شیرینی کرکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه اصفهان است که بیشتر از همه در آغاز فصل بهار تهیه میشود. بیشتر ما شیرینی نخودچی، برنجی و نارگیلی را به عنوان شیرینی های عید نوروز میشناسیم. هر چند که این گزینه های معمول جای خودشان را دارند و خیلی هم خوشمزه هستند اما خب گاهی نیاز به کمی تنوع هم داریم. البته اصفهانی ها با شیرینی کرکی آشنا هستند و امکان ندارد که در ایام نوروز این شیرینی را نخورند. گفته میشود که شیرینی کرکی در اصل مربوط به شهرستان نائین است اما این روز ها در خیلی شهرهای دیگر هم آن را تهیه میکنند.

شیرینی عید نوروز

از ویژگی های اصلی شیرینی کرکی، این است که برای تهیه آن از مخلوط چند نوع آرد استفاده میشود. در اینجا ما یکی از بهترین دستورهای تهیه شیرینی کرکی عید نوروز را برای شما آماده کرده ایم که در آن از مخلوط آرد برنج، آرد نخودچی و آرد گندم (یا آرد جوانه گندم) استفاده میشود. آرد جوانه گندم خواص زیادی دارد. البته در هر صورت این شیرینی طعم و خواص چند ماده مختلف را با هم ترکیب میکند. همراه ما باشید با آموزش طرز تهیه کرکی. امیدواریم نوروز امسال آن را تهیه کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی کرکی عید

مرحله اول:

ابتدا روغن جامد را با پودر قند الک شده داخل غذاساز بریزید و با دور تند، حدود سه تا دقيقه بزنید تا كاملا مخلوط و كرم مانند شود. (از همزن برقی هم می‌توانید استفاده کنید. اما غذاساز راحت تر است چون در ابتدای کار ممکن است پودر قند به بیرون بپاشد)

مرحله دوم:

آرد برنج، آرد نخودچی و آرد گندم را الک و با هم مخلوط کنید. پودر هل را اضافه سپس مخلوط آردها را كه خوب مخلوط و الک كرده ايد قاشق قاشق به مخلوط روغن و پودر قند اضافه كنيد.

وقتی بیش از نیمی از آرد را اضافه کردید دیگر از غذاساز/همزن استفاده نکنید. به اضافه کردن تدریجی آرد ادامه دهید و از این پس با دست مواد را ورز دهید تا خميری لطيف بدست بياید. بسته به نوع آرد ها ممكن است چند قاشق از آرد اضافه بياید پس يك باره آرد را اضافه نكنيد. خمير شیرینی کرکی را داخل كيسه بريزيد و چهار ساعت استراحت بدهيد.

خمیر شیرینی کرکی

مرحله سوم:

بعد از خمير گلوله های اندازه فندق برداشته خوب گرد كنيد و روی شيرينی را به وسيله سر ماسوره گرد یا کاتر گرد کوچک شكل دار كنيد. معمولا طرح زدن روی شیرینی کرکی به این صورت هست که چند بار دایره را روی شیرینی میزنند طوری که دایره ها هم دیگر را قطع کنند. و هر دایره از وسط دایره قبلی بگذرد. به این مرحله در شیرینی پزی به اصطلاح پر زدن گفته میشود.

شیرینی کرکی با تخم خرفه

مرحله پنجم:

شیرینی ها را روی سینی فر پوشانده شده با کاغذ روغنی بچينيد. بالاخره تخم خرفه یا پودر پسته را روی شیرینی کرکی بپاشید و آن را به دلخواه تزيين کنید. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه به مدت ده تا پانزده دقيقه قرار دهید و بپزيد. بعد از پخت صبر کنید شیرینی کرکی کاملا خنک شود سپس آن را از کاغذ روغنی جدا کنید و به ظرف در دار منتقل کنید.

شیرینی بهشتی اصفهان نکات تهیه شیرینی کرکی:

- می‌توانید آرد کرکی را به صورت آماده از لوازم قنادی تهیه کنید. این نوع آرد به خصوص در لوازم قنادی های شهر اصفهان به صورت آماده فروخته میشود.

- به تجربه‌ی من در صورت استفاده از آرد کرکی آماده، آرد کمتری لازم هست. پس آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی داشته باشید.

- اگر روغن جامد را در یخچال گذاشته اید آن را از قبل بیرون بگذارید تا به دمای اتاق برسد، سپس با پودر قند مخلوط کنید. - اگر آرد شيريني زیاد شد و موقع شكل دادن به خمير به مشكل برخورديد ميتوانيد يكی دو قاشق روغن مايع به خمير اضافه كنيد تا از حالت پودری در بياید.

- آرد برنج را میتوانید خودتان در منزل با برنج ایرانی خوش عطر تهیه کنید.

- با این مقدار مواد حدود 40 عدد شیرینی کرکی خواهید داشت.

- آرد برنج و آرد گندم را حتما از قبل با الک ریز، الک کنید.

- خمیر شیرینی را نباید مثل خمیر نان مشت و مال داد چون روغن از خمیر جدا شده و شیرینی خشک از آب در می آید. - براي تهيه همه شيريني ها از ترازو استفاده كنيد چون اندازه ها بايد حتما دقيق باشد. - در دستور ها ميتوانيد به جای  روغن جامد از كره استفاده كنيد ولی نهايتا دو هفته ميتوانيد شيرينی را نگه داريد ولی با روغن جامد تا دو ماه میتوانید در ظرف دردار نگهداري كنيد. - اگر خواستيد شيرينی كاكائويی داشته باشید يكی دو قاشق پودر كاكائو بزنيد و از آرد دستور كم كنيد و اگر زعفراني خواستيد يك قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غليظ اضافه كنيد. - برای تهيه شيرينی كركی، نخودچی و برنجی حتما از آرد مرغوب و با كيفيت و تازه استفاده كنيد.