چیپس ترتیلا چیست؟ یه نوع چیپس فوق العاده خوشمزه و هیجان انگیز که اصالتا مکزیکیه و بافت ترد و طعمی عالی داره. معمولا چیپس ترتیلا مکزیکی رو با آرد ذرت مخصوص مکزیک که ماسا (masa) هم بهش میگن، تهیه می کنن. اما دسترسی به این آرد برای همه آسون نیست. به همین خاطر چیپس ترتیلا در ایران با آرد گندم تهیه میشه. اگه شما هم به این آرد دسترسی ندارین و میخواین اون رو با آرد گندم تهیه کنین، میتونین از مطلب نان ترتیلا کمک بگیرین. و بعد مرحله دوم، یعنی روش تهیه چیپس رو طبق این دستور آشپزی انجام بدین.

این چیپس یه میان وعده یا عصرونه ای عالی برای تمام اعضای خانوادست. خصوصا اگه خودتون چیپس ترتیلا خانگی تهیه کنین. اگه تا حالا امتحانش نکردین نگران نباشین. روشی که در ادامه قراره ازش صحبت کنیم اصلا سخت نیست. به مواد اولیه زیادی هم نیاز نداره. در واقع خیلی آسونه چون یه خمیر چیپس شبیه به نان ترتیلا رو آماده می کنیم و بعد سرخش می کنیم تا ترد و طلایی بشه. اگه از این آشپزی مکزیکی لذت بردین می تونین با نان ترتیلا رولت کالباس و تخم مرغ سرو کنین یا از تاکو ماهی مکزیکی لذت ببرین. اما فعلا بهتره که کار رو با تهیه چیپس ذرت ترتیلا شروع کنیم.

 

طرز تهیه چیپس ترتیلا

 

مرحله اول: آماده سازی

1- یک کاسه بردارید. آرد masa را با نمک در کاسه بریزید و مخلوط کنید.

مخلوط کردن آرد و نمک

2- آب را به کاسه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیر شکل بگیرد. خمیر باید کمی خشک باشد. هر بار فقط یک قاشق چایخوری آب اضافه کرده و بهم بزنید.

افزودن آب

3- سپس خمیرهای چیپس ترتیلا را به 16 قسمت برابر تقسیم کنید و به آن ها شکل دهید. برای تقسیم کردن خمیر فقط باید آن ها را دو قسمت کرده و هر قسمت را به دو تکه دیگر تقسیم کنید تا در نهایت 16 تکه خمیر با اندازه برابر حاصل شود. آن ها را به شکل گلوله های توپی 40 گرمی درآورید. روی خمیرها را می توانید با حوله کاغذی تمیز و مرطوب بپوشانید تا نرم بمانند و خشک نشوند.

شکل دهی به خمیر

4- حالا به کمک یک کیسه پلاستیکی خمیرها را فشار دهید تا تخت و نازک شوند. گلوله خمیری را در وسط کیسه بگذارید و آن را فشار دهید تا به دایره ای با قطر 12 تا 15 سانتی متر تبدیل شود. هر از گاهی آن را بچرخانید تا طرف دیگرش را هم صاف و یک دست کنید.

تخت کردن خمیر

5- در این حین که گلوله های خمیری را صاف می کنید، یک تابه روی حرارت متوسط بگذارید تا گرم شود. سپس یک خمیر را با احتیاط از کیسه پلاستیکی جدا کنید. سپس آن را در تابه بگذارید تا بپزد. هر طرف خمیر 50 ثانیه زمان نیاز دارد تا کاملا بپزد. این کار را برای تمام گلوله های خمیر تکرار کنید. آن ها را با دستمال پارچه ای بپوشانید تا گرم و نرم بمانند.

پخت خمیر چیپس ترتیلا

6- حالا چیپس ترتیلا تقریبا آماده است. نیازی به اضافه کردن روغن به خمیر چیپس نیست. وقتی ترتیلاهای پخته شده خنک شدند، در صورت تمایل می توانید آن ها را در کیسه پلاستیکی، در یخچال یا فریزر، به مدت یک هفته یا بیشتر نگه داری کنید.

 

خنک شدن ترتیلاها

مرحله دوم: روش تهیه چیپس ترتیلا ذرت

1- برای آماده کردن چیپس ها باید وقتی کاملا خنک شدند آن ها را خرد کرده و هر کدام را به چهار قسمت تقسیم کنید.

خرد کردن چیپس ها

2- یک تابه کوچک یا شیر جوش بردارید و مقداری روغن در آن بریزید. روغن باید تقریبا 7 تا 8 سانتی متر از عمق تابه را بگیرد. تابه را روی حرارت متوسط بگذارید تا روغن داغ شود. چیپس ها را در آن بریزید تا سرخ شوند. هر بار تابه را فقط با یک لایه چیپس پر کنید.

سرخ کردن چیپسها

3- وقتی ترتیلاها طلایی رنگ شدند، آماده هستند. با یک کفگیر آن ها را بردارید. روی یک بشقاب حوله کاغذی بیندازید و چیپس ها را روی آن بگذارید تا روغنشان گرفته شود. حالا روی چیپس ها مقداری نمک بپاشید و با انواع سس و مخلفات دلخواه نوش جان کنید.

 

سرو چیپس ترتیلا

نکات کلیدی تهیه چیپس ترتیلا

- طرز تهیه چیپس ذرت ترتیلا خوشمزه و آسان از سایت servedfromscratch ترجمه شده است.