انواع مختلف کوفته در میان مردم ایران و جهان وجود داره، مخصوصا اگر بحث کشور ترکیه  در میان باشه این غذا جایگاه خاصی داره. بعد از آموزش غذاهای ترکیه ای مثل نخود پلو یا مانتی قصد داریم طرز تهیه کوفته ترکیه ای استانبولی رو هم آموزش بدیم. همانطور که  از نام این غذا پیداست این کوفته غذایی از  شهر استانبول ترکیه است، همونطور که استانبول گل سرسبد شهرهای ترکیه است پس قطعا کوفته اش هم خوشمزه است. این کوفته با نان باگت یا نان پیده سرو میشه.

این غذا در شهر استانبول از محبوبیت خاصی بین مردم برخورداره، کوفته ترکیه ای استانبولی از جمله غذاهای خیابانی این شهره و تقریبا توی هر منطقه ای میشه اون رو پیدا و تست کرد . ناگفته نمونه انواع مختلفی از کوفته در کشور ما نیز تهیه میشه که از  معروف ترین آنها  می توان به کوفته تبریزی اشاره کرد،این غذا تقریبا در تمام کشور شناخته شده است و معمولا در رستوران های سنتی سراسر ایران سرو میشه. انواع دیگری از کوفته در کشور ما وجود داره که کوفته سبزی، کوفته عدس و کوفته قلقلی از معروف ترین آن ها هستند و هر یک متعلق به شهرخاصی از کشور عزیزمون هستند.

طرز تهیه کوفته ترکیه ای استانبولی

مرحله اول: آماده کردن مواد کوفته

یک کاسه بزرگ برای مخلوط کردن مواد بیاورید و گوشت چرخ کرده را در آن بریزید، سیر و پیاز را پوست بگیرید، آن ها را رنده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. پس از آن تخم مرغ را بزنید و همراه با دانه چیا، بهارات، پاپریکا، پودر زیره سبز، چیلی، نمک و فلفل به مواد بیافزایید، اکنون با استفاده از دست مواد را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. ورز دادن مواد را حدود چند دقیقه ادامه دهید.

مرحله دوم: شکل دادن به کوفته ها

 حدودا به  اندازه یک توپ گلف از مواد  بردارید و با استفاده از دست آن را به شکل یک توپ کروی در بیاورید، سپس کمی آن را صاف کنید تا از حالت کروی خارج و تخت شود. بقیه مخلوط را هم به همین صورت شکل دهید. اگر وقت کافی داشتید، در صورت تمایل می توانید کوفته ها را در یخچال قرار دهید تا کمی بافت آن ها سفت  سفت شود. اکنون کوفته ترکیه ای استانبولی آماده پختن است.

 

مرحله سوم: پختن کوفته ترکیه ای استانبولی

یک ماهیتابه نچسب بیاورید و  آن را بر روی شعله  متوسط رو به زیاد قرار دهید تا گرم شود (بدون روغن). سپس کوفته ها را در ماهیتابه قرار دهید و اجازه دهید تا زیر کوفته قهوه ای رنگ شود، برای اینکه کوفته ها  قهوه ای شوند حدود 5 دقیقه زمان لازم است؛ سپس با استفاده از یک کاردک چوبی  آن ها را زیر و رو کنید و اجازه دهید تا آن طرف کوفته نیز پخته شود. حالا دیگر کوفته ترکیه ای استانبولی آماده سرو کردن است. در صورت تمایل می توانید قبل از سرو کوفته ها آن ها را حدود 5 دقیقه بر روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

نکات کلیدی برای تهیه کوفته ترکیه ای استانبولی

- می توانید با توجه به سلیقه خود ادویه ها را تغییر دهید.

  - در این دستور از از تخم چیا به دلیل ارزش غذایی بالا استفاده شده اما شما می توانید آن را با پودر سوخای جایگزین کنید.  

- اگر از گوشت گاو یا گوسفندچرخ کرده بدون چربی استفاده می کنید، مقداری روغن آفتابگردان به تابه اضافه کنید.

  - می توانید کوفته ترکیه ای استانبولی را گریل کنید، اما در صورت استفاده از کباب پز حتما صبر کنید تا صفحه گریل تا بالاترین حد ممکن گرم شود.   - برای تهیه این کوفته می توان از گوشت گاو، گوسفند یا ترکیب آنها استفاده کرد.   - این دستور از وبسایت turkeysforlife ترجمه شده است.