ترشی در کشور ما از محبوبیت بالایی در بین مردم برخورداره و نزدیک فصل پاییز که میشه بیشتر خانم ها دست به کار میشن و ترشی هایی مثل هفت بیجار درست می کنند. بعضی از خانم ها هر سال همون ترشی های تکراری و روتین رو تهیه می کنند ولی هستند کسانی که به دنبال نوآوری، تنوع و طعم های جدید هستند. توی این رسپی روی صحبت ما با این افراد هست، چون میخوایم یه ترشی متفاوت به اسم ترشی زرشک رو آموزش بدیم. شما می تونید این ترشی خوشمزه  را به راحتی در منزل تهیه کنید و طعم بی نظیرش رو بچشید؛ البته قبلا برای عاشقان ترشی، ترشی های متنوع و متفاوتی مثل خیار شکم پر، ترشی ازگیل، ترشی لبو و ترب سفید، ترشی کدو سبز و ... آموزش داده شده و شما می تونید ترشی زرشک رو هم به لیست خودتون اضافه کنید.

  زرشک تازه

طرز تهیه ترشی زرشک

مرحله اول: زرشک را  خیس کنید

ابتدا دو پیمانه زرشک را داخل یک ظرف خالی کنید و روی آن آب سرد بریزید تا آب کاملا روی زرشک ها را بپوشاند. حدود 15 دقیقه اجازه دهید که آب روی زرشک ها بماند و شن و گرد و خاک از آن خارج شود. پس از گذشت 15 دقیقه آن ها را داخل آبکش خالی کنید تا آب اضافی آن برود. سپس، زرشک ها را بر روی یک پارچه بریزید تا کاملا خشک شوند. حالا می توانید از این زرشک ها برای تهیه ترشی زرشک استفاده کنید.

مرحله دوم: تهیه آب زرشک

برای تهیه آب زرشک، نصف پیمانه زرشک را داخل قابلمه ای بریزید، سپس دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و به مدت نیم ساعت برروی حرارت ملایم قرار دهید تا قل های ریز ریز بزند. مخلوط به دست آمده را درون یک صافی خالی کنید و با پشت قاشق زرشک ها را له کنید تا آب  باقی مانده در آن ها به صورت کامل خارج شود. استفاده از آب خود زرشک کیفیت این ترشی را ارتقا می دهد و طعم فوق العاده ای به آن می بخشد، پس حتما آب زرشک را فراموش نکنید.

 

مرحله سوم: افزودن ادویه ها و تهیه ترشی زرشک

برای آماده کردن ترشی، زرشک ها را داخل یک ظرف شیشه ای در دار بریزید، شکر، نمک و گلپر را به آن اضافه کنید. آب زرشکی را که از قبل تهیه کرده اید، درون ظرف ترشی بریزید و سپس سرکه سفید را به ترشی اضافه کنید و درب ظرف شیشه ای را محکم ببندید و آن را به صورت سر و ته به مدت 24 ساعت داخل محیط آشپزخانه و در دمای محیط قرار دهید. بعد از طی شدن این زمان شیشه را داخل یخچال قرار دهید، پس از سه روز ترشی زرشک شما آماده است و می توانید از آن برای زیبایی هر چه بیشتر سفره تان استفاده کنید، البته که از طعم کم نظیر آن نیز لذت ببرید.

 

نکات طلایی برای تهیه ترشی زرشک

- زمانی که زرشک ها را برروی پارچه می گذارید اجازه دهید که به صورت کامل خشک شوند تا ترشی کپک نزند.

- می توانید از زرشک خشک هم برای تهیه این ترشی استفاده کنید، اما کیفیت زرشک تازه را ندارد.

- حتما 24 ساعت اول ظرف ترشی را در دمای محیط قرار دهید.

-از یک ظرف شیشه ای با درب محکم برای تهیه ترشی استفاده کنید تا به هیچ عنوان هوا نکشد یا مایع روی ترشی بیرون نریزد .

- اگر دوست دارید ترشی زرشک ملس نباشد می توانید شکر را حدف کنید. - به جای شکر می توانید از یک تکه نبات استفاده کنید.   تصویر شاخص از اینستاگرام: shimamo96@