریم بدن ما زمانی را که برای خواب و استراحت نیاز دارد صرف هضم و گوارش این غذاها می کند.
  • از غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید. اگر همیشه عادت دارید غذاهای پرادویه و تند و تیز مصرف کنید در ماه رمضان تجدید نظری در آشپزی خود داشته باشید. در طول ماه رمضان معده و دستگاه گوارش حساسیت بیشتری پیدا می کند و بعد از یک روز طولانی روزه داری غذاهای پرادویه ممکن است باعث ایجاد نفخ، سوزش سردل و اختلال در خواب شب بشود.
  • از غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنید. غذاهای سرخ کردنی مثل سیب زمینی سرخ کرده، بادمجان سرخ شده و... سرشار از چربی و روغن هستند. این روغن در کبد هضم نمی شود و به عنوان بافت چربی در بدن ذخیره می شوند. همچنین مصرف غذاهای سرخ کردنی و چرب باعث اختلال در روند هضم غذا و ترش کردن معده و در نهایت اختلال در روند خواب شبانه می شود. بنابراین برای داشتن خواب بهتر در ماه رمضان از مصرف این قبیل غذاها پرهیز کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید. شاید بسیاری از ما عادت داشته باشیم برای رفع عطش و تشنگی در هنگام افطار، مقدار زیادی چای و قهوه بنوشیم. اما باید بدانید که این قبیل نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند و باعث اختلال در روند خواب می شوند. ممکن است خیلی ها ادعا کنند که علیرغم نوشیدنی چای مثل همیشه به خواب می روند. ممکن است این موضوع صحیح باشد و چای روی کمیت خواب تاثیر محسوسی نداشته باشد؛ اما مطمئنا بر کیفیت خوابتان تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. بنابراین برای داشتن خواب بهتر در ماه رمضان مصرف این قبیل نوشیدنی ها را کاهش دهید.