امروز میخوایم در مورد نان بروتچن آلمانی صحبت کنیم. بروتچن (Brötchen) در زبان آلمانی یعنی «نان کوچک». که اسم خیلی مناسبی هم هست. البته این نون های کوچک دوست داشتنی اسم های زیادی داره: Semmel, Schrippe, Rundstück or Weck, Weckle, Weckli, or Wecken ...بسته به این که کجای آلمان برید ممکنه هر کدوم از این اسم ها رو بشنوید. این نان های زیبا برای تهیه ساندویچ های کوچکی که معمولا توی مهمانی ها سرو میشن عالی هستن. البته میتونید هم کمی بزرگتر چونه بگیرید و به عنوان نان همبرگر ازش استفاده کنید. در ضمن میتونید مثل خود اروپایی ها نان ها رو از وسط نصف کنید. مقداری کره بمالید و وسطشون مربا بریزید. این طوری بروتچن میتونه نان صبحانه هم باشه.

روی نان آلمانی حسابی ترده و ولی داخلش نرم و برای ساندویچ درست کردن کاملا مناسبه. دلیل ترد شدنش هم استفاده از رومال سفیده تخم مرغه. یه نکته مهم دیگه هم اینه که مقداری یخ زیر خمیر در فر قرار میگیره و با ایجاد بخار بافت نان رو کاملا منحصر به فرد میکنه. بعد از یه مدت که خمیر توی فر موند و عطر خوش نون بلند شد خاطره خوش همه وقتایی که از جلوی نونوایی رد شدید و هوس نون داغ تازه کردید توی ذهنتون زنده میشه. واقعا که هیچ نونی با نون داغ تازه از تنور درومده قابل مقایسه نیست.

وسط نان بروتچن

طرز تهیه نان بروتچن آلمانی

مرحله اول:

خمیر مایه، شکر و 1 و 1/4 پیمانه آب گرم را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید. آن را 10 دقیقه کناری قرار دهید تا روی سطح مخلوط حباب ایجاد شود. این نشان میدهد که خمیرمایه فعال شده است.

عمل آمدن خمیرمایه

مرحله دوم:

سفیده های تخم مرغ را داخل کاسه ای بریزید و با همزن بزنید تا خودش را بگیرد و بافتی مانند خامه پیدا کند (وقتی ظرف را برمی گردانید نریزید). سپس در کاسه دیگری روغن جامد، نمک و نصف آرد را 2 دقیقه با همزن بزنید تا یکدست شود. حال سفیده های فرم گرفته را به مخلوط آرد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

اضافه کردن سفیده تخم مرغ فرم گرفته

مرحله سوم:

باقی مانده آرد را به تدریج اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا به شکل خمیر نرمی شود. وقتی خمیر منسجم و از کاسه به راحتی جدا شد آن را روی سطحی آرد پاشی شده قرار دهید. 10 دقیقه خوب ورز دهید و اگر لازم است باز هم کمی آرد اضافه کنید تا به دست نچسبد. در نهایت خمیر باید حالت کشسانی داشته باشد.

خمیر نان بروتچن آلمانی

مرحله چهارم:

حال خمیر نان بروتچن را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را به شکل بیضی در آورده و روی سینی فر چرب شده با فاصله بچینید. روی سینی را با پارچه تمیزی بپوشانید و 1 ساعت در جای نسبتاً گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود. 10 دقیقه قبل از پایان زمان برآمدن خمیر، فر را با دمای 220 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

چانه گرفتن خمیر

مرحله پنجم:

یک سینی فر خالی در پایین ترین طبقه فر قرار دهید تا داغ شود. برای رومال، یک عدد سفیده تخم مرغ کوچک را در کاسه کوچکی بریزید و با چنگال بزنید. سپس آن را با یک قاشق شیر مخلوط کنید. پس از استراحت، روی هر نان با چاقو یک برش عمودی یا دو برش به شکل ضربدر بزنید و سفیده تخم مرغ را روی آنها بمالید.

برش روی نان بروتچن

مرحله ششم:

حال یک پیمانه یخ قالبی کف سینی داغ شده بریزید. بلافاصله سینی خمیرها را در طبقه وسط فر قرار دهید و در فر را ببندید. بگذارید حدود 20 دقیقه در فر بماند و روی نانها طلایی شود. در صورت لزوم میتوانید یک دقیقه آخر شعله بالای فر را روشن کنید. اما بیار مراقب باشید و به محض این که روی نان به رنگ دلخواه درآمد سینی را از فر خارج کنید. بگذارید نان بروتچن قبل از مصرف خنک شود.

نان آلمانی بعد از پخت

نکات کلیدی تهیه نان آلمانی بروتچن:

- پیش از شروع به کار از تازگی خمیر مایه مطمئن شوید.

- به زمان های استراحت و پخت نان دقت کنید تا نتیجه کار مورد رضایت تان باشد.

- سفیده تخم مرغ را درست قبل از گذاشتن خمیر در فر بمالید در غیر این صورت رنگ نان بروتچن به شفافیت ایده آلش نمیرسد.

- معمولا این نان آلمانی را ساده تهیه میکنند. اما در صورت تمایل میتوانید کمی کنجد یا مغز تخمه آفتابگردان هم قبل از پخت روی آنها بپاشید.

علاوه بر این دستور پخت، می توانید نان آلمانی بدون ورز دادن را نیز مشاهده بفرمایید.

منبع اصلی دستور: allrecipes