پیاز کاراملی را می تونید با هر نوع پیازی درست کنید، اما پیاز های زرد و سفید بهتر از پیاز بنفش کاراملی می شوند. پیاز بنفش به خاطر رنگ زیباش برای توی سالاد بهتره، ولی این حرف به این معنی نیست که نتونید از پیاز بنفش برای تهیه پیاز کاراملی استفاده کنید.

انجام این کار تقریبا یک ساعتی زمان می بره، بنابراین به اندازه ای پیاز استفاده کنید که ارزش زحمتش رو داشته باشه.روش های مختلفی برای کارامل کردن پیاز وجود داره. اما اون روش هایی که سریع انجام می شه و زمان کمی می بره، خیلی نتیجه کارش خوب در نمیاد.

فکر نکنید وقتی که تصمیم به انجام این کار می گیرید باید تمام وقت رو پای اجاق گاز باشید. فقط کافیه هر پنج دقیقه یکبار به پیازها رو هم بزنید. حرارت گاز رو طوری تنظیم کنید که پیازها نسوزن. بهترین ظرف برای کارامل کردن پیاز، تابه های چدنی است. توی این فرآیند شیرینی پیاز جدا و کف تابه جمع میشه.

ممکنه فکر کنید پیاز در حال سوختنه، اما جای نگرانی نیست؛ چون این قندها با حرارت ذوب میشن و دوباره به خورد پیاز میرن. فقط شما باید اون رو هم بزنید و با پیازها قاطی کنید. اگه از تابه های تفلون استفاده کنید این اتفاق توش نمیوفته پس از تابه چدن یا استیل ضد زنگ استفاده کنید.

با استفاده از پیاز دوست داشتنی می تونید خوراکی های دیگه ای مثل پیاز سوخاری یا حتی کوکوی پیاز درست کنید، اما خوبی پیاز کارامل شده اینه که توی غذاهای دیگه استفاده میشه و طعم اونها رو به بهترین شکل تغییر میده.

اگه از پیاز کاراملی روی نون باگت بگذارید یک پیش غذای ساده و خوشمزه برای خودتون آماده کرده اید. از این پیازها داخل سوپ، خورش، ماکارونی و هر غذای دیگه ای که درست می کنید میشه استفاده کرد.

پیاز کاراملی رو میشه به مدت یک هفته توی یخچال و مدت طولانی داخل فریزر نگهداری کرد. می تونید به اندازه مصرف یه غذا پیاز رو بسته بندی کرده و فریز کنید و هر دفعه یه بسته ازش رو استفاده کنید.

طرز تهیه پیاز کاراملی

1- برای کارامل کردن پیازها ابتدا باید ریشه و سر آن ها را جدا کرده و پوست آن ها را بگیرید. سپس پیازها را از قسمت ریشه به ساقه نصف کنید. سطح صاف پیازها را روی تخته کار گذاشته و به صورت خلالی خرد کنید.

  خرد کردن پیاز

2- کره بدون نمک، روغن و یا مخلوط هر دو را داخل تابه ریخته و بگذارید روی شعله ملایم گرم شود. سپس همه پیازهای خرد شده را به ظرف اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا به روغن آغشته شوند.

3- هر 5 دقیقه یک بار پیازها را هم زده و مایع چسبنده کف تابه را با یک قاشق چوبی جدا و به پیازها اضافه کنید. از رنگ و بوی پیازها می توانید بفهمید که پیازها کاراملی شده اند یا خیر. اگر در اوایل پخت متوجه شدید که بعضی از پیازها قهوه ای شده اند حرارت را کم کنید.

بعد از گذشت 30 دقیقه پیازها طلایی می شوند اما هنوز برای خاموش کردن حرارت زود است. 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا پیازها کاراملی تر شوند.

 

4- پس از گذشت 40 دقیقه تقریبا پیازها آماده هستند. در این هنگام، آب مرغ را به پیازها اضافه کنید و وقتی شروع به قل زدن کرد، کاملا هم بزنید. محتویات ته ظرف را کاملا جدا و به پیازها اضافه کنید. در نهایت پیازها را با نمک مزه دار کنید.

در صورت تمایل می توانید جوش شیرین را در یک قاشق غذاخوری آب حل کرده و داخل تابه بریزید و 30 ثانیه صبر کنید تا آب آن کاملا تبخیر شود. پیاز کاراملی آماده است، حرارت را خاموش کنید.

  رنگ و بافت پیاز کاراملی

نکات کلیدی برای تهیه پیاز کاراملی

- اگر تعداد پیازهای بیشتری برای کارامل شدن استفاده کنید زمان پخت نیز بیشتر می شود.

- پیازها داخل تابه نباید روی هم قرار بگیرند تا کاملا پخته شوند و به خوبی کاراملی شوند.

- حرارت گاز شما باید در پایین ترین درجه قرار بگیرد. اگر حرارت زیاد باشد پیازها خیلی زود می سوزند.

- اگر از کره نمک دار در پیاز کاراملی استفاده می کنید یا اینکه آب مرغ نمک دارد بهتر است نمک را از دستور حذف کنید.

- به جای آب مرغ می توانید از آب گوشت، آب سبزیجات، سرکه بالزامیک یا آب استفاده کنید. - می توانید کره بدون نمک را با روغن زیتون یا مخلوط روغن زیتون و کره جایگزین کنید. - استفاده از جوش شیرین باعث میشود پیاز کاراملی خوش رنگ تر و شیرینی آن بیشتر حس شود.

- این دستور از وبسایت the kitchen ترجمه شده است.