اگه به دنبال طرز تهیه نوشیدنی سرد با قهوه میگردین، کاملا جای درستی اومدین. اسموتی قهوه یه نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و انرژی بخشه که یه انتخاب عالی برای صبحانه ها به حساب میاد. چون علاوه بر قهوه، این اسموتی با موز و شیر و البته کاکائو تهیه میشه که هم حس شادی و سرزندگی بهتون میده و هم کلی مواد معدنی و پروتئین داره. حتی کسانی که صبح زود بیدار شدن براشون خیلی سخته، با این اسموتی قهوه و موز برای زود بیدار شدن انگیزه پیدا می کنن. باور کنین! واقعا نمیشه ازش گذشت.

  اسموتی با قهوه و موز  

تهیه اسموتی با قهوه یکم راز و رمزهای مخصوص داره. برای همین هم ما اول به راه های تهیه قهوه برای اسموتی اشاره می کنیم که به بافت و طعم دلپذیر قهوه دست پیدا کنین. بعدش در مورد خود طرز تهیه اسموتی صحبت می کنیم. مواد اولیه این اسموتی رو میتونین به میزانی که دوست دارین تغییر بدین. اما پیشنهاد می کنیم برای داشتن ترکیب بهتر اسموتی قهوه از میوه یخ زده و مایعاتی مثل شیر حتما استفاده بشه. راستی! یه لحظه صبر کنین این نکته رو بگم: اگه دوست دارین مثل اسموتی های سم زدا پروتئین و فیبر زیادی از طریق اسموتی مصرف کنین، میتونین دانه چیا و تخم کتان رو به این اسموتی اضافه کنین. خب دیگه... صحبت های تکمیلی بمونه برای آخر کار. اول از همه بریم سراغ تهیه اسموتي قهوه دوست داشتنی!

 

طرز تهیه اسموتی قهوه

 

مرحله اول: راه های آماده سازی قهوه دم کرده سرد

 

1- مقداری قهوه را طبق روش معمول خودتان دم کنید. چند پیمانه از قهوه را برای تهیه اسموتی کنار بگذارید. اول، صبر کنید تا قهوه در دمای اتاق کاملا خنک شود. سپس، قهوه را در یک پارچ یا ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود. این قهوه را می توانید به مدت حداکثر 5 روز در یخچال نگه داری و برای تهیه اسموتی از آن استفاده کنید.

 

2- راه دوم برای آماده سازی قهوه این است که: قهوه دم کرده را وقتی خنک شده و به دمای اتاق رسیده، در ظرف و قالب یخ (یا جایخی) بریزید. و برای بعد آن را فریز کنید. این یک راه عالی است. چون هر زمان که بخواهید میتوانید اسموتی قهوه درست کنید. البته در این روش باید شیر بیشتری به اسموتی اضافه کنید تا مواد اسموتی بهتر با هم مخلوط شوند.

 

3- اگر فرصت تهیه قهوه تازه دم ندارید، از قهوه فوری قوی و غلیظ کمک بگیرید. طبق دستورالعمل روی بسته بندی قهوه آن را آماده کنید. نیازی به اضافه کردن دانه قهوه نیست. در همین حین که قهوه با آب گرم مخلوط می شود، آن را فورا به یک ظرف شیشه ای بزرگ منتقل کنید. حالا تا میتوانید قالب یخ در ظرف بریزید تا قهوه کاملا سرد شود. با این روش، میتوانید همان لحظه از قهوه برای تهیه اسموتی استفاده کنید.

 

4- آخرین و آسان ترین راه هم این است که قهوه دم کرده سرد را به صورت آماده از فروشگاه ها خریداری کنید.

  مواد اولیه  

مرحله دوم: تهیه اسموتی قهوه

 

1- قهوه دم کرده ای که آماده کرده اید و دیگر کاملا سرد شده است را در مخلوط کن بریزید.

