امروز قراره براتون یه دستور آشپزی هیجان انگیز بنویسم که با احتمال 99.99 درصد اگه تهیه ش کنین عاشقش می شین. دستور شیرینی الماسی ! شيريني الماسي یه شیرینی خیلی جذابه و یه گزینه عالی برای شیرینی عید نوروز محسوب میشه. البته هر وقت که دوست داشته باشین می تونین اون رو تهیه کنین. چون طرز تهیه خیلی آسونی داره و مواد اولیه مورد نیازش هم همیشه در دسترسه. شیرینی الماسی ترکیه ای هست و همه اون رو به اسم شیرینی الماس ترکیه می شناسن. اما این شيريني بین ما ایرانی ها هم خیلی محبوب شده. چون طعمش واقعا عالیه و بافت نرم و سبکی داره.

شيريني الماسي خانگي

عکس از gela.pokht@

شیرینی الماسی خانگی یه سری نکات داره که وقتی بهش مسلط بشین دیگه تهیه کردنش براتون مثل آب خوردن میشه. من سعی کردم در قالب این مطلب به تمام نکاتی که لازمتون میشه بپردازم. قراره با هم در مورد تهیه کردنش، نکات مربوط به آرد، روش پخت و حتی نگه داری این شیرینی صحبت کنیم. چون اگه شيريني الماسي با دقت تهیه نشه ممکنه ترک بخوره یا کاملا وا بره. اگه فکر می کنین دوست دارین تهیه کردن یه شیرینی فوق العاده رو یاد بگیرین، با ایران کوک همراه باشین. بعدش هم می تونیم با هم در مورد نان چای قزوین، شیرینی ناپلئونی، شیرینی دانمارکی و یا حتی شیرینی مربایی صحبت کنیم و ببینیم کدومش رو بیشتر دوست داریم! واقعا بحث شیرینیه مگه نه؟!

 

طرز تهیه شیرینی الماسی ترکیه ای

 

مرحله اول: ترکیب کره و پودر قند

یک کاسه بزرگ بردارید. کره که به دمای محیط رسیده را به همراه پودر قند و یا پودر شکر در آن بریزید. به کمک همزن برقی، کره و پودر قند را تا حدی مخلوط کنید که یک دست و کرم رنگ شود. حدود 7 تا 9 دقیقه کافی است. در صورت نیاز قبل از این مرحله پودر قند را الک کنید. اگر هم زدن کره برایتان سخت است می توانید آن را به تکه های کوچک تر برش دهید.

 

مرحله دوم: مخلوط کردن تخم مرغ و وانیل

یک عدد تخم مرغ را بشکنید و در کاسه محتوی کره و پودر قند بریزید. سپس یک چهارم قاشق چایخوری وانیل را اضافه کنید. حدودا 3 تا 4 دقیقه مواد را با همزن برقی بهم بزنید.

 

مرحله سوم: افزودن پودر کاکائو به مواد شیرینی الماسی

پودر کاکائو را به مواد شیرینی اضافه کنید. در این مرحله باید به رنگ کاکائویی دلخواهتان برسید. معمولا سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو کافی است. بیشتر از این مقدار کاکائو، ممکن است شیرینی را تلخ کند. حالا مواد را خوب بهم بزنید تا پودر کاکائو کاملا با مواد دیگر ترکیب شود.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد

در این مرحله از تهیه شیرینی الماسی خانگی نوبت به اضافه کردن آرد می رسد. آرد را الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید. در این مرحله نیازی نیست تمام سه و نیم پیمانه آرد را در شیرینی بریزید. هر بار کمی آرد اضافه کنید و در بافت خمیرتان دقت کنید. هر وقت خمیر به حالتی رسید که نه خیلی خشک، نه خیلی نرم بود و به دست نمی چسبید، خوب است. دیگر نباید به آن آرد بزنید. آرد زیاد باعث ترک خوردن شیرینی شده و آرد کم باعث می شود شیرینی هنگام پخت از هم باز بشود. پس این قسمت را با دقت کامل انجام دهید.

