یکی از خوشمزه ترین انواع کلوچه ها کلوچه فومن اصل هست. تاریخچه کلوچه فومن به قدیم الایام برمیگرده. اون زمانی که خانوم های خونه دار خودشون دست به کار می شدن و این کلوچه های مغزدار خوش عطر و طعم رو میپختن و به مردم می فروختن.

کم کم طرفدارای این کلوچه زیاد و زیادتر شد و در سراسر ایران، مردم دوست داشتن اون رو تهیه و تست کنن. این طوری شد که ما هم مثل خاگینه مغزدار تبریز، نان خرمایی کرمانشاه و شیرینی خوشکار گیلان تصمیم گرفتیم آموزش این کلوچه فومنی هیجان انگیز رو براتون توی سایت قرار بدیم.

  کلوچه فومنی اصل

عکس از fatemeh0ghasemi@

 

بهترین کلوچه فومن رو معمولا می تونین در خود شهر فومن پیدا کنین. اما تکلیف کسانی که به این شهر دسترسی ندارن چیه؟ ما از این عزیزان دعوت می کنیم در تهیه کلوچه فومن خانگی همراه ما باشن.

این کلوچه خصوصا داغ و تازه ش طعمی بی نظیر داره و یه میان وعده عالی برای مدرسه بچه ها و محل کار بزرگ تر هاست. آستین هاتون رو بالا بزنین و بیاین یه کلوچه فومنی خونگی با هم تهیه کنیم.

 

طرز تهیه کلوچه فومن خانگی

 

مرحله اول: آماده سازی خمیر مایه

یک کاسه بردارید. شیر گرم (در حدی که دست را نسوزاند) را در آن بریزید. یک قاشق غذاخوری شکر به شیر اضافه کنید و خوب بهم بزنید. خمیر مایه را به این مخلوط اضافه کنید و روی کاسه را بپوشانید و آن را در کناری بگذارید. حدودا 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه فعال شده و پف کند.

 

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

کاسه دیگری بردارید. دو قاشق غذاخوری باقی مانده از شکر را به همراه کره ذوب شده در کاسه بریزید و مخلوط کنید. تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید. حالا باید خمیر مایه که دیگر فعال شده و عمل آمده را به مخلوط بیفزایید. مواد را خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

 

مرحله سوم: افزودن آرد به مواد کلوچه فومن

آرد را الک کرده و نمک را به آن اضافه کنید. کم کم آرد را در کاسه محتوی مخلوط مایه خمیر بریزید. وقتی مواد حالت خمیری پیدا کرد، نوبت ورز دادن آن است.

 

مرحله چهارم: استراحت کردن خمیر

برای ورز دادن خمیر کلوچه باید آن را به مدت 5 تا 7 دقیقه روی سطح تمیزی ورز دهید. بهتر است چندین مرتبه خمیر را روی سطح کار بکوبید. حالا خمیر را داخل کاسه تمیزی بگذارید. روی کاسه را با سلفون یا پارچه تمیزی بپوشانید. خمیر کلوچه فومن خانگی باید به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت در دمای محیط استراحت کند. وقتی حجم خمیر دو برابر شد، برای ادامه کار آماده است.

 

مرحله پنجم: آماده سازی مواد میانی کلوچه فومن

در این مدت که خمیر باید استراحت کند، می توانید مواد میانی را آماده کنید. یک قابلمه روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را در آن بریزید و تفت دهید. دقت داشته باشید که آرد نباید دچار تغییر رنگ شود. حدود 5 تا 6 دقیقه تفت دادن و مداوم هم زدن آرد کافی است.

 

مرحله ششم: مخلوط کردن روغن ها و کره

یک کاسه تمیز بردارید. روغن مایع، کره و روغن صاف را در کاسه بریزید. روغن ها و کره را خوب مخلوط کنید. کم کم شکر را به روغن ها اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

مرحله هفتم: اضافه کردن طعم دهنده ها

در این مرحله از تهیه کلوچه فومن خانگی می توانید آرد، شکر، هل، وانیل و پودر دارچین را به مخلوط روغن اضافه کنید. خوب بهم بزنید تا مواد کاملا بافتی یک دست و منسجم پیدا کنند. برای مطمئن شدن از کیفیت بافت مواد می توانید آن را در دست گلوله کنید. در صورتی که گلوله مواد میانی از هم نپاشد، انسجام آن کافی است. حال گردوی خرد شده را نیز اضافه و با مواد میانی مخلوط کنید.

