شیرینی شکری ، یا بیسکوئیت شکری یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است. شیرینی شکری یا نان شکری، یکی از خوشمزه ترین خوراکی های ایرانی می باشد، که بومی استان کرمانشاه است. در رژیم غذایی مردم کرمانشاه، نان و شیرینی های سنتی جایگاه به خصوصی دارد. یکی از مهم ترین وجه تمایز نان و شیرینی های کرمانشاه با دیگر شهرها و مناطق ایران، در استفاده از روغن کرمانشاهی می باشد. که عطر و طعمی بی نظیر و متفاوت به شیرینی و غذاها می بخشد. بانوان هنرمند و خوش سلیقه این خطه، اغلب این نان خوشمزه را به عنوان عصرانه برای خانواده و مهمانان خود تدارک می بینند. شیرینی های سنتی کرمانشاه مثل نان برنجی، نان خرمایی، کاک و.. می باشند.

  شیرینی شکری  

البته این شیرینی در کشورهای دیگر نیز به شکل مشابه تهیه می شود. بسیار محبوب است و طرفداران زیادی دارد. به خصوص برای عید کریسمس و عصرهای زمستانی، آن را با قالب های مرتبط مثل درخت کریسمس و... تهیه می کنند که خلاقیت جالبی است. پایه و مواد اصلی تشکیل دهنده آن معمولا یکسان است. شیرینی شکری ، یک شیرینی ترد با بافتی نرم، و بسیار خوش طعم و کم شیرین است. که تهیه آن بسیار ساده می باشد. و همچنین در کوتاه ترین زمان آماده می شود. به همین خاطر این شیرینی خوشمزه، می تواند انتخاب مناسب و بسیار خوبی برای عصرانه، در کنار یک لیوان چای، نسکافه، شیر... و گذراندن یک عصر دلپذیر و عالی باشد. اگر دلتان یک شیرینی خوشمزه خانگی می خواهد، این رسپی را از دست ندهید.

 

طرز تهیه شیرینی شکری ساده

 

مرحله اول:

  ابتدا اجازه دهید کره با محیط آشپزخانه هم دما شده و کمی نرم شود. سپس در ظرف بزرگی، کره نرم شده، پودر قند و وانیل را ترکیب کرده، با همزن مخلوط کنید تا یکدست شود. بعد از آن تخم مرغ را به ترکیب اضافه کنید. حدود پنج دقیقه با همزن بزنید، تا مواد بدست آمده کرم رنگ شود.   شیرینی شکری  

مرحله دوم:

  آرد و بیکینگ پودر را در ظرفی ترکیب کرده، دو بار الک کنید. سپس آن را در دو مرحله، به مواد بالا اضافه کنید. وقتی آرد را کم کم و در دو مرحله اضافه کنید، خمیر لطیف می شود و در نهایت به دست نمی چسبد. در ضمن خمیر را نباید زیاد ورز دهید، زیرا روغن پس می دهد.  

مرحله سوم:

روی سطح صافی کمی آرد بریزید، خمیر را قرار داده، با وردنه پهن کنید. از خمیر شیرینی برش های با قالب، یا بدون قالب اما به یک اندازه و ابعاد مساوی بزنید. روی شیرینی ها کمی شکر بپاشید. و در سینی فر، روی کاغذ روغنی بچینید. سینی را درون فر که با حرارت 180 درجه سانتی گراد از قبل گرم شده، قرار داده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه پخته شود. شیرینی شکری های شما آماده است.   شیرینی شکری   مقدار مواد ذکر شده در دستور تهیه، حدود 22 عدد شیرینی به شما می دهد.  شیرینی شکری ماندگاری زیادی دارد. اما به دلیل اینکه راحت و فوری آماده می شود، می توانید هربار آن را تازه تهیه کرده و نوش جان کنید.   شیرینی شکری  

نکته ها:

- شما می توانید به جای کره، از روغن شیرینی پزی یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید. در صورت استفاده از روغن کرمانشاهی، عطر و طعم شیرینی شما به اصالت این شیرینی سنتی ایرانی نزدیک تر خواهد بود. - شما می توانید، خمیر شیرینی را به دو قسمت تقسیم کرده. یکی را ساده تهیه کنید. و به قسمت دیگر مواد، پودر کاکائو اضافه کرده. تا دو نوع ساده و کاکائویی شیرینی شکری را در کنار هم سرو کنید.   شیرینی شکری   - شما در صورت تمایل می توانید، حدود چند قطره اسانس هل و 2 الی 3 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیز به خمیر شیرینی اضافه کنید. این مواد عطر و طعم بی نظیری به شیرینی های شما می بخشند. - این بیسکوییت های شکری به دلیل خشک بودن و داشتن ماندگاری بالا، می توانند انتخاب بسیار خوب و مناسبی برای ایام عید نوروز باشند. امیدواریم شیرینی شکری را با دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ شیرینی_شکری_ایران_کوک به اشتراک بگذارید. تا ما عکس شیرینی های شما را با اسم خودتان در صفحه ایران کوک قرار دهیم.