خاگینه دسر یا غذایی است سنتی و ایرانی که روش تهیه آن شباهت بسیار به پن کیک دارد و در مناطق ترک زبان تهیه آن بسیار رواج دارد و به آن "قیقاناخ" می گویند که قیقاناخ یا خاگینه تبریز بسیار مشهور است. اما  این دسر یا غذا را در سایر نواحی ایران نیز به روش های متعدد و با مواد مختلف تهیه می کنند. پایه اصلی خاگینه را  تخم مرغ(خاگ) و آرد تشکیل می دهد و خوراکی ای است بسیار مقوی و انرژی زا. خاگینه را می توان هم به صورت شیرین به عنوان دسر تهیه کرد مانند خاگینه با شیره، خاگینه با عسل، خاگینه خرما و.. و هم بدون شکر به عنوان غذا مانند خاگینه نعناع، خاگینه سبزیجات و ...

دسر خاگینه خرما

از بین خانگینه های شیرین یکی از رایج ترین و مقوی ترین انواع آن خاگینه خرما است که اصالت آن را به شهر زنجان نسبت داده اند و در سایر مناطق نیز آن را تهیه می کند. طبق گفته ها مردم زنجان خاگینه خرما را تنها یکبار در سال آن هم در شب یلدا درست و سرو می کنند و در واقع آن را غذایی زمستانی می دانند و دلیل آن شاید طبع گرم این غذاست که می تواند انرژی بسیاری وارد بدن کند.

خاگینه با خرما در سایر شهر ها نیز تهیه می شود و آن را به شکل مختلف می توان تهیه کرد. رولت خاگینه خرما، خاگینه ی خرما قالبی، خاگینه خرما و گردو نمونه هایی از این نوع دسر خوب و مقوی است که حتی در مجالس نیز می توان آن را سرو کرد و برای داشتن خاگینه خرما مجلسی می توان با کمی ابتکار روش های سرو متنوع برای آن در نظر گرفت.

از آنجا که خاگینه خرما و انواع دیگر خاگینه روش تهیه بسیار ساده ای دارد می توانید با صرف کمترین زمان تنوع خوبی در وعده های غذایی تان ایجاد کنید و علاوه بر این خاگینه یک نوع غذای مفید برای سفره افطار در ماه رمضان نیز به حساب می آید. بنابراین با توجه به اینکه گفته شد خاگینه خر ما را مختص شب یلدا می دانند ما هم قصد داریم  در این نوشته روش تهیه رولت خاگینه خرما مخصوص شب یلدا  را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه رولت خاگینه خرما

مرحله اول:

برای شروع کار خرمای بدون هسته و پوست را به خوبی با چنگال له کنید(می توانید با استفاده از میکسر یا چرخ گوشت این کار را انجام دهید). خرمای له شده را با هل، دارچین و پودر گردو و روغن مایع مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

تخم مرغ ها را همراه وانیل با همزن برقی بزنید تا به خوبی روان شود. ماست و بیکینگ را در طرفی مخلوط کنید تا زمانی که حجم ماست دو برابر شود، آن را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله سوم:

آرد الک شده را در دو یا سه مرحله به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه کنید تا زمانی که یکدست شود(اگر نیاز بود مایه را از صافی رد کنید.)

مرحله چهارم:

مایه خاگینه خرما را در تابه ای نچسب ترجیحا به ابعاد(25 در 30) که کمی چرب کرده اید بریزید و آن را روی شعله به مدت پانزده تا بیست دقیقه قرار دهید تا مایه به خوبی بسته شود.

مرحله پنجم:

خاگینه که آماده شد اجازه دهید کمی حرارت آن کم شود (سرد منظور نیست) بعد مایه خرمایی را به وسیله قاشق یا لیسک رو خاگینه پخش کنید و به آرامی از یک طرف، خاگینه را رول کنید (رولت را کاملا محکم و منسجم بپیچید.) شربت آماده شده را نیز روی دسرتان بریزید و در یخچال قرار دهید و خوب که خودش را گرفت سرو کنید.

طرز تهیه شربت

شکر  وآب را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید و شکر کاملا حل شود زعفران دم شده را اضافه کنید ؛یکی دو جوش که خورد شعله را خاموش کنید و گلاب را بیافزایید.

شربت را به صورت ولرم روی خاگینه بریزید(شربت داغ نباشد چون باعث خمیر شدن رولت خاگینه می شود.)

خاینه خرما ساده

نکات کلیدی تهیه خاگینه خرما:

- می توانید خاگینه خرما در فر هم تهیه کنید. در این صورت فر را به مدت  دقیقه با دمای 180 گرم کنید و بعد تابه یا قالب  را در فر به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

-به جای گردو از هر مغز خوراکی دیگر که مایل هستید می توانید استفاده کنید و یا حتی می توان گردو را حذف کرد.

- اگر برای مناسبت یا میهمانی خاص خاگینه خرما را تهیه می کنید و همان روز قصد سرو ندارید بهتر این است رولت خاگینه را در ظرف در بسته بدون شربت نگهداری کنید و مدتی پیش از سرو شربت را روی آن بریزید .

- اگر مایلید کیک خاگینه داشته باشید مقداری از مایه خاگینه را در تابه بریزید و روی آن از مایه خرما بریزید و آرام پخش کنید و دوباره روی آن مایه خاگینه بریزید و بعد اجازه دهید بپزید. به همین ترتیب خاگینه در قالب مافین هم می توان تهیه کرد.

همراهان عزیز خوشحال می شویم رولت خاگینه خرمارا با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ رولت _ خاگینه_خرما_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.