حتما شما هم براتون سوال شده که آب ترشی یا آب پیازی مال کجاست و غذای کدوم منطقه هست! درسته؟ خب در واقع آب پیازی غذای استان خوزستان هست و بیشتر اون رو به اسم آب پیازی دزفول یا آب پیازی شوشتری هم می شناسن. اما آب پیازی بختیاری هم هست و میشه گفت اکثر مردم این مناطق دوستش دارن. این غذا که به گویش محلی او پیازی یا او پیوزی هم گفته میشه، طعم ترش یا ملس و کمی تند داره. بر خلاف اسمش پیاز زیادی نداره و یه جورایی مثل اشکنه به حساب میاد.

روش های خیلی متنوعی برای تهیه آب پيازي وجود داره و از مواد اولیه متفاوتی برای طعم دهی در این غذا استفاده میشه. تقریبا مثل سوپ بافت غلیظی داره و عموما به همراه نان خرد شده و یا تخم مرغ سرو میشه. اگه تا به حال این غذا رو امتحان نکردین، پیشنهاد می کنیم اصلا از دستش ندین چون واقعا طعم فوق العاده ای داره. به علاوه برای موقعیت هایی که خیلی فرصت آشپزی ندارین، مثل سوسیس بندری و خوراک کدو سبز یه غذای آسون و سریعه. آماده هستین بریم سراغ تهیه آب پيازي خوشمزه و دوست داشتنی؟!

  آب پیازی خوشمزه با تلیت نان

عکس از shakheh.nabat@

 

طرز تهیه آب پیازی

مرحله اول: سرخ کردن پیاز

برای تهیه آب ترشی یا آب پیازک ابتدا پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به شکل خلالی برش دهید. سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. پیازها را در قابلمه بریزید و خوب تفت دهید.

 

مرحله دوم: اضافه کردن آب

وقتی پیازهای آب پیازی سبک و نرم شدند، زردچوبه را اضافه کنید و با هم تفت دهید. وقتی خوب با هم مخلوط شده و تفت خوردند، یک و نیم پیمانه آب اضافه کنید. اجازه دهید تا آب کاملا به جوش بیاید.

 

مرحله سوم: مخلوط کردن رب انار

وقتی آب به جوش آمد، باید نمک و فلفل را اضافه کنید. میزان نمک و فلفل به ذائقه خودتان بستگی دارد. حالا رب انار را در قابلمه ریخته و خوب بهم بزنید.

 

مرحله چهارم: پخت کامل غذا

در این مرحله از تهیه آب پیازی یا او پیازی باید حرارت اجاق گاز را کم کنید. یکی یکی تخم مرغ ها را بشکنید و در قابلمه بریزید. تخم مرغ ها به صورت یک دست و یک تکه پخته و سفت خواهند شد. حدود ده دقیقه بعد مقداری نان خرد شده در قابلمه بریزید. خوب بهم بزنید. سپس حرارت را خاموش کرده و آب پیازی را در ظرف سرو بکشید. حالا با کمی دانه انار و سبزی تازه تزیین و سرو کنید. نوش جان.

  آب پیازی غذای خوزستان

عکس از ghazasalamat@

 

نکات کلیدی تهیه آب پیازی

- در صورت تمایل می توانید مقداری دانه انار هم به این غذا اضافه کنید.

- دستور تهیه آب پيازي از صفحه اینستاگرام ghazasalamat@ است.

- این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود. شما می توانید آن را با تمر هندی یا زرشک هم تهیه کنید. و یا نان و تخم مرغ را به طور کلی از این غذا حذف کنید. هم چنین می توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه پیاز تفت دهید.

- به ازای هر نفر حدودا یک تخم مرغ و یک عدد نان کافی است. در صورت تمایل می توانید این مقدار را کمتر یا بیشتر کنید.

- برای تلیت آب پیازی دزفولی یا بختیاری معمولا از نان خشک یا نانی که بیات شده استفاده می شود.

- در روش های دیگر تهیه این غذا به جای رب انار از رب گوجه فرنگی هم استفاده می شود.

- برای طعم دهی بیشتر به آب ترشی می توانید نصف پیمانه گردوی ساییده شده اضافه کنید. هم چنین برای ملس شدن طعم این غذا مقداری شکر هم اضافه می شود. اما این مقدار به ذائقه شما بستگی دارد.

- هر چه پیاز این غذا بیشتر باشد، غلظت و لعابی بودن آن هم بیشتر است.

- می توانید نان را به همراه رب انار اضافه کرده، تفت دهید و بعد آب را به آب پیازی اضافه کنید.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام dezful_city@ برداشته شده است.