یکی از مهم ترین کارهایی که در سفر به استان فارس باید انجام داد، خرید مسقطی لاری هست. بعد از این که این شیرینی خوشمزه از کشور عمان به خلیج فارس و شهر لار اومد، تهیه مسقطی لاری در شیراز و کلا استان فارس از خیلی سال پیش انجام و روز به روز به طرفدارهاش اضافه شد. البته به جز شهر لار در خیلی شهر های دیگه مثل سیرجان، بوشهر، بندرعباس و ... هم تهیه میشه اما بیشتر شهرت این شیرینی به شهر لار برمیگرده. و ما امروز این مسقطي رو به اسم مسقطي لاري می شناسیم.

حالا اگه فرصت سفر ندارین و کسی رو نمی شناسین که براتون مسقطي لاري اصیل و با کیفیت بفرسته، پیشنهاد می کنیم خودتون توی خونه تهیه ش کنین. ممکنه فکر کنین مسقطی لاری طرز تهیه سختی داره و حوصله این کار رو ندارین. اما من میگم شما آشپزی رو شروع کنین. خیلی ساده میبینین که نه تنها حال و حوصله تون سر جاش اومده، بلکه یه مسقطي لاري خوشمزه و مرغوب هم تهیه کردین. اگه بازم حوصله و وقت برای آشپزی داشتین پیشنهاد می کنیم مسقطی زعفرانی و باسلوق رو هم که تقریبا با همین مواد اولیه تهیه میشن، تهیه کنین و لذت ببرین. حالا آماده هستین که طرز تهیه مسقطي لاري خوشمزه رو با هم ببینیم؟

  عکس حلوا مسقطی لاری

عکس از noshinkeshavarz@

 

طرز تهیه مسقطی لاری

 

مرحله اول:

ابتدا مقداری زعفران را دم کرده و آماده کنید. سپس در کناری قرار دهید.

 

مرحله دوم:

حالا نشاسته گل را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و بهم بزنید تا کاملا حل شود. در صورت نیاز مخلوط نشاسته و آب را از صافی عبور دهید تا هیچ گلوله ای در آن باقی نماند و مخلوط یک دست شود.

 

مرحله سوم:

یک قابلمه ترجیحا مسی یا چدنی روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را در قابلمه بریزید و صبر کنید ذوب شده و کاراملی شود. چهار پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا شکر در آب حل شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه مسقطی لاری باید گلاب و جوهر لیمو را به قابلمه اضافه کنید. مخلوط آب و نشاسته را در قابلمه بریزید و با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در تمام مراحل حرارت باید ملایم باشد. بهتر است مواد مسقطي را با قاشق چوبی بهم بزنید.

 

مرحله پنجم:

حالا زعفران دم کرده را اضافه کنید. سپس روغن مایع را در قابلمه بریزید. به طور مداوم مسقطی را بهم بزنید تا ته نگیرد.

 

مرحله ششم:

مسقطی بعد از دو ساعت سفت تر می شود و پس از سه ساعت شروع به حباب زدن می کند. وقتی غلظت مسقطی به حد مطلوب رسید و حلوا مسقطی لاری کشدار به دست آمد، آن را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله آخر:

مسقطی را در قالب یا یک سینی مستطیلی بریزید. آن را به مدت 3 ساعت در دمای محیط قرار دهید و بعد به شکل های لوزی یا مستطیلی شکل برش دهید. روی آن را با زرشک، گل محمدی، پودر نارگیل، خلال پسته یا بادام تزیین کرده و در ظرف سرو بچینید. نوش جان.

  مسقطی لاری طرز تهیه    

نکات کلیدی تهیه مسقطی لاری

- بهترین مسقطی لاری شفاف بوده و کشدار است. و این خاصیت تنها با طولانی شدن زمان پخت و به هم زدن های منظم به دست می آید. پس تا حد امکان سعی کنید مسقطی را مدت طولانی تری در مجاورت حرارت قرار دهید.

- در این دستور آشپزی میتوانید به جای روغن از کره استفاده کنید.

- مسقطی لاری لقمه ای و به صورت تک نفره در ظروف کوچک هم میتواند سرو شود. بسته به نوع پذیرایی خود آن را در ظرف مورد نظر بریزید و تزیین کنید. برای مثال میتوانید قالب های فلزی به ابعاد و طرح های متناسب را چرب کرده و مسقطی را در آن ها بریزید تا شکل بگیرد. پس از چند ساعت به راحتی از قالب خارج خواهد شد.

- گاهی در تهیه مسقطي لاري به جای جوهر لیمو از آب لیمو هم استفاده می شود.

- در صورت تمایل مغز بادام و پسته خلالی را به جای روی مسقطی، داخل مایه آن بریزید و بعد به ظرف سرو منتقل کنید.

- عکس اصلی از صفحه اینستاگرام mehregan_art22@ برداشته شده است.