کیک باقلوا نوعی کیک فوق العاده خوشمزه است که وسط آن لایه ای از مغز گردو با هل و دارچین قرار گرفته است. البته این کیک کالری و قند خیلی بالایی دارد و به هیچ وجه نباید در خوردن آن زیاده روی کنید اما برای مهمانی ها و مناسبت هایی مثل شب یلدا فوق العاده است و بدون شک مورد استقبال همه مهمانان شما قرار خواهد گرفت.

مواد میانی وسط دو لایه خمیر ریخته میشوند. بعد از پخته شدن این کیک مغزدار، مقدار زیادی شربت روی کیک داغ ریخته میشود و به خورد آن میرود. در آخر هم روی کیک باقلوا با مغز پسته خرد شده تزیین میشود و به شکل جذابی که میبینید در می آید. اگر کیک باقلوا را تهیه کردید و از آن لذت بردید پیشنهاد میکنیم دستور پخت باقلوای ترکیه و باقلوای رشته ای عربی را هم امتحان کنید.

 

طرز تهیه کیک باقلوا

 

مرحله اول:

فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد گرم کنید و طبقه وسط را آماده کنید. قالب مستطیلی بزرگ را با کمی کره چرب کنید و روی آن مقداری آرد بپاشید. قالب را داخل سینک بتکانید تا آرد اضافی بریزد.

  کیک باقلوا

مرحله دوم:

اول مواد میانی را آماده کنید. سفیده و زرده دو تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با سرعت بالای همزن بزنید تا کف کند. زرده ها را با یک قاشق آب سرد مخلوط کنید و برای روی کیک باقلوا کنار بگذارید.

در کاسه کوچکی هل، دارچین، پودر قند و گردوی خرد شده را با هم مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید.

  کیک باقلوا

مرحله سوم:

همه مواد لازم برای خمیر به جز آرد را در کاسه بزرگی بریزید و خیلی خوب با یکدیگر مخلوط نمایید تا یکدست شود. آرد را به تدریج اضافه کنید و هر بار با یک قاشق چوبی مواد را هم بزنید. آنقدر آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. ممکن است مقداری آرد اضافه بیاورید. خمیر را به شکل یک مستطیل در بیاورید و سپس آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

  کیک باقلوا

مرحله چهارم:

با وردنه یکی از خمیرها را روی سطح آردپاشی شده باز کنید طوری که تقریبا هم اندازه با کف قالب شود. سپس به آرامی خمیر را بردارید و کف قالب بیاندازید. با انگشت لبه های خمیر را به دیواره های قالب برسانید تا کاملاً کف آن را بپوشاند.

  کیک باقلوا

مرحله پنجم:

مقداری از سفیده تخم مرغ را روی خمیر داخل قالب بمالید. سپس کل مخلوط گردو را روی سطح خمیر بپاشید.

 

کیک باقلوا

 

مرحله ششم:

بقیه سفیده تخم مرغ را هم به صورت یک لایه یکنواخت روی مواد بریزید. سپس، نیمه دوم خمیر را روی سطح آردپاشی شده باز کنید. سپس آن را به آرامی بردارید و داخل قالب روی بقیه مواد قرار دهید. با انگشت خمیر را بکشید تا کاملاً روی قالب را بپوشاند و در ضمن کمی هم فشار بدهید تا به لایه وسط بچسبد.

به کمک چاقو روی خمیر خطوط عمودی و افقی بکشید تا کیک باقلوا به 20 مربع هم اندازه تقسیم شود. سپس برش ها را عمیق کنید و تا کف قالب ببرید.

  کیک باقلوا

مرحله هفتم:

زرده تخم مرغ زده شده با آب را با یک قلمو روی خمیر باقلوا بمالید.

 

کیک باقلوا

 

مرحله هشتم:

1قالب را به مدت 35-40 دقیقه در فر گرم شده قرار دهید یا تا زمانی که سطح کیک باقلوا به رنگ طلایی تیره در بیاید.

  کیک باقلوا

مرحله نهم:

15 دقیقه که از زمان پخت گذشت شروع به تهیه شربت باقلوا کنید: آب و شکر و عسل را در شیرجوشی بریزید و روی شعله قرار دهید تا جوش بیاید. 2-3 دقیقه بگذارید قل بخورد. سپس آن را از روی شعله بردارید و گلاب را با آن مخلوط کنید. شربت را تا زمان آماده شدن کیک کنار بگذارید.

وقتی کیک آماده شد آن را از فر خارج کنید. قالب را داخل یک سینی یا روی سفره بگذارید چون ممکن است شربت از کناره های قالب بریزد.

  کیک باقلوا

دوباره با چاقو برش های کیک را از هم جدا کنید (چاقو را روی همان خطوط قبلی بکشید). سپس شربت را روی کیک داغ بریزید. ممکن است به نظر برسد که همه شربت در کیک جا نمیشود ولی این طور نیست. کل شربت باید روی این کیک ریخته شود تا کیک باقلوا به خوبی شیره دار و فوق العاده خوشمزه شود. لبه ها را فراموش نکنید و شربت را در همه جا به طور یکنواخت بریزید. صبر کنید کیک باقلوا به دمای اتاق برسد و شربت به خورد آن برود. سپس آن را به صورت یک لایه در ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید.

  کیک باقلوا

نکات کلیدی تهیه کیک باقلوا:

برای نگه داشتن کیک باقلوای اضافی در فریزر، آنها را به صورت یک لایه در ظرف در دار بچینید. یک کاغذ روغنی را به آرامی روی آنها بگذارید (ولی فشار ندهید). سپس در ظرف را بگذارید.