غذاهای محلی شهرهای مختلف ایران جای خودشون رو توی سفره های اکثر ایرانی ها باز کردن. به همین علت قصد داریم یه خورشت محلی گیلان به اسم تره اسفناج رو بهتون یاد بدیم. این غذا معمولا با پلو یا ماهی کولی سرخ شده سرو می شه. بعضی از غذاهای محلی این استان، مثل میرزا قاسمی، خورش اناربیج و واویشکا مرغ شناخته تر هستند اما اسفناج تره هم دست کمی از اونا نداره. همونطور که می دونین اسفناج خواص زیادی داره. پروتئین تخم مرغ هم که بهش اضافه بشه یه غذای خیلی مقوی میشه.

اکثر غذاهای شمالی چاشنی مخصوصی مثل رب انار یا سیر دارن، اما تو این غذا علاوه بر سیر از آب نارنج استفاده میشه. ترشی نارنج طعم فوق العاده ای به این غذا می ده. امروز قصد داریم شما رو به استان گیلان ببریم پس با ما همراه شوید تا طرز تهیه تره اسفناج خوش عطر و طعم رو یاد بگیرید.

 

طرز تهیه تره اسفناج

 

1- برای درست کردن این غذا ابتدا اسفناج را پاک کرده و بشویید. وقتی آب اسفناج کاملا رفت آن را درشت خرد کنید. در واقع بعد از پاک کردن و خرد کردن باید 500 گرم اسفناج جدا کنید.

 

2- برنج نیم دانه را پاک کنید و تمیز بشویید. سپس اسفناج خرد شده و برنج را داخل یک قابلمه بریزید. یک و نیم لیوان به آن ها اضافه کرده و گاز را روشن کنید. حرارت گاز باید ملایم باشد و چند وقت یک بار آن را هم بزنید تا تره اسفناج ته نگیرد. وقتی برنج کاملا پخت حرارت را خاموش کنید. در همین حالت که برنج داغ است آن را با گوشتکوب له کنید.

 

3- داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و سیر را با مقداری زردچوبه تفت دهید تا کمی طلایی رنگ شود. مراقب باشید که آن ها را نسوزانید. وقتی سیرها طلایی شدند تخم مرغ ها را داخل آن بشکنید و هم بزنید تا سفت شوند. وقتی تخم مرغها آماده شد حرارت را خاموش کرده و دوباره سراغ قابلمه برنج و اسفناج بروید.

 

4- مجدد زیر قابلمه را روشن کرده و آب نارنج، فلفل سیاه، نمک و کمی دارچین به خورشت اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه که آب نارنج ها را گرفته داخل قابلمه ریختید، مخلوط سیر داغ و تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد به صورت یکنواخت داخل قابلمه پخش شوند. مقداری از غذا تست کنید اگر به نظرتان چاشنی ترشی و نمک غذا کم بود یک مقدار دیگر اضافه کنید.

 

5- اگر روی خورشت جمع شد و به اصطلاح دلمه بست، غذا آماده است. 5 دقیقه آخر پخت کره را داخل تره اسفناج بریزید.

  بافت تره اسفناج  

نکات کلیدی برای تهیه تره اسفناج

- اگر برنج نیم دانه نداشته باشید می توانید از برنج سالم استفاده کنید، اما این غذا را حتما با برنج ایرانی بپزید.

- اضافه کردن پوره گوجه فرنگی و یا گوجه سرخ شده در کنار این غذا کاملا دلخواه است. اگر می خواهید از پوره گوجه فرنگی داخل خورشت تره اسفناج استفاده کنید. باید در همان ابتدا به برنج و اسفناج اضافه شود.

- اگر خورشت ترش تری دوست دارید می توانید مقدار آب نارنج را بیشتر کرده و یا بالعکس آب نارنج کمتری داخل غذا استفاده کنید.

- این غذا به دلیل وجود برنج ممکن است ته بگیرد. برای جلوگیری از این اتفاق باید غذا را مرتب هم بزنید.

  تصاویر از اینستاگرام: gilanmaze@ ghatogh_gilani@