هوموس (به عربی: حُمُّص) یا «نخود-ارده» یک خوراک عربی– یونانی است که در خاورمیانه بسیار محبوب است؛ بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می شود. برای اینکه هوموس طعم لذیذ تری داشته باشد باید اجازه دهید نخود به قدر کافی پخته شود.

هوموس در کنار سبزیجات خلالی و نان سرخ شده میتواند میان وعده ای لذیذ و مقوی باشد. با دیدن فیلم آموزش تهیه هوموس با طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه آشنا شوید. برای مشاهده فیلم آموزش تهیه حمص کلیک کنید.

بهتر است برای تهیه این پیش غذای لبنانی از آب یک عدد لیمو ترش تازه استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه حمص را به صورت مرحله به مرحله خواهدی دید.

طرز تهیه هوموس حرفه ای

 

مرحله اول:

نخود را از شب قبل خیس بدهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید.حجم نخود بعد از خیس خوردن بیشتر میشود پس از ظرف بزرگتری استفاده کنید و به اندازه کافی آب بریزید.

خیساندن نخود هوموس

مرحله دوم:

نخود را با چند لیوان آب، جوش شیرین و حبه های سیر داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم بگذارید بپزد و نرم شود. جوش شیرین باعث میشود پوست نخود بعد از پخت راحت تر جدا شود. بعد از این که نخود به خوبی پخته شد، پوست شفاف روی آن را جدا کنید.

کندن پوست نخود

مرحله سوم:

نخود پخته پوست کنده و سیرهای نرم شده، روغن زیتون و آبلیمو را داخل میکسر یا غذاساز بریزید و بزنید تا یکدست شود. ارده را همراه با دو قاشق غذاخوری آب ونمک و فلفل اضافه کنید و مجدداً میکس کنید. در صورتی که هوموس غلیظ تر از چیزی است که میل دارید کمی بیشتر آب اضافه کنید.

اضافه کردن ارده

هوموس را به ظرف سرو منتقل کنید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. در کنار این هوموس خوشمزه میتوانید از نان پیتای سرخ یا گریل شده، سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، هویج و فلفل دلمه ای استفاده کنید.

هوموس با سبزیجات

نکته ها:

- برای مهمانی ها میتوانید تارت هوموس هم تهیه کنید.

- میتوانید به جای نخود خام از کنسرو نخود استفاده کنید. به این ترتیب حمص خوشمزه شما در عرض چند دقیقه آماده میشود.

- پخت نخود در قابلمه ممکن است تا 2 ساعت طول بکشد. برای پخت سریع تر از زودپز استفاده کنید. در این صورت نیم ساعت زمان برای پخت کافی است.

- روش دیگر تهیه هوموس به این صورت است که آن را با سیر کباب شده درست می کنند. با این روش حمص طعم منحصر به فرد و ظاهری مجلسی تر پیدا میکند. یک بوته سیر را 1 ساعت داخل فر با دمای 160 درجه سانتیگراد قرار دهید تا کباب شود.

سپس آن را از فر خارج کنید و پس از سرد شدن حبه های سیر نرم شده را از پوست خارج کنید و 4 عدد از آن را با نخود و بقیه مواد میکس کنید. میتوانید با بقیه حبه های سیر حمص را تزئین کنید.

  حمص با سیر کبابی

- میتوانید از مقداری پنیر فتا و دانه های کاج بو داده هم برای تزئین هوموس استفاده کنید.