عدس پلو از غذاهای رایجی است که همه ایرانی ها با آن آشنا هستند اما همین غذای رایج هم با ترفندهای مختلف میتواند هم خوشمزه تر شود و هم ظاهر جذابتر و شیک تری پیدا کند. آهن موجود در عدس برای بدن ضروری است و به رفع کمخونی فقر آهن که رواج زیادی هم به ویژه در بین خانم ها دارد کمک میکند. بنابراین بسیار خوب است که غذاهایی مثل عدس پلو زعفرانی و عدسی جای ثابتی در برنامه غذایی ما داشته باشند.

عدس پلو زعفرانی هر چند خیلی شبیه به عدس پلو با گوشت چرخکرده است اما ظاهری مجلسی تر دارد و با کوفته قلقلی تهیه میشود. این غذای مجلسی با کمی صبر و حوصله و قدری خلاقیت میتواند تهیه شود و سفره ای رنگین و زیبا را برای شما به ارمغان آورد. عطر زعفران ناخودآگاه هر کسی را جذب این عدس پلو مجلسی میکند و اگر این عطر کافی نباشد، قطعاً تزیین زیبای آن این کار را خواهد کرد. علاوه بر این موقع سرو مخلفاتی مثل ماست و خیار هم به غذا اضافه میشوند که آن را نیز میتوان با مواد مختلف به شکل های مختلف تزیین کرد. برای مثال در اینجا از گردو، گل محمدی و پسته و نعنا استفاده شده است.

عدس پلو زعفرانی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

 

1- ابتدا عدس را بشویید و در یک قابلمه پر از آب بریزید. قابلمه را روی شعله قرار دهید و در آن را ببندید. وقتی آب جوش آمد در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا سر نرود. بسته به نوع عدس نیم تا یک ساعت به پخت ادامه دهید تا عدس پخته شود. ولی نگذارید بیش از حد پخته و پوست آن جدا شود.

عدس پلو زعفرانی

2- پس از آن عدس را از قابلمه خارج و آبکش کنید. سیب زمینی را نیز پوست بکنید و حلقه حلقه کنید و در صورت تمایل با کاتر قالب بزنید. مجدداً قابلمه را پر از آب کنید. نمک را به آن اضافه کنید و روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. برنج را داخل آب جوش بریزید. 5 دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود ولی بیش از حد نرم نشود. سپس عدس را به آن اضافه کنید و بلافاصله برنج و عدس را با هم آبکش نمایید. (پخت جدای عدس و برنج اطمینان حاصل میکند که عدس پلو مجلسی شفته نمیشود.)

 

3- قابلمه که حالا خالی شده است را روی گاز برگردانید. مقداری روغن بریزید تا کف قابلمه را بپوشاند. سیب زمینی قالب زده را روی آن بچینید. برنج و عدس آبکش شده را نیز اضافه کنید. زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و آن را زیر و رو کنید تا مواد به خوبی طعم و رنگ زعفران را بگیرند. درب قابلمه را ببندید و بعد از 7-8 دقیقه شعله را خیلی کم کنید. بگذارید 30-40 دقیقه برنج شما دم بکشد.

عدس پلو زعفرانی

4- در این مدت 2 عدد پیاز را خرد کنید و در روغن با کمی زردچوبه سرخ کنید.

عدس پلو زعفرانی

5- یک عدد پیاز دیگر را رنده و با گوشت چرخکرده مخلوط کنید. گوشت را به شکل کوفته قلقلی در بیاورید و در تابه سرخ کنید.

عدس پلو زعفرانی

عدس پلو زعفرانی

6- پس از آن کشمش را در همان تابه یکی دو دقیق تفت بدهید. عدس پلو مجلسی زعفرانی را با کشمش، کوفته قلقلی، خلال پسته و پیاز داغ تزیین کنید و همراه با ماست و خیار سرو نمایید.

عدس پلو زعفرانی مجلسی