اشکنه از غذاهای معروف و قدیمی ایرانی است که در روز های سرد سال یا زمان هایی که غذایی بدون گوشت اما مقوی میخواستند طبخ میشد. اما امروزه شاید جوان تر ها کمتر این غذا را چشیده باشند و یا حتی ندانند که اشکنه چیست!

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این غذا نوعی خوراک است و عموما با پیاز، آرد و سبزیجات تهیه میشود و همانند یتیمچه در هر استانی آن را به یک شکل تهیه میکنند اما اصالتا خراسانی است.

نوع رایج این غذا اشکنه پیاز است که میتوان در آن از سیب زمینی استفاده نکرد. ما در این دستور طرز تهیه اشکنه شنبلیله را آموزش داده ایم که با سیب زمینی طبخ میشود اما کم و زیاد کردن این مواد بستگی به ذائقه شما دارد.

 

طرز تهیه اشکنه خانگی

 

مرحله اول:

پیاز ها را خرد نمایید  با کمی روغن در قابلمه تفت دهید. حال زرد چوبه و شنبلیله به پیاز ها اضافه کنید و مجددا تفت دهید. مراقب باشید شنبلیله ها نسوزند.

تفت پیاز و زردچوبه

مرحله دوم:

آرد را در نصف پیمانه آب سرد حل کنید و خوب هم بزنید تا بصورت یک دست در آب حل شود. سپس آرد را در قابلمه بریزید و به اندازه ای که سه چهارم قابلمه پر شود، در قابلمه آب بریزید. به خوبی هم بزنید تا آرد به طور کامل حل شود.

 

مرحله سوم:

سیب زمینی ها را به شکل نگینی خرد نمایید. به قابلمه اضافه کنید سپس نمک و فلفل را در غذا بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و به خوبی بپزد.

 

مرحله چهارم:

تخم مرغ ها را بزنید تا یک دست شوند سپس به قابلمه اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا تخم مرغ ها به خوبی با غذا مخلوط شوند. وقتی آب غذا کم شد غذای شما آماده است. اشکنه سیب زمینی را همراه با نان، انواع ترشی و سبزی سرو کنید. نوش جان!

اشکنه سیب زمینی

نکات طلایی تهیه اشکنه :

-در این غذا میتوانید به همراه رب گوجه فرنگی، یک قاشق غذا خوری عدس که از قبل خیس کرده اید، بریزید و زمان پخت آن به خاطر عدس به 45 دقیقه میرسد.

-به این غذا اشکنه اصفهانی نیز گفته میشود و در استان اصفهان به همین شکل این غذا تهیه میگردد.

-برای مخلوط کردن آرد میتوانید آن را با آب سرد حل نکنید و در مرحله اول با بقیه مواد فقط تفت دهید. در این صورت مشکل گلوله شدن آرد پیش نخواهد آمد.

-نوع دیگری از اشکنه که به اشکنه تهرانی معروف است معمولا با گوجه فرنگی و یا رب گوجه تهیه میشود. در این غذا گوجه ها را نگینی خرد کنید و همراه سایر مواد با روغن تفت دهید.

-اگر دوست دارید تخم مرغ در اشکنه به صورت درسته مشخص باشد پس نباید آن را بزنید و وقتی در قابلمه تخم مرغ ریخته شد به مدت ده دقیقه غذا را اصلا هم نزنید.

-در تهیه اشکنه رشته از گوشت چرخ کرده هم استفاده میشود و با این غذا کمی تفاوت دارد ولی تهیه اشکنه ماست خیلی با این غذا متفاوت نیست و فقط کافیست در مرحله ی آخر یک الی دو قاشق غذاخوری ماست به غذا اضافه کنید و قبل از به جوش آمدن غذا آن را از روی حرارت بردارید. جالب است بدانید به این غذا اشکنه شیرازی یا آب پیازک نیز گفته میشود.

-برای طعم دهی بیشتر به غذا میتوانید قبل از جوش آمدن آن دو قاشق سوپ خوری رب انار در غذا بریزید.

-در این غذا شنبلیله خشک با مرزه نیز قابل جایگزینی است.