پاکورا غذای هندی خوشمزه ای است که انواع مختلفی دارد. پاکورا سبزیجات از جذاب ترین و محبوب ترین آنهاست. همان طور که میدانید هندی ها اغلب به غذاهای گیاهی علاقه زیادی دارند. به همین خاطر هم اگر دنبال غذاهای گیاهی هستید، در بین غذاهای هندی میتوانید گزینه های جذاب و متنوعی پیدا کنید. در اینجا برای تهیه پاکورا سبزیجات از پیاز، سیب زمینی و گل کلم استفاده شده، اما شما میتوانید به راحتی سبزیجات دلخواه خود را اضافه یا جایگزین کنید. ادویه ها را هم میتوانید به سلیقه خود تغییر دهید یا کم و زیاد کنید. نکته مهم خمیر آرد نخود است که سبزیجات را ترد و خوشمزه میکند. امیدواریم از دستور تهیه این غذای هندی استفاده کنید و لذت ببرید.

 

طرز تهیه پاکورا سبزیجات

 

1- اول از همه سبزیجات پاکورا را آماده کنید. پیاز را به شکل خلال های باریک خرد کنید. گل های کوچک گل کلم را از هم جدا کنید یا آن را خرد کنید. سیب زمینی را نیز به صورت نازک برش بزنید. هرچه نازک تر بهتر.

2-  حال همه سبزیجات خرد شده را در کاسه بزرگی بریزید. نمک، فلفل، گرام ماسالا، پودر کاری، سیر له شده و گشنیز خرد شده را اضافه کنید. سبزیجات را زیر و رو کنید تا به خوبی با ادویه مخلوط شوند.

3- در کاسه دیگری آرد نخود و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیر شلی شبیه خمیر پنکیک ایجاد شود. خمیر نخود را روی سبزیجات بریزید و زیر و رو کنید. خمیر باید به اندازه ای باشند که به خوبی همه سبزیجات را بپوشاند.

  مراحل تهیه پاکورای سبزیجات  

4- دو تابه بزرگ را روی شعله قرار دهید. به اندازه ای روغن بریزید که کف تابه پوشانده شود. برای سرخ کردن پاکورا سبزیجات صبر کنید تا روغن داغ شود.

5- حال یکی یکی سبزیجات را با قاشق بردارید و به تابه منتقل کنید. سعی کنید پیازها را چند تا چند تا با هم بردارید تا با هم سرخ شوند. شعله را کم کنید و هر طرف را 2-3 دقیقه سرخ کنید تا پاکورا سبزیجات طلایی رنگ شود.

6- پاکورای سرخ شده را روی بشقاب پوشیده شده با دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود. کار را ادامه دهید تا همه سبزیجات سرخ شوند.

7- چاکورا سبزیجات را با سس دلخواه سرو کنید. میتوانید از چاتنی، سس کچاپ خانگی یا حتی ماست استفاده کنید.

 

سرخ کردن پاکورا سبزیجات

تهیه پاکورای سبزیجات در فر

 

اگر میخواهید غذای سالم تر و کم چرب تری داشته باشید، میتوانید به جای سرخ کردن پاکورا آن را در فر بپزید. کافی است فر را با دمس 260 درجه سانتیگراد گرم کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی بکشید و پاکوراها را روی آن بچینید. بعد از 10-12 دقیقه که یک طرفشان طلایی رنگ شد آنها را برگردانید و 10 دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید.

* البته باید توجه کنید که پاکورا در فر به خوشمزگی و تردی پاکورای سرخ شده نمیشود.

  پاکورا با چاتنی آووکادو

نکته های کلیدی تهیه پاکورا سبزیجات

- خمیر باید به خوبی سبزیجات خرد شده را بپوشاند. در مرحله دوم اگر احساس کردید خمیر کم است کمی دیگر خمیر نخود تهیه کنید و روی سبزیجات بریزید.

- پاکوراهای اضافه را میتوانید تا دو روز در یخچال در ظرف در بسته نگهداری کنید.

- برای گرم کردن پاکورا سبزیجات آن را مجدداً در تابه داغ گرم کنید یا چند دقیقه در فر با دمای 200 درجا سانتیگراد قرار دهید.

- میتوانید این سبزیجات را همراه با پلو هم سرو کنید.

- از سبزیجات دیگری مثل فلفل سبز، کدو و بادمجان  هم میتوانید برای تهیه پاکورای سبزیجات استفاده کنید.

- آرد نخود را میتوانید خودتان در منزل با آسیاب کردن نخود خشک تهیه کنید. منبع دستور: minimalistbaker