نان کوهی نوعی نان نسبتاً شیرین و مغزدار آملی است. این نان از خمیر ساده ای تهیه میشود که درست کردنش کار چندان سختی نیست. داخل خمیر هم مخلوطی از گردو، شکر و هل قرار میگیرد که هم فوق العاده مقوی است و هم طعم و عطری عالی به نان کوهی میدهد.

نان کوهی

در بخش آموزش آشپزی ایران کوک با طرز تهیه نان کوهی آشنا میشوید که میتواند به عنوان صبحانه، عصرانه یا حتی میان وعده ای که بچه ها به مدرسه میبرند استفاده شود. علاوه بر این نان کوهی در اصل داخل تنور و به شیوه سنتی تهیه میشود. اما شما میتوانید به سادگی آن را در منزل و داخل فر هم تهیه کنید.

نان کوهی

طرز تهیه نان کوهی:

خمیر مایه و شکر را در لیوان آب گرم بریزید و کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید. سپس آن را با سایر مواد لازم برای خمیر مخلوط کنید و خوب ورز بدهید. بسته به جنس آرد ممکن است نیاز به آرد بیشتری باشد.

دقت کنیندتا جایی آرد اضافه کنید که خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید و سفت نشود. خمیر کمی چسبنده خواهد بود، پس نگران آن نباشید. روی خمیر را با پارچه بپوشانید و در جای گرمی برای حدود 2 ساعت استراحت دهید.

مواد داخلی بجز شکر را در آسیاب بریزید و فقط چند پالس بزنید تا گردوها خرد شوند ولی کامل پودر نشوند. مراقب باشید بیش از حد رازیانه نریزید چون نان شما را تلخ میکند. سپس شکر را هم به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. خمیر را کمی ورز بدهید و به اندازه ای بزرگتر از توپ پینگ پونگ جدا کنید. آن را کمی باز کنید و مقداری از مواد تهیه شده را داخلش قرار بدهید. خمیر را دور آن بپیچید. آن را خوب ببندید تا حین پخت مواد از درز خمیر مواد بیرون نزنند و نسوزند. نان کوهی خمیرها رادر سینی فر چرب شده بچینید و با زرده تخم مرغ رومال کنید و کمی هم کنجد بپاشید. در فر از پیش گرم شده با دمای 180 درجه برای حدود یک ربع تا بیست دقیقه قرار بدهید. نان کوهی این نان ها برای صبحانه و عصرانه و حتی میان وعده مدرسه بچه ها عالی است. حتما امتحانش کنید. نوش جان!