فصل پاییز فرصت خیلی خوبی برای استفاده از کدوحلوایی است. کدوحلوایی میتواند به شکل پای کدو حلوایی ، سوپ کدو حلوایی،  چیزکیک کدو حلوایی، کدو حلوایی کبابی با سس مخصوص و خوشمزه وبسیاری اشکال دیگر سرو مصرف شود.  این میوه خوشمزه در هر غذا و دسری که باشد عطر و طعم بینظیری به آن میبخشد و باعث میشود خواص کدو حلوایی به بدن برسد. در ادامه میخواهیم با هم یاد بگیریم چگونه در منزل پای یا همون تارت کدو تنبل خوشمزه درست کنیم. با این مواد شما 8 قطعه پای خوشمزه خواهید داشت. و همچنین یک عدد خمیر اضافه که میتوانید فریز کنید و تا 3 ماه بعد برای تهیه پای کدو حلوایی از آن

برای درست کردن یک پای خوشمزه همراه ما باشید. توجه داشته باشید که درست کردن پای کمی زمان بر است پس زودتر دست به کار شوید. اما اگر عجله دارید نگران باشید در نکته ها به شما مواردی آموزش داده ایم که به سرعت یک دسر خوشمزه آماده کنید.

پای و تارت تفاوت های خیلی زیادی ندارند. عمده ترین تفاوت آنها در نحو سرو آنها می باشد. پای معمولاً در همان ظرفی که در آن پخته شده سرو می شود. در حالی که تارت را در قالب هایی میپزند که کف آن ها قابل بازشدن است و میتوان تارت را بعد از آماده شدن به ظرف مورد علاقه برای سرو منتقل کرد. یکی دیگر از تفاوت های آنها در این است که پای را میتوان یک لایه خمیر هم روی مواد قرار داد در حالی که تارت فقط یک لایه خمیر برشته زیر مواد دارد.

برای تهیه قالب تارت سری به سایت  فروشگاه لوازم قنادی بزنید!

طرز تهیه پای کدو حلوایی

مرحله اول: آماده سازی خمیر پای کدو

- آرد و نمک را در کاسه بزرگی با هم مخلوط کنید. کره و روغن را به آن اضافه کنید. سپس با دو عدد چنگال یا با هر وسیله دیگری شروع به خرد کردن کره و روغن کنید. آن قدر ادامه دهید تا مخلوط شبیه آردی با دانه های درشت شود.

- آب یخ را قاشق قاشق اضافه کنید و هر بار خوب هم بزنید تا زمانی که خمیر تقریباً منسجم شده و به شکل گلوله های بزرگ در بیاید (اگر هوا خشک باشد ممکن است کمی بیشتر از نصف پیمانه آب لازم شود). در ادامه خمیر را به شکل یک توپ بزرگ در آورید و روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید. چندین بار با دست آردی خمیر را روی خودش تا بزنید تا آرد و روغن خوب به خورد هم بروند.

- وقتی خمیر شکل گرفت آن را دو قسمت کنید. هر قسمت را به قطر دو سانت باز کنید. هر قرص خمیر را داخل سلفون بپیچید و حداقل دو ساعت (و حداکثر 5 ساعت) قبل از مصرف در یخچال قرار دهید.

 

مرحله دوم: پخت اولیه خمیر

- فر را در دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید گرم شود .

- یکی از خمیرها را از یخچال خارج کرده کف قالب کیک یا قالب مخصوص پای و تارت 22 سانتی پهن کنید. به نحوی که تمامی کف و دیواره ها را بپوشاند. یک ورقه فویل یا کاغذ روغنی روی پای بکشید و مقدار حبوبات یا برنج روی آن بریزید. سنگینی حبوبات مانع از پف کردن خمیر میشود.

