باسلوق ارومیه یک نوع شیرینی یا دسر بسیار عالیه که بافت بسیار نرمی داره. شاید بشه از اون به عنوان یکی از ساده ترین شیرینی ها نام برد. حتی افرادی که دانش شیرینی پزی ندارند به راحتی می تونند این باسلوق رو درست کنند. اگه دوست دارید که باسلوق شما بافت سفت تری داشته باشه می تونید مثل باسلوق ژله ای مقداری پودر ژلاتین به مواد اولیه اضافه کنید. خوبیش اینه که باسلوق رو می تونید در رنگ ها و طعم های مختلفی درست کنید.

همه ما معمولا با شنیدن اسم باسلوق به یاد یه شیرینی بدون رنگ میوفتیم که با گردو و پودر نارگیل تزیین شده، اما باسلوق ارومیه ظاهری متفاوت با این باسلوق ها داره، چون از شیره انگور توی این شیرینی استفاده میشه رنگش تقریبا قهوه ای میشه. قدیما به این شیرینی، سجوق گردویی می گفتند، چون گردوها رو مثل تسبیح نخ می کردند و توی مایع باسلوق داغ می زدند و وقتی که خشک می شد با چاقو برش می زدند.

امروزه از روش های مدرن تری برای درست کردن این باسلوق استفاده می کنند. مثلا مواد رو توی قالب های سیلیکونی شکلی می ریزند و به شکل های مختلف سرو می کنند. از آنجایی که داخل این شیرینی از شکر و روغن استفاده نمیشه خوراکی خیلی سالمی است و کسایی هم که رژیم دارند می تونند از آن میل کنند.

 

طرز تهیه باسلوق ارومیه

مرحله اول: حل کردن نشاسته در آب برای درست کردن باسلوق ارومیه

برای درست کردن این باسلوق ابتدا یک کاسه بیاورید و نشاسته را داخل آن بریزید، آب سرد را نیز به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود. برای اینکه مطمئن شوید که دانه درشتی از نشاسته باقی نمانده است آن را از صافی رد کنید، سپس داخل ظرفی که می خواهید باسلوق را توی آن درست کنید بریزید.

 

مرحله دوم: اضافه کردن شیره انگور و مغز گردو

ظرف محتوی آب و نشاسته را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا بوی خامی نشاسته گرفته شود. در ادامه شیره انگور را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و بوی نشاسته از بین برود. وقتی مواد باسلوق غلیظ شد باید عرق بادرنجبویه را اضافه کنید، سپس مغز گردو را داخل مواد بریزید و خوب مخلوط کنید. در این مرحله نباید از کنار گاز دور شوید و مواد را مرتب هم بزنید تا به قوام کافی برسد.

اگر باسلوق ارومیه را با حرارت ملایم بپزید کیفیت بهتری خواهد داشت. برای اینکه بفهمید که باسلوق به غلظت کافی رسیده است با قاشق روی آن یک خط ایجاد کنید، اگر سریع پر نشود، غلظت آن خوب است.

 

مرحله سوم: قالب زدن باسلوق

یک ظرف پیرکس یا سیلیکونی بیاورید و مواد باسلوق ارومیه را داخل آن بریزید. روی آن را با گردو تزیین کنید و به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید. پس از گذشت این زمان ظرف را از یخچال بیرون آورده و مواد را به راحتی از ظرف خارج کنید و به شکل دلخواه برش بزنید.

 

نکات کلیدی برای تهیه باسلوق ارومیه

- به جای عرق بادرنجبویه می توانید از گلاب استفاده کنید.  

- می توانید مقدار گردو را به دلخواه خود کم یا زیاد کنید.

 

- اگر بخواهید از شکر نیز داخل باسلوق ارومیه استفاده کنید، 1/4 پیمانه شکر به مواد اولیه اضافه کنید.

  تصویر شاخص از اینستاگرام: somay60yeh@