بورک اسفناج یکی از انواع بورک ترکی می باشد که یک میان وعده و یا پیش غذای سبک و خوشمزه است. بورک ترکیه ای با خمیر یوفکا و یا همان خمیر فیلو تهیه می شود. درون خمیر را با هر نوع موادی طبق ذائقه و سلیقه می توان پر کرد.

یکی از پر طرفدار ترین انواع بورک ترکی، بورک گوشت می باشد. اما برای اینکه یک پیش غذا و یا میان وعده سبک و سالم تری را میل کنید، بورک سبزیجات و یا بورک اسفناج ترکیه ای انتخاب های مناسب تری می باشند.

اسفناج یکی از سبزیجات پر خاصیت می باشد که همه آن را با آهن فراوانی که دارد می شناسند. پس حضور اسفناج در رژیم غذایی هر فرد به خصوص کودکان، یک توصیه است. یکی از روش هایی که شاید کودکان را به خوردن اسفناج تشویق کند، تهیه بورک اسفناج با پنیر است.

البته استفاده از پنیر هم سلیقه ای می باشد، اما بی شک پنیر طعم دلپذیر تری به بورک می بخشد. ایران کوک در این مطلب طرز تهیه بورک اسفناج و پنیر را برای شما مخاطبان عزیز آماده کرده است.

اگر می خواهید بورک اسفناج ترکی را مشابه آنچه در سفرهایتان به ترکیه میل کرده اید، خوشمزه و خانگی تهیه کنید، در این رسپی با ما همراه شوید.

  بورک اسفناج  

طرز تهیه بورک اسفناج ترکیه

 

مرحله اول طرز تهیه بورک اسفناج:

ابتدا برگ های اسفناج تازه را بشویید، همراه نصف لیوان آب درون قابلمه ای بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخته شده و آب اسفناج کشیده شود.

 

مرحله دوم طرز تهیه بورک اسفناج:

پیاز را نگینی و ریز خرد کنید. سیرها را رنده کرده و یا ریز خرد کنید. در تابه ای کمی روغن مایع(کره و یا روغن زیتون) ریخته، روی حرارت قرار دهید. سپس پیاز نگینی شده را درون تابه بریزید، تفت دهید تا پیاز کمی تغییر رنگ داده و سبک شود.

سپس سیر رنده شده را اصافه کنید و تفت دهید. به مخلوط پیاز و سیر، به مقدار لازم زردچوبه اضافه کنید.

 

مرحله سوم طرز تهیه بورک اسفناج:

اسفناج را که جداگانه پخته بودید به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید، تفت دهید. دقت کنید تا حرارت ملایم باشد. سپس پنیر خامه ای را به اسفناج اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس نمک و در صورت تمایل کمی پنیر پیتزا و یا موزارلا بریزید.

هم بزنید تا پنیر با مواد خوب مخلوط شود. و بلافاصله تابه را از روی حرارت بردارید. کنار قرار دهید تا کمی خنک شود.

 

مرحله چهارم طرز تهیه بورک اسفناج:

در ظرفی شیر، روغن یا کره و زعفران دم کرده را مخلوط کنید. خمیر یوفکا را روی سطح صافی پهن کرده و از موادی که حاضر کرده اید روی خمیر بمالید. (مرطوب کردن سطح خمیر باعث می شود تا خمیر یوفکا در حین رول کردن پاره نشود)

 

مرحله پنجم طرز تهیه بورک اسفناج:

وقتی سطح خمیر را خوب آغشته به مخلوط شیر، روغن و زعفران کردید، حالا با قاشق مقداری از مواد میانی را روی خمیر قرار دهید. می توانید کمی پنیر موزارلا و یا پنیر پیتزا را در این مرحله روی مواد بریزید. حالا گوشه های خمیر را به داخل تا کرده و از همان سمتی که مواد را ریخته اید رول کنید.

می توانید  برای ایجاد چسبندگی، میان هر رول را از مخلوط شیر برس کنید. در نهایت روی سطح بورک های آماده شده را با مخلوط کره و زعفران دم کرده و یا زرده تخم مرغ رومال کنید. تا در زمان پخت سطح بورک اسفناج طلایی و خوش رنگ شود. می توانید کمی کنجد و یا سیاه دانه را به روی بورک ها بپاشید.

  بورک اسفناج  

مرحله ششم طرز تهیه بورک اسفناج :

بورک ها را درون ظرف پیرکس و یا سینی فر قرار دهید. (می توانید کف ظرف را چرب کرده و کاغذ روغنی قرار دهید تا خمیر بورک ها به ظرف نچسبد.) حالا ظرف را درون فر با حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید و اجازه دهید برای 20 الی 30 دقیقه پخته شود.

می توانید برای 2 الی 5 دقیقه، حالت گریل فر را روشن کنید تا سطح بورک ها طلایی و برشته شود. (فر را حتما از قبل گرم کنید) زمان پخت بستگی به فر و تنظیمات آن دارد. و می تواند تا 1 ساعت نیز طول بکشد. پس از آماده شدن، بورک اسفناج را به همراه سبزیجات دلخواه سرو کنید.

می توانید آن را با انواع سس ها مانند؛ سس مایونز، سس خردل و... طبق سلیقه خود تزئین کرده و نوش جان کنید.

  بورک اسفناج  

نکات کلیدی تهیه بورک اسفناج

- بورک اسفناج را می توانید همراه با سیب زمینی پخته نیز تهیه کنید. سیب زمینی را می توانید مکعبی و ریز خرد کنید و یا آن را له کرده و بکوبید. و سپس به اسفناج اضافه کنید. بورک اسفناج و سیب زمینی طعم بسیار لذیذی دارد که پیشنهاد می کنیم اگر استفاده از سیب زمینی طبق ذائقه شما می باشد آن را تهیه کنید.

- در روش دیگر می توانید قارچ را نیز به اسفناج اضافه کنید. طرز تهیه بورک اسفناج و قارچ نیز مشابه همین دستور می باشد. و شما با اضافه کردن سیب زمینی و یا قارچ به خاصیت بورک و سیر کنندگی آن اضافه می کنید.

- طریقه پیچیدن بورک به روش های گوناگونی انجام می شود که کاملا سلیقه ای می باشد. شکل سیگارتی رایج ترین روش پیچیدن بورک است. اما بورک اسفناج را می توان به طریق دیگری هم پیچید. بورک اسفناج حلزونی یکی از روش های پیچیدن این پیش غذای محبوب ترکیه ای می باشد.

- طرز تهیه بورک اسفناج بدون فر، از طریق سرخ کردن درون روغن داغ صورت می گیرد. در این روش شما بایستی پس از آماده شدن بورک ها، کنجد و سیاه دانه را روی آن بپاشید.

- شما می توانید در صورت تمایل 1 پیمانه مغز گردو خرد شده را نیز به مواد داخل بورک اضافه کنید.

خوشحال می شویم بورک اسفناج را طبق دستور ایران کوک تهیه کرده و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.