پیتزا یکی از خوشمزه ترین فست فودهاست که به شکل های مختلف و در طعم های متنوع تهیه میشه. شما می تونید این غذای خوشمزه رو به راحتی تو خونه درست کنید. انتخاب مواد اولیه ی پیتزا سلیقه ایه. پیتزای خونگی اغلب به شکل پیتزای مخلوط درست میشه که شامل مواد مختلف از جمله قارچ و فلفل دلمه ای خرد شده، ذرت و پنیر پیتزا میشه. امروز قصد داریم یه روش جدید برای درست کردن پیتزای خونگی رو بهتون آموزش بدیم. مینی پیتزا یه جور پیتزای لقمه ای است که به شکل های مختلف درست میشه. این نوع پیتزا حتی کوچک تر از پیتزاهای تک نفره اس. در نتیجه می تونید به طور هم زمان چند تا از اون رو در سایزهای کوچک درست کنید. از اون جا که اندازه ی این پیتزا خیلی کوچیکه، می تونه انتخاب خوبی برای فینگر فود در مهمانی ها باشه. شما می تونید به سینی از مینی پیتزا در طعم های مختلف درست کرده و اون رو با انواع سس سرو کنید.

اما طعم های مختلف مینی پیتزا چیه؟ این پیتزای خوشمزه هم مثل بقیه ی پیتزاها با مرغ، گوشت، ژامبون یا سوسیس به همراه بقیه مخلفات قابل تهیه است و شما می تونید با توجه به سلیقه تون هر کدوم از این طعم ها رو انتخاب کنید. نکته ی دیگه در مورد طرز تهیه مینی پیتزا اینه که برای درست کردنش نیازی به فر ندارید. ما در ادامه طرز تهیه ی مینی پیتزا به دو روش مختلف رو بهتون آموزش می دیم: روش اول مخصوص کساییه که درست کردن پیتزا داخل فر براشون آسون تره. در این دستور به طرز تهیه خمیر مخصوص پیتزا هم اشاره می کنیم. اما روش دوم مخصوص کساییه که برای پخت پیتزا به فر دسترسی ندارن. این افراد هم می تونن به سادگی با یه قالب ساده و یا تابه و قرار دادن اون روی گاز، یه پیتزای خوشمزه درست کنن. اما برای درست کردن مینی پیتزا روی گاز به شعله پخش کن و دم کنی نیاز دارید. با ما همراه بشید، طرز تهیه مینی پیتزا رو یاد بگیرید و این غذای لقمه ای ساده و خوشمزه رو در مهمانی ها و دور همی هاتون به همراه سس های متنوع سرو و نوش جان کنید.

 

طرز تهیه مینی پیتزا

 

روش اول: مینی پیتزا داخل فر

۱- شیر، آب، روغن، خمیر مایه فوری و شکر را درون ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید. اگر از خمیر مایه خشک استفاده می کنید، ابتدا آن را با شیر و شکر مخلوط و روی ظرف را بپوشانید و حدود 10 دقیقه استراحت دهید تا خمیر مایه عمل بیاید. بعد آن را به مواد دیگر اضافه کنید. ۲- آرد الک شده و نمک را کم کم اضافه کنید و کامل با سایر مواد مخلوط کرده و ورز بدهید تا یک خمیر لطیف و نرم داشته باشید. ۳- خمیر را در کاسه ایی که چرب شده بگذارید، روی آن سلفون بکشید و برای 30 دقیقه به آن استراحت دهید. ۴- در این فاصله تمام مواد پیتزا را خرد کنید و کنار بذارید. ۵- روی سطح کار را آرد پاشی کنید و پس از استراحت خمیر، پف خمیر را گرفته و با وردنه به ضخامت نیم سانتی متر باز کنید. ۶- خمیر را با کاتر گرد یا لیوان قالب بزنید و کف سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید بچینید.

  قالب زدن خمیر

۷- روی خمیر ابتدا سس پیتزا  بزنید بعد پنیر و لایه بعد مواد دلخواه پیتزا را بریزید و دوباره روی آن ها را با پنیر بپوشانید.

 

سس پیتزا

پیتزا لقمه ای  

۸- سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه ی سانتیگراد برای حدود 20 تا 25 دقیقه قرار دهید تا زمانی که روی پنیر برشته شود.

۹- مینی پیتزا آماده است. می توانید آن را به دلخواه با سس مخصوص سرو کنید.

  تک نفره

روش دوم: مینی پیتزا مرغ تابه ای

سینه مرغ خرد شده ۱ عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

قارچ خرد شده ۱ و ۱/۲  پیمانه

ذرت ۴ قاشق غذاخوری

نمک و ادویه به مقدار لازم

پیاز ۱ عدد

سفیده تخم مرغ ۱ عدد

سس کچاپ و باربیکیو به مقدار لازم

پنیر پیتزا به مقدار لازم

۱- ابتدا مرغ را مزه دار کرده و حدود ۱ ساعت کنار بگذارید. برای این کار به مرغ خرد شده یک قاشق چایخوری نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، سس کچاپ، سس باربیکیو و یک پیاز خرد شده اضافه کنید. بعد از گذشت یک ساعت پیاز را جدا کرده و مرغ ها را داخل روغن تفت داهید. سپس قارچ و فلفل دلمه ای و ذرت را به آن اضافه کرده و وقتی بدون آب شد، زیر حرارت را خاموش کنید. ۲- از خمیری که از قبل درست کرده اید، گلوله هایی به اندازه ی نارنگی کوچک بردارید. مخلوطی از یک سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری سس گوجه درست کنید. خمیر را داخل آن و سپس داخل کنجد بزنید.

۳- قالب یا تابه را خوب چرب کنید. خمیرها را با فاصله از هم داخل آن بچینید، روی آن ها را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه استرحت کند.

۴- با ته استکان کوچک وسط خمیرها را فشار دهید تا حفره ای داخل آن ایجاد شود. سپس داخل آن را از مواد میانی پر کنید. روی مواد را با پنیر پیتزا بپوشانید. ۵- شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود. سپس تابه را روی آن گذاشته و درب تابه را ببندید. اگر مینی پیتزا را با تابه ی معمولی درست میکنید، روی درب آن دم کنی بگذارید. پخت مینی پیتزا ۳۰ دقیقه زمان می برد.

۶- مینی پیتزا را به دلخواه با سس مخصوص سرو و نوش جان کنید.

  پیتزا مرغ

نکات کلیدی طرز تهیه مینی پیتزا

- میزان آرد برای درست کردن خمیر به نوع آن بستگی دارد. در نتیجه مقدار ذکر شده حدودی است. آرد را زیاد به خمیر اضافه نکنید تا نان پیتزا سفت نشود. همین که خمیر به دست نچسبد کافی است.

- برای داخل مینی پیتزا می توانید به دلخواه از مواد مختلف از جمله ژامبون، پپرونی، سوسیس، گوشت چرخ کرده و مرغ استفاده کنید.

- برای درست کردن مینی پیتزا می توانید از خمیر جادویی استفاده کنید.

- خمیر پیتزا را می توانید به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه کرده، آن را به اندازه ی دلخواه قالب بزنید و مینی پیتزا درست کنید.

- تصاویر از : ashpazi_hedye ، ashpazi_haye_mn