سس پستو یکی از انواع سس هاست که اصالتی ایتالیایی دارد. سس ایتالیایی پستو چاشنی محبوب و لذیذی برای انواع غذاها مانند پاستا و انواع سالاد می باشد. پاستا پستو یکی از پر طرفدارترین غذاها با سس پستو می باشد که این روزها در رستوران های ایتالیایی خواهان زیادی دارد.

این سس را می توان با یک فرمول و دستور بسیار ساده تهیه کرد. در دستور سس پستو اصل، از برگ ریحان، دانه کاج، سیر، پنیر پارمزان، روغن زیتون و ادویه استفاده می شود. اما اگر دانه کاج در دسترس نباشد، می توان انواغ مغزها مانند گردو، بادام هندی، بادام زمینی و پسته را به عنوان جایگزین به کار برد.

ایران کوک در این مطلب طرز تهیه سس پستو خانگی را برای شما عزیزان آماده کرده است. امیدواریم از این رسپی لذت ببرید.

 

طرز تهیه سس پستو

مرحله اول :

ابتدا برگ های ریحان را شسته در ظرفی قرار دهید. پنیر پارمزان را روی برگ های ریحان رنده کنید.

مرحله دوم :

مغز گردو ها را با دست کمی خرد کنید. در صورتی که از بادام زمینی و یا بادام هندی استفاده می کنید می توانید آن ها را قبل از اضافه کردن، کمی در تابه حرارت داده و تفت دهید. (این کار باعث می شود تا سس شما طعم دلپذیر تری داشته باشد) سپس مغز گردوها را که کمی شکسته و خرد کرده اید داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم :

برگ های ریحان به همراه پنیر پارمزان را داخل مخلوط کن بریزید. حبه های سیر، آبلیمو و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. و تمام مواد را خوب باهم مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شود.

سپس مواد سس را داخل ظرفی ریخته و در انتها روغن زیتون را اضافه کرده و خوب هم بزنید. (در صورتی که روغن زیتون را داخل دستگاه بریزید، مقدار بسیاری از روغن به دیواره میچسبد و هدر می رود. پس بهتر است روغن زیتون را در آخر اضافه کنید.)

سس پستو

سس پستو خوشمزه و لذیذ شما آماده می باشد تا آن را همراه انواع سالاد، پاستا، پیتزا ایتالیایی و ساندویچ نوش جان کرده و لذت ببرید. همان طور که مشاهده کردید، سس پستو طرز تهیه بسیار ساده و آسانی دارد. اما در عین سادگی، یک چاشنی فوق العاده جذاب و خوشمزه است.

سس پستو

نکات کلیدی تهیه سس پستو

- سس پستو قرمز که همان سس پستو گوجه فرنگی می باشد، و در آن به جای ریحان یا اسفناج از گوجه فرنگی پوره شده استفاده می شود. این سس برای انواع پاستا، چاشنی لذیذی خواهد بود. البته در تهیه این سس می توانید از گوجه فرنگی و ریحان به طور هم زمان نیز استفاده کرده و برای رنگ قرمز بیشتر، کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنید.

- سس پستو سفید نیز از انواع سس پستو است که هیچ گونه سبزیجاتی به سس اضافه نمی شود و یا برای داشتن رنگ سفید، کمی سس مایونز به مخلوط مواد سس افزوده می شود.

- این سس به دلیلی خانگی بودن و نداشتن مواد نگهدارنده، تا حداکثر ده روز در یخچال قابل نگهداری می باشد.

- پس از آماده شدن سس، در صورتی که احساس کردید سس بیش از حد غلیظ است می توانید مقدار بیشتری روغن زیتون به آن اضافه کنید.

- اضافه کردن آبلیمو سلیقه ای می باشد. اما از کپک زدن سس جلوگیری می کند.

- شما می توانید طبق سلیقه و ذائقه خود از انواع مغزها در تهیه این سس استفاده کنید. سس پستو با بادام زمینی و یا بادام هندی، همچنین پستو با پسته، از انواع سس پستو می باشند که طعم بسیار لذیذی دارند. و همان طور که گفته شد می توانید مغزها را قبل از استفاده کمی حرارت داده و تفت دهید.

خوشحال می شویم سس پستو را طبق دستور ایران کوک تهیه کرده و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.