سلامت اب

 

اصول سلامت و بهداشت اب

 

» براي نگهداري آب در يخچال از ظروف استيل يا شيشه‌ هایي که رنگ شفافي دارند استفاده کنيد.

 

» براي حفظ سلامت و به خطر نينداختن بهداشت آب بهتر است از نگهداري آن در ظروف پلاستيکي پرهيز کنيد زيرا ظروف پلاستيکي داراي ترکيب‌هاي پليمري هستند که از سنتز مواد اوليه‌اي به نام منومر تهيه شده‌اند ، پليمرها در اثر خم شدگي يا ساييدگي ظروف پلاستيکي، جمع شده و منجر به آزاد شدن منومرها ميشوند.

 

» فريز کردن آب داخل ظروف پلاستيکي به هیچ عنوان توصيه نمي‌شود ، به دليل اينکه آب بر بدنه اين ظروف فشار وارد مي‌کند و باعث آزادسازي سريع‌تر منومرها مي‌شود که موادي سمي و خطرناکند و براي سلامت افراد زيان‌بار هستند.

 

» مصرف آب در ظروف يا بطري‌هاي پلاستيکي بدلیل ترکیباتی که گفته شد باعث ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي ، بدخلقي و کم‌حوصلگي در طولاني مدت خواهد شد.

 

» بهتر است هر چند وقت يک‌بار بطري‌هاي آب را تعويض کنيد ، همچنين استفاده طولاني مدت از اين بطري‌ها براي نگهداري مواد اسيدي مانند آب‌ليمو ، آب‌غوره و سرکه مناسب نيست.

 

» اگر يخچالتان مجهز به آب‌سردکن مخزن‌دار است حتماً هر 2 روز آب آن را تعويض کنيد زيرا جنس اين مخزن‌ها از پلاستيک است و ماندن آب بيش از 3 روز درون اين مخزن‌ها احتمال انباشته شدن مواد پلاستيکي را درون آب افزايش مي‌دهد و طعم اب نیز تغییر خواهد کرد.

 

» در صورتي که از آب لوله‌کشي شده استفاده نمي‌کنيد يا در مسافرت هستيد و از تصفيه بودن آب اطمينان نداريد بهتر است قبل از مصرف آن را بجوشانيد ، اگر آب تصفيه‌شده و لوله‌کشي شده در دسترس باشد نيازي به جوشاندن آن نيست.

 

» گاهي آب طعم مواد داخل يخچال را مي‌گيرد که در اين صورت بهتر است آب را دور بريزيد ، اگرچه طعم گرفتن آب به معني غيربهداشتي بودن يا وجود آلودگي ، باکتري يا ميکروب نيست اما بهتر است از مصرف آن اجتناب کنيد.

 

» هرگز در ظروف پلاستيکي به کودکتان آب ندهيد زيرا سيستم ايمني او نسبت به افراد بزرگ‌سال ضعيف‌تر است ، اين ترکيبات پلاستیکی در ساخت درپوش قوطي‌هاي غذایی و کنسروها نیز کاربرد دارند و داراي خاصيت سرطان‌زايي هستند و مصرف طولاني مدت مایعات درون ان باعث آسيب جدي به بدن خواهد شد.

 

» فراموش نکنيد که نوشيدن آب سرد يا گرم در ظروف پلاستيکي يک‌بار مصرف نيز خطرساز است و تجمع قطره‌هاي آب که مانند يک لايه چربي در ديواره اين ليوان‌ها جمع مي‌شود چيزي جز منومرهاي سمی نيست.