طرز تهیه مرغ ترش در نقاط مختلف شمال متفاوته و هر کسی این غذای خوشمزه رو به روش خودش و با مواد اولیه ی مختلف درست می کنه. در این مطلب ما دو روش از رایج ترین دستورهای پخت مرغ ترش به شیوه ی سنتی و محلی رو به شما آموزش می دیم که با مرغ ترش های رستوران ها کاملا متفاوته.

دو ماده ی اولیه در هر دو دستور رب انار و گردوی چرخ شده هستن که طعم فوق العاده ای به غذا میدن. در طرز تهیه ی مرغ ترش از سبزی معطر مخصوص شمال استفاده میشه که می تونید اون رو از سبزی فروشی ها تهیه کنید.

اگر هم به این سبزی ها دسترسی ندارید، ما در ادامه ی مطللب یه جایگزین برای اون معرفی می کنیم تا بتونید حتی بدون سبزی شمالی هم این غذای خوشمزه رو درست کنید.

در روش اول مرغ ترش طعم ترش تر و در روش دوم به دلیل وجود شکر و آلو بخارا، طعم ملسی داره که شما می تونید با توجه به ذائقه تون یکی از اون ها رو انتخاب کنید. مرغ ترش رو می تونید به عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی های خود به همراه ماست چکیده و یا انواع ترشی سرو کنید.

 

طرز تهیه مرغ ترش خوشمزه

 

روش اول: مرغ ترش شهسوار

۱- تکه های مرغ رو با نمک و فلفل و زردچوبه مزه دار کنید. سپس آن‌ ها را داخل قابلمه با روغن کم تفت دهید تا خوشرنگ و طلایی شوند. مرغ ها را از داخل قابلمه خارج کنید.

۲- پیاز و سیر رنده شده را تفت بدهید. ادویه ها را به آن ها اضافه کنید. بعد از آن که طلایی شدند، سبزی میکس شده را به آن ها اضافه کنید و تفت بدهید.

۳- به سبزی تفت داده شده رب انار و گردوی میکس شده را اضافه کنید و همه ی مواد را با هم کمی تفت بدهید.

۴- در این مرحله ۵ لیوان آب به سس اضافه کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت همه ی مواد با هم بجوشند تا گردو روغن بیندازد.

۵- سپس تکه های مرغ تفت داده شده را اضافه کنید. می توانید یک قاشق رب آلوچه نیز به سس اضافه کنید.

۶- زیر شعله ی گاز را کم کنید و اجازه دهید خورش به مدت چند ساعت بپزد و جا بیفتد. ۷- غلظت این خورش مثل فسنجان است و نباید زیاد رقیق و آبکی باشد. بعد از آن که خورش به روغن افتاد، آماده ی سرو کردن است. آن را در ظرف مورد نظر بریزید و به همراه برنج ایرانی، ماست، سالاد و یا ترشی سرو کنید.

  مرغ ترش شمالی

روش دوم: مرغ ترش مازندرانی

۱- ابتدا تکه های مرغ را با نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و کمی پودر ریحان خشک مالش دهید تا طعم دار شود.

۲-  داخل تابه کمی روغن بریزید و تکه های مرغ را داخل روغن سرخ کنید. بعد از آن که تمام قسمت‌ های مرغ سرخ شد، آن ها را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید. ۳- پیازها را ریز خرد کنید. دو حبه سیر را نیز رنده کنید. پیاز و سیر خرد شده را سرخ کنید. سپس ۱ پیمانه انار دانه شده را داخل آن بریزید و تفت دهید. ۱ قاشق رب گوجه، ۱ قاشق رب انار، ۱ قاشق پودر گردو (اختیاری)، ۲ قاشق سبزی محلی شمالی، کمی شکر، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را نیز اضافه کرده و همه ی مواد را با هم تفت دهید.

۴- مرغ ها را که از قبل سرخ کرده اید، داخل سس بچینید تا همه ی قسمت های مرغ به سس آغشته شود. بعد از کنار و گوشه ی تابه کمی آب جوش بریزید، به اندازه ای که تا نیمه های مرغ ها را آب بگیرد. آن را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید یک ساعت بپزد. تا زمانی که مرغ به روغن بیفتد و سس غلیظ شود. ۵- نیم ساعت قبل از پخت نهایی آلو بخارای خیس شده را به مرغ ترش اضافه کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه مرغ ترش

- سبزی میکس شده شامل خَنِش یا همان خالواش، گشنیز و جعفری و تره بیشتر از بقیه ی سبزی ها، نعنا و کاکوتی و چوچاق و ریحان به مقدار کمتر

- میزان شکر به ذائقه‌ی شما بستگی دارد

- گرچه عطر خاص سبزی های محلی شمالی جایگزین ندارند اما اگر به این سبزی ها دسترسی نداشتید می توانید از نعنا و برگ سیر و گشنیز استفاده کنید.

- روش درست کردن مرغ ترش را می توان با با اردک، غاز، بلدرچین و بوقلمون نیز انجام داد و آن ها را به این روش طبخ کرد.

- مقدار سبزی و دانه های انار را می توانید کم و زیاد و یا حذف کنید.

- می توانید سبزی های ساطوری شده را ابتدا در کمی روغن تفت داده و سرخ کنید. سپس آن ها را به سس مرغ ترش اضافه کنید.

- بسته به ذائقه تان می توانیدکمی آب نارنج تازه نیز برای ترش کردن مرغ ترش به سس آن اضافه کنید.

- برای درست کردن مرغ ترش می توانید از سینه، ران و یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید.

- تصاویر از : gh___roya___chi ، @neda.aghajeri@