اگه دنبال یه میان وعده یا صبحانه مقوی و سالم میگردین یکی از بهترین انتخاب ها مخصوصا برای بچه ها نان گاتا هست. خب اگه براتون سوال بشه که نان گاتا چیست یا چطوری تهیه میشه، کاملا طبیعی ایه. چون این نان یه مدل نان ارمنی هست. برای همین ممکنه براتون یکم جدید باشه. شاید هم تا به حال بارها اون رو امتحان کرده باشین و از طرفدارهاش باشین. اما همیشه اون رو از مغازه ها خریداری میکنین. ما امروز میخوایم شما رو از خرید نان گاتا از بیرون بی نیاز کنیم. در مورد فوت و فن هاش حرف بزنیم و راز و رمزش رو بگیم که خودتون توی خونه تهیه ش کنین. این طوری این نون خوشمزه بیشتر باب میلتون میشه. این رو میتونم بهتون قول بدم.

  نان گاتا ترد خوش طعم  

نان گاتا دستور یکم طولانی ای داره اما مراحلش کاملا ساده ست. خصوصا اگه در تهیه نان های خانگی مثل نان شکلاتی، بابکا و نان شیری مهارت داشته باشین، خیلی راحت از پس تهیه این نون خوشمزه برمیاین. اما اگه دفعه اولی هست که نان تهیه می کنین، سعی کنین تمام نکات رو مو به مو اجرا کنین. من برای مواد میانی این نان از شکر و کره استفاده کردم و میشه گفت یه جورایی نان گاتا کره ای تهیه کردم. اما نان گاتا شکلاتی، گردویی، خرمایی و نارگیلی هم تهیه میشه. روش تهیه اون ها با دستوری که براتون آماده کردم، فرق زیادی نداره. فقط کافیه که برای مواد میانی از مواد دلخواه و به میزانی که دوست دارین، استفاده کنین. روش نگه داری این نون خوشمزه ارمنی رو هم بهتون در ادامه توضیح میدم که دیگه مساله ای باقی نمونه. باز هم اگه سوالی داشتین خوشحال میشم پاسخ بدم. حالا اگه آماده باشین با هم یه نان گاتا ترد و خوشمزه تهیه کنیم. امیدوارم لذت ببرین.

   

طرز تهیه نان گاتا

 

1- در یک کاسه بزرگ تخم مرغ ها را بشکنید. تخم مرغ اول را به طور کامل در کاسه بریزید. تخم مرغ دوم باید زرده و سفیده اش جدا شود. سفیده تخم مرغ را در کاسه بریزید و زرده ی آن را در ظرف دیگری قرار دهید که در مراحل بعدی استفاده کنید.

 

2- شیر، خامه پر چرب، کره ذوب شده، عسل یا شکر و نمک را به کاسه اول اضافه کنید. حالا مخمر خشک فوری و آرد شیرینی پزی را اضافه کرده و مواد را با هم خوب ترکیب کنید. برای این که مواد نان گاتا خوب مخلوط شود و خمیر ورز پیدا کند میتوانید از میکسر یا همزن برقی ایستاده و قلاب خمیر آن استفاده کنید. اگر به میکسر دسترسی ندارید، از کفگیر یا قاشق چوبی کمک بگیرید.

 

3- روی سطح تمیزی کمی آرد بپاشید. خمیر را چند ثانیه روی آن ورز دهید. سپس داخل کاسه بزرگی را کاملا چرب کنید. میتوانید از اسپری جدا کننده هم استفاده نمایید. خمیر نان را داخل کاسه بگذارید و روی آن را با سلفون یا کیسه پلاستیکی تمیز بپوشانید. خمیر باید به مدت یک الی دو ساعت استراحت کند. هر وقت حجم خمیر دو برابر شد، برای مراحل بعدی آماده است.

 

4- در همین مدتی که خمیر استراحت می کند باید مواد میانی نان گاتا را آماده کنید. در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر و پودر وانیل را بریزید. کره باید کمی نرم شده باشد. یک قاشق از کره داخل کاسه بریزید و ورز دهید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا غلظت و کیفیت مواد میانی نان به حد مطلوبی برسد. بافت مواد میانی باید طوری باشد که وقتی آن را با دست فشار می دهید، متراکم و بهم چسبیده شود.

5- وقتی اندازه خمیر دو برابر شده بود، روی سطح کار، کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. سه تکه ی تقریبا مساوی و یک تکه ی کوچک تر از خمیر برش دهید. تکه ی کوچک تر برای تزیین استفاده می شود.

 

6- یک تکه از خمیر را با دست به دایره ای تخت و صاف با قطر 15 تا 17 سانتی متر تبدیل کنید. حالا به کمک قاشق اسکوپ ساز به میزان مورد نظرتان از مواد میانی بردارید و وسط خمیر قرار دهید. حدود یک یا دو قاشق کافی است. گوشه های خمیر را بالا آورید و تمام لبه های آن را بهم بچسبانید. مواد میانی باید کاملا درون خمیر نان قرار بگیرند. حالا دوباره خمیر را با ضربه زدن فشار دهید تا تخت و صاف شده و قطر دایره نان حدود 20 یا 22 سانتی متر شود. ضخامت نان به خودتان بستگی دارد که دوست دارید نان گاتا شما چقدر ضخیم یا نازک باشد. این کار را برای مابقی خمیرها هم تکرار کنید.

  قرار دادن مواد میانی  

7- فر را روشن کنید تا گرم شود. فر را روی درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد یا 375 فارنهایت تنظیم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر نان را روی آن قