خورشت نخود فرنگی، یک غذای ساده کلاسیک لبنانی است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت و برنج که باب میل ما ایرانی ها است. یک غذای کامل و سالم. لذیذ و دلپذیر، حتی برای بچه ها. شاید ما هم مشابه این غذا را در بین خوراک های ایرانی داشته باشیم. حتی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. طعم ها کشور به کشور متفاوت است، اما ایده این سبک خورشت، و مواد اصلی تشکیل دهنده آن ها معمولا یکسان هستند. در خورشت نخود فرنگی به سبک لبنانی  از گوشت گاو استفاده میشود. اما شما می توانید به جای گوشت قرمز از مرغ هم استفاده کنید. حتی این خورشت می تواند کاملا گیاهی باشد. یعنی گوشت را می توان از آن حذف کرد. و سبزیجات مثل قارچ و... را به عنوان جایگزین هر نوع گوشت، در خورشت نخود فرنگی  به کار برد. نخود فرنگی یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت است. حتی در مواقعی از سال که فصل آن نیست، نخود فرنگی را به شکل فریز و کنسرو شده نیز در غذاها استفاده می کنند.

خورشت نخود فرنگی

نخود فرنگی سرشار از ویتامین C است. باید بدانید که بدن ما نمی تواند این ویتامین را در خودش ذخیره کند. به همین خاطر لازم است، ویتامین C مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین تامین کرد. مصرف نخود فرنگی یکی از روش های تامین این ویتامین ضروری برای بدن میباشد. همچنین نخود فرنگی سرشار از فیبر است. فیبر موجود در مواد غذایی علاوه بر این که ساعات بیشتری شما را سیر نگه می دارد. به بهبود عملکرد قلب شما کمک کرده، و تا حد زیادی خطر سکته مغزی را، به خصوص در آقایان کاهش می دهد. نخود فرنگی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب و حاوی پروتئین است. در هر پیمانه نخود فرنگی 134 کالری وجود دارد. و همانطور که اشاره شد فیبر بالایی نیز دارد. پس مصرف این ماده غذایی پر خاصیت به کاهش وزن کمک شایانی می کند. پس رسپی این خورشت نخود فرنگی فوق العاده را از دست ندهید.

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

 

مرحله اول:

ابتدا لازم است گوشت که مدت زمان بیشتری برای طبخ نیاز دارد، پخته شود. پیازها را نگینی خرد کنید. در قابلمه ای کمی روغن بریزید، پیازها را در آن تفت دهید. بعد از حدود 2  دقیقه، تکه های گوشت خورشتی را روی پیازها بگذارید و تفت بدهید. زردچوبه را روی گوشت بریزید. گوشت ها را زیر و رو کنید. فلفل سیاه نیز اضافه کنید. بعد از اینکه 10 دقیقه گوشت به همراه پیاز، زردچوبه و فلفل تفت داده شد، آب را به قابلمه اضافه کنید. به اندازه ای آب بریزید که روی گوشت ها را کاملا پوشش دهد. 2 تکه چوب دارچین، و میخک هم (در صورت تمایل) در آب بیاندازید. این مواد کمک می کند گوشت شما در نهایت طعم و عطر دلپذیرتری داشته باشد. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید و بگذارید با حرارت بالا آب به جوش بیاید. پس از آن که آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را کم کنید. اجازه دهید برای 1 تا 1/5 ساعت پخته شود. در انتهای پخت، کمی نمک نیز اضافه کنید.

 

مرحله دوم:

گشنیز تازه را شسته، ساطوری و ریز خرد کنید. سیرها را از وسط دو نیم کرده، یا به قطعات کوچک تر خرد کنید. درون یک هاون قرار داده. به همراه نصف قاشق چایخوری نمک، خوب بکوبید و له کنید. هویج ها را شسته، پوست بکنید. آن ها را به قطعات مکعبی کوچک خرد کنید.

مرحله سوم:

در یک قابلمه ی بزرگ، 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید. گشنیز تازه خرد شده و سیر له شده را اضافه کرده، با حرارت ملایم قرار دهید تا حدود 5 دقیقه سرخ شوند. مراقب باشید سیرها نسوزند. سپس هویج های خرد شده را اضافه کرده، اجازه دهید حدود 3 دقیقه به همراه بقیه مواد سرخ شوند.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله تکه های گوشت خورشتی که از قبل پخته شده را، به مواد اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. و کمی تفت دهید. نخود فرنگی ها را به درون قابلمه اضافه کنید. تا اندازه ای که روی مواد را آب پوشش دهد، درون قابلمه آب بریزید. اجازه دهید خورشت نخود فرنگی شما برای 20 دقیقه با حرارت ملایم پخته شود، تا خوب جا بیفتد. .در انتها پودر تخم گشنیز، نمک و فلفل را اضافه کرده، بگذارید خورشت چند قل ریز بخورد تا خوب طعم بگیرد.   خورشت نخود فرنگی لبنانی معمولا در کنار رشته پلو سرو می شود. امیدواریم این غذای لذیذ را تهیه کرده و لذت ببرید. نوش جان.

  خورشت نخود فرنگی

نکته ها:

فصل نخود فرنگی تازه، بهار است. اگر در فصل سرد هوس خورشت نخود فرنگی کردید، در صورتی که آن را برای بقیه سال فریز نکرده اید، باید از نخود فرنگی کنسرو شده استفاده کنید. این خورشت را می توانید با گوشت چرخ کرده، مرغ، و سبزیجات هم طبخ کرده و نوش جان کنید. خوشحال می شویم خورشت نخود فرنگی را با دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.