- خمیر را  به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا زمانی که رنگ خمیر کمی طلایی شود. سپس آن را از فر خارج کنید و فویل حاوی حبوبات را به آرامی از روی آن بردارید.   خمیر پای  

 

مرحله سوم: آماده کردن مواد داخل پای کدو حلوایی

- پوره کدو حلوایی را طبق روشی که قبلاً گفته شده آماده کنید و 450 گرم (یعنی حدود 2 پیمانه) از آن را برای تهیه مواد داخل پای کدو حلوایی جدا کنید.

 

برش کدو حلوایی

- شکر، نشاسته ذرت، نمک و دارچین را با هم مخلوط کنید. در ظرفی جدا تخم مرغ ها، پوره کدو، خامه و شیر را مخلوط کنید. در آخر مواد خشک را به مواد تر اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

 

م.تد داخل پای کدو حلوایی

مرحله چهارم: پخت پای

- خمیر را که حالا آماده است از فر خارج کنید. مواد آماده شده را روی خمیر بریزید. درجه ی فر را زیاد کرده و روی درجه ی 230 قرار دهید. پای را به مدت تقریبا 55 دقیقه در فر قرار دهید. تا زمانی که پای کمی پف کند و قسمت وسط آن نرم باشد. در این مرحله پای شما نسبتا پخته است. آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی با حرارت خودش بپزد.

 

پای کدو حلوایی در فر

مرحله آخر: تزیین پای کدو حلوایی

در آخر روی پای را بپوشانید و برای حداقل 4-5 ساعت در یخچال قرار دهید. برای تزیین آن می توانید روی آن را گردو بپاشید که با پای کدو حلوایی همخوانی خیلی خوبی دارد.

 

پای کدو حلوایی با گردو

نکات کلیدی تهیه پای کدو حلوایی:

- برخی به جز دارچین ادویه های دیگر مثل زنجبیل و فلفل سیاه نیاز اضافه میکنند.

- اگر زمان و فرصت آماده کردن خمیر ندارید میتوانید از یک روش ساده تر استفاده کنید. کافی است 230 گرم بیسکویت خورد شده را با 30 گرم کره و 4 قاشق غذاخوری روغن مایع محلوط کنید. کف قالب چیده و در فر قرار دهید.

- میتوانید به جای شکر قهوه ای از شکر سفید هم استفاده کنید. اما شکر قهوه ای طعم بهتری به دسر شما میدهد.

- استفاده از نشاسته ذرت در مخلوط داخل پای باعث غلیظ و لطیف شدن آن میشود. میتوانید اگر خواستید آن را حذف کنید یا یک قاشق آرد به جای آن اضافه کنید.

- به جای مخلوط شیر و خامه میتوانید از یک قوطی شیر عسل استفاده کنید.

- برخی در مخلوط علاوه بر شیر از کمی خامه هم استفاده میکنند.

- همه پای ها ازجمله پای کدو حلوایی را میتوانید داغ داغ هم سرو کنید. خصوصاً با بستنی وانیلی یا خامه بسیار خوشمزه می شود.

- برای استفاده از خمیر فریز شده آن را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود.

- از خمیر اضافه میتوانید برای تزیین پای هم استفاده کنید. بعد از دو ساعت خنک شدن خمیر را روی سطح آردپاشی شده با وردنه به ضخامت نیم سانت باز کنید. سپس با کاتر به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید. سپس تکه های خمیر را در سینی فر روی کاغذ روغنی بچینید. یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق شیر بزنید. آن را روی خمیر رومال کنید. سینی خمیر را 10 دقیقه در فر 180 درجه قرار دهید. بعد از این که طلایی شدند بگذارید خنک شوند. سپس برای تزیین استفاده کنید.

  تزیین پای کدو حلوایی  

امیدوارم از این پای کدو حلوایی خوشمزه با بستنی، چای یا قهوه در یک عصر پاییزی لذت ببرید. نوش جان! اگر دستور این دسر را به کمک ما درست کردید خوشحال میشویم عکس آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.