شیر غلیظ شده چیست ؟ چگونه شیر غلیظ شده درست کنیم ؟ این ها سوالاتی هستن که برای هر کسی که به آشپزی علاقه داشته باشه، پیش میاد. طبیعی هم هست. چون این شیر کاربردهای خیلی زیادی داره! خب اول از همه به این می پردازیم که شیر غلیظ شده چیه و بعدش قراره طرز تهیه اون رو آموزش بدیم. این شیر که در زبان انگلیسی به condensed milk می شناسنش؛ معمولا از شیر گاو تهیه میشه که در اثر حرارت، غلظت اون زیاد میشه و به رنگ کرم درمیاد. اگه به اون شکر اضافه نکنین بهش شیر تبخیر شده میگن و اگه شکر داشته باشه به شیر غلیظ شده شیرین معروفه. نوع دوم همون شیر عسلی هست که معمولا در فروشگاه های لوازم قنادی موجوده.

شیر غلیظ شده برای بستنی یا دسر و یا در انواع دستورات آشپزی کاربرد داره. حتی می تونین اون رو برای بچه ها سرو کنین. اما اگه بخواین در آشپزی های وِگان و گیاهخواری از این شیر استفاده کنین، می تونین اون رو با شیرهای غیرلبنی تهیه کنین. معمولا در آشپزی از نوع شیرین اون استفاده میشه اما اگه شما دوست ندارین شير غليظ شده شيرين داشته باشین می تونین شکر رو از این دستور حذف کنین. در ادامه، از شما دعوت می کنم در تهیه این شیر خوشمزه و پرکاربرد همراه من باشین.

  شیر تغلیظ شده شیرین  

طرز تهیه شیر غلیظ شده

 

مرحله اول: ترکیب کردن مواد اولیه

برای تهیه شیر غلیظ شده ابتدا باید یک شیر جوش کوچک بردارید. شیر و شکر را در آن بریزید.

 

مرحله دوم: حل شدن شکر

شیر جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر به طور کامل در شیر حل شود.

 

مرحله سوم: به جوش آمدن شیر

هنگامی که شکر کاملا در شیر حل شد، حرارت را روی درجه متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید مخلوط شیر و شکر به جوش بیاید. شیر و شکر را اصلا به هم نزنید. به هم زدن مخلوط باعث می شود بافت شیر خراب شده و کریستالی شود.

 

مرحله چهارم: آماده شدن شیر غلیظ شده

در این مرحله از تهیه شیر تغلیظ شده شیرین باید اجازه دهید مخلوط شیر و شکر به مدت 35 الی 40 دقیقه به آرامی بجوشد. هر وقت شیر کرم رنگ شد، حجم آن نصف و غلظت آن زیاد شد، آماده است. وقتی روی شیر خامه تشکیل شد، به کمک یک قاشق آن را از روی سطح شیر بردارید. هم چنین اگر تکه های شکر دور قابلمه شیر وجود داشت، آن ها را بهم نزنید چون بافت شیر را خراب می کند.

 

مرحله آخر: سرو و نگه داری

وقتی شیر به غلظت خوبی  رسید و کرم رنگ شده بود، آن را از روی حرارت بردارید. شیر را در ظرف شیشه ای بریزید و اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس درب ظرف را بگذارید و آن را در یخچال قرار دهید. این شیر پس از چند ساعت در یخچال ماندن، غلیظ تر می شود. حالا شیر تغلیظ شده شما برای سرو و آشپزی آماده است.

  شیر غلیظ شده شیرین  

نکات کلیدی تهیه شیر غلیظ شده

- این شیر در یخچال به مدت 6 ماه قابل نگه داری است.

- در این دستور دو پیمانه شیر برابر با 450 میلی لیتر و دو سوم پیمانه شکر برابر با 142 گرم است. پس از آماده شدن شیر غلیظ شده، حجم شیر به یک پیمانه خواهد رسید.

- شما می توانید برای تهیه شیر تغلیظ شده به جای شیر لبنی از شیر بادام، شیر نارگیل و ... هم با همین مقدار گفته شده در دستور استفاده کنید. هم چنین به جای شکر می توان از شیرهافرا، عسل رقیق، شکر نارگیل و یا شیرین کننده های طبیعی دیگر هم کمک گرفت.

- طرز تهیه شیر تغلیظ شده شیرین شده برای بستنی، دسر و ... از سایت biggerbolderbaking ترجمه شده است.