 

مرحله هشتم: تقسیم کردن خمیر

وقتی حجم خمیر کلوچه دو برابر شده بود، آن را از کاسه خارج کنید. روی سطح کار قرار دهید و رول کنید. خمیر را به 6 بخش مساوی تقسیم کنید. هر قسمت باید حدودا صد گرم باشد. خمیرها را با سلفون یا کیسه پلاستیکی بپوشانید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود.

 

مرحله نهم: شکل دهی به کلوچه فومن

 یکی از تکه های خمیر را بردارید. به کمک دست آن را صاف کنید. مقداری مواد میانی در مرکز خمیر قرار دهید. حالا با دست خمیر را جمع کنید تا کاملا مواد میانی درون آن قرار بگیرند. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و کلوچه ها را یکی یکی روی آن قرار دهید. فر را روشن کنید تا در دمای 200 درجه سانتی گراد گرم شود.

 

مرحله دهم: زدن مهر روی خمیرها

مهر مخصوص کلوچه فومن را بردارید. آن را به آرد آغشته کنید. روی تمام کلوچه ها مهر بزنید تا طرح دار شوند.

 

مرحله یازدهم: آماده سازی رومال کلوچه

یک کاسه کوچک بردارید. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به همراه زرده تخم مرغ در کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. حالا با یک قلمو رومال را روی کلوچه ها بزنید. در صورت تمایل مقداری کنجد روی کلوچه ها بپاشید. به کمک نوک یک چاقوی تیز یا چنگال، حفره های کوچکی در سطح کلوچه ایجاد کنید تا در حین پخت از پف کردن آن جلوگیری کند.

 

مرحله دوازدهم: پخت کلوچه خانگی

کلوچه ها را در فر بگذارید. حدودا 10 تا 15 دقیقه زمان برای پخت این کلوچه کافی است. کلوچه ها را از فر خارج کنید. روی آن ها را با پارچه ای تمیز بپوشانید تا خنک شده اما خشک نشوند. این کلوچه را می توانید با انواع نوشیدنی های گرم و نوشیدنی های سرد میل کنید. نوش جان.

  کلوچه فومن خانگی

عکس از ashpazibaleila@

 

نکات کلیدی تهیه کلوچه فومن

- دستور تهیه این کلوچه خوش طعم و اصیل محلی از صفحه اینستاگرام ashpazgram_net@ است.

- مواد میانی را می توانید به دلخواه تغییر داده و میزان آن ها را کم یا زیاد کنید. برای مثال می توانید از پودر جوز هندی و گلاب هم استفاده کنید.

- توصیه می شود روغن ها و کره مطابق دستور گفته شده استفاده شود. در صورتی که به روغن صاف دسترسی ندارید می توانید آن را از فروشگاه های آنلاین و فروشگاه های لوازم قنادی بخرید یا خودتان تهیه کنید.

برای این کار باید روغن جامد را روی حرارت قرار دهید. وقتی روغن جامد کاملا شفاف شد آن را از روی حرارت بردارید و در کناری بگذارید تا حرارت آن کاهش پیدا کند. سپس به مدت 24 ساعت این روغن را در یخچال نگه داری کنید تا برای مصرف آماده شود.

- روغن درون مواد میانی از سوختن شکر و بقیه مواد داخل کلوچه جلوگیری می کند. پس به هیچ عنوان نباید آن را حذف کرد.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام salehe_dardaei@ است.

- برای طرح روی کلوچه فومن اصل معمولا از مهرهایی استفاده می شود که در سه جنس کریستال، چوبی و فلزی تولید و فروخته می شوند. در صورتی که به این مهر دسترسی ندارید می توانید از هر طرح دلخواه دیگری استفاده کنید.

برای زدن طرح دایره پیشنهاد می شود از قسمت انتهایی ماسوره بزرگ یا هر شی دایره شکل استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه خمیر سفت تر باشد طرح بهتر روی کلوچه می ماند.

  مهر مخصوص

عکس از atefeh_mitradat@