شاید برایتان سوال شود که خمیر پف دار چیست؟ خمیر پفکی (Puff pastry) یا همان خمیر هزارلا، نوعی خمیر با بافت ترد و عالی می باشد. شیرینی با خمیر پفکی بهتر و لذیذ تر خواهد شد. این خمیر مناسب تهیه انواع شیرینی مانند پای، تارت، پیراشکی، شیرینی ناپلئونی، شیرینی زبان و... است. حالا که می دانید خمیر پفی چیست بهتر است با جزئیات آن نیز آشنا شوید. پایه و مواد تشکیل دهنده این خمیر آرد، کره، نمک و آب می باشد. همان طور که مشاهده می کنید، مواد اولیه این خمیر بسیار ساده و در دسترس است. اما تهیه خمیر پفکی نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما با رعایت نکات کلیدی تهیه خمیر می توانید مهارت لازم را بدست آورید. تمام موادی که در تهیه خمیر هزارلا یا همان پفکی به کار می رود باید در زمان آماده سازی خمیر همواره سرد باشند و کمترین تماس با گرمای دست برقرار شود. این خمیر با قرار دادن کره در بین مواد و چندین بار تا کردن خمیر و قرار دادن آن در یخچال بدست می آید. تهیه خمیر پفکی نیاز به دقت و صبر بالایی دارد. البته خمیر پفکی آماده نیز در بازار موجود است و شما می توانید آن را خریداری کنید. اما خمیر پفکی خانگی با تمام نکات ظریفی که دارد می تواند نتیجه مطلوب  و خوش طعم تری از خمیر آماده داشته باشد. ایران کوک در این مطلب طرز تهیه خمیر پف دار را مرحله به مرحله و با بیان ساده به شما آموزش می دهد. اگر در فکر تهیه شیرینی های خوشمزه با پایه خمیری هستید، این رسپی بهترین انتخاب است. با ما همراه شوید.

طرز تهیه خمیر پفکی

مرحله اول:

آرد، آب سرد، نمک و 50 گرم کره ذوب شده را داخل کاسه ای بریزید و باهم مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست بیاید. خمیر را داخل کیسه فریزر بگذارید و 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

خمیر پفکی

مرحله دوم:

  روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار باز کنید سپس 200 گرم کره نرم را روی سطح خمیر بریزید و پخش کنید (کره را پیش از کار در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود). خمیر را تا بزنید و با ورنه روی خمیر بکشید تا پهن شود. حدود 5 بار خمیر را تا بزنید و با وردنه صاف کنید. (تا بزنید و صاف کنید مجدد تا بزنید و صاف کنید).

خمیر نان شیرینی

خمیر نان شیرینی

مرحله سوم:

خمیر را داخل کیسه فریزر بگذارید و 30 دقیقه در یخچال قرار دهید، مجدد خمیر را از یخچال خارج کنید و 5 بار دیگر تا بزنید و با وردنه باز کنید سپس 30 دقیقه دیگر در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. (این مرحله را 2 - 3 بار تکرار کنید تا خمیر پفکی و ترد شود)

مرحله چهارم:

  خمیر را پس از آماده شدن چند تا بزنید و داخل کیسه فریزر بگذارید و تا 1 هفته در یخچال نگهداری کنید. این خمیر مناسب برای انواع شیرینی، انواع دسر و انواع غذاهاست.

خمیر نان شیرینی

نکات کلیدی تهیه خمیر پفکی:

- دقت کنید که در تمام مراحل آماده سازی این خمیر، تمامی مواد بایستی سرد باشند و کمترین تماس با گرمای دست را پیدا کنند.

- مراحل تا زدن ها و نگهداری در یخچال را با حوصله و دقت انجام دهید تا خمیر بافت مورد نظر و دلخواه را داشته باشد.

- این خمیر را می توانید تا 1 هفته در یخچال نگهداری کرده و برای تهیه انواع شیرینی ها مصرف کنید.