 

مرحله پنجم: شکل دهی به خمیر

خمیر را کمی بهم بزنید که آرد کاملا در بافت شیرینی مخلوط شود. زیاد ورز دادن خمیر باعث می شود خمیر شیرینی روغن پس بدهد و شیرینی را خراب می کند. یک قاشق غذاخوری از خمیر بردارید و کف دستتان بگذارید. آن را با دست گلوله کنید. سپس تمام خمیر را به شکل گلوله های هم اندازه درآورید.

 

مرحله ششم: تزیین شیرینی الماسی با شکر

شکر را در یک کاسه بریزید. شیرینی ها را در شکر بغلتانید تا کاملا با آن پوشانده شوند.

 

مرحله هفتم: شکل دهی به حفره ها

به کمک انتهای یک چاقو، سر انگشت یا هر وسیله ای که کمی گرد است، وسط خمیر شیرینی یک حفره کوچک ایجاد کنید. دقت داشته باشید که نباید حفره خیلی عمیق باشد و طرف دیگر خمیر را خراب کند. این کار را برای تمام خمیر شیرینی الماسی تکرار کنید.

 

مرحله هشتم: پختن در فر

فر را از چند دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را چرب کنید. روی آن کاغذ روغنی قرار دهید. شیرینی ها را با فاصله از هم در سینی فر بچینید. حالا سینی را در فر بگذارید. شيريني الماسي برای پخت به دمای 170 تا 180 درجه سانتی گراد و 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

مرحله نهم: خنک شدن شیرینی ها

شیرینی را از فر خارج کنید. در ابتدا شیرینی خیلی نرم است. نگران نباشید، شیرینی پخته شده است. آن را در کناری بگذارید تا کاملا خنک شود. بعد ادامه مراحل را انجام دهید.

 

مرحله دهم: تزیین شیرینی

برای تزیین شيريني الماسي راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید برای این کار از انواع بریلو با رنگ های دلخواه استفاده کنید. هم چنین می توانید از گاناش شکلاتی، شکلات سفید، شکلات صبحانه و نوتلا کمک بگیرید. اگر به هیچ کدام از این ها دسترسی ندارید، می توانید مقداری شکلات تخته ای را ذوب کنید. برای تزیین با شکلات ذوب شده؛ حدودا 100 گرم شکلات تخته ای تلخ یا نیمه شیرین را به روش بن ماری ذوب کنید. آن را با یک قاشق غذاخوری کره یا روغن مایع ترکیب کنید. سپس در قیف یا ماسوره مناسب بریزید و حفره های شیرینی ها را با شکلات پر کنید. اگر تمایل داشته باشید می توانید روی شکلات ذوب شده؛ ترافل رنگی یا پرک بادام، کنجد و ... بریزید. توجه کنید موقع پر کردن شیرینی ها، بهتر است کاملا خنک شده باشند. نوش جان.

 

شیرینی الماسی شکلاتی

عکس از cake_chocolate_house@

نکات کلیدی تهیه شیرینی الماسی

- این شیرینی را می توان با کره، روغن جامد، کره مارگارین و یا روغن صاف قنادی هم تهیه کرد. در صورتی که می خواهید شیرینی شما ماندگاری بیشتری داشته باشد بهتر است از روغن صاف قنادی یا روغن جامد استفاده کنید.

- شيريني الماسي خانگي را در ظرف در بسته و در محل خشک و خنک نگه داری کنید.

- اگر به مواد اولیه به جای پودر کاکائو مقداری رنگ خوراکی اضافه کنید، می توانید این شیرینی را به رنگ های متنوعی داشته باشید.

شیرینی رنگارنگ

عکس از kadbanoogary@

- در صورت تمایل می توانید تزیین شکلاتی را کمی قبل از سرو روی شیرینی ها بریزید.

- روش دیگر برای تزیین شکلات روی شیرینی تهیه کرم شکلاتی است. برای تهیه این کرم باید یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با 50 گرم کره، یک چهارم پیمانه پودر قند و یک قاشق غذاخوری پنیر خامه ای ترکیب کنید.

- برای شکل دهی به شیرینی ها از کاتر های فشاری با طرح های دلخواه هم می توانید استفاده کنید.

شیرینی الماسی با کاتر

عکس از maman.sepehr@

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام ghadimirazieh@ است.