 

2- موز را باید از قبل پوست بگیرید، خرد کرده و در فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند. برای این اسموتی استفاده از موز رسیده و شیرین گزینه ی بهتری است. موز را هم در مخلوط کن بریزید.

 

3- حالا یک دوم پیمانه تکه های یخ اضافه کنید. به جای یخ، اگر دوست دارید از سه چهارم پیمانه گل کلم یخ زده استفاده کنید. نگران نباشید. در طعم اسموتی اثر نمیگذارد. یخ باعث می شود اسموتی کمی آبکی و رقیق شود. اما گل کلم به آن غلظت خیلی خوبی می دهد. انتخاب با خودتان است.

 

4- در این مرحله از تهیه اسموتی قهوه باید کره بادام زمینی را اضافه کنید. کره بادام زمینی مقداری پروتئین، چربی های مفید و بافتی خامه ای به اسموتی می دهد. حالا اسانس وانیل را در مخلوط کن بریزید. در صورت تمایل میتوانید مقداری پودر پروتئین هم در این مرحله به اسموتی اضافه کنید.

 

5- پودر کاکائو را در مخلوط کن بریزید. سعی کنید از پودر کاکائو با طعم قوی و غلیظ استفاده کنید. پودر کاکائو مواد معدنی دیگری مثل منیزیم را به اسموتی اضافه می کند. اگر از پودر کاکائوی شیرین خوشتان نمی آید، میتوانید از پودر کاکائوی تلخ استفاده کنید.

 

6- انتخاب نوع شیر به ترجیح خودتان بستگی دارد. شیر بادام طعمی خنثی ایجاد می کند. شیر نارگیل طعمی خامه ای و گرمسیری به اسموتی می دهد. و شیر معمولی پروتئین زیادی به اسموتی اضافه می کند. شیر را روی تمام مواد بریزید و مخلوط کن را روشن کنید.

  مخلوط کردن مواد اسموتی قهوه  

7- در ابتدا مواد اسموتی موز قهوه را با سرعت کم مخلوط کن ترکیب کنید. سپس سرعت را افزایش دهید و مواد اسموتی را یک تا دو دقیقه بهم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. در انتها کار را با سرعت کم مخلوط کن تمام کنید. اگر غلظت اسموتی خیلی زیاد بود، برای رقیق تر شدن آن کمی شیر اضافه کنید. اسموتی را در لیوان سرو بریزید و پس از کمی تزیین نوش جان کنید.

  اسموتی قهوه و میوه  

نکات کلیدی تهیه اسموتی قهوه

- اگر دوست دارید اسموتی شما شیرین تر باشد، می توانید یک دوم قاشق غذاخوری عسل یا شربت افرای خالص به آن اضافه کنید.

- میوه یخ زده طعم، غلظت و خنکی دلچسبی به اسموتی می دهد. سعی کنید حتما از میوه یخ زده استفاده کنید.

- در صورتی که میخواهید تخم کتان یا دانه چیا به اسموتی اضافه کنید، به ازای یک لیوان اسموتی، یک قاشق غذاخوری دانه چیا یا تخم کتان در آن بریزید. بیشتر از یک قاشق غذاخوری نیازی نیست. دانه چیا فیبر و چربی های مفید و تخم کتان مواد معدنی زیادی به اسموتی می دهد.

- در صورت تمایل می توانید یک سوم پیمانه جو دو سر پرک و یک چهارم یا یک دوم یک آووکادو را هم به این اسموتی اضافه کنید.

- اگر به دنبال اسموتی سبز و سالم تری هستید، میتوانید به مواد اولیه گفته شده یک یا دو پیمانه اسفناج خام یا پخته شده بیفزایید.

- از اضافه کردن مایعات بیشتر به اسموتی نترسید. در صورتی که از مخلوط کن های معمولی استفاده می کنید لازم است شیر بیشتری اضافه کنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند.

- دستور تهیه این اسموتی خوشمزه و مقوی از سایت ambitiouskitchen ترجمه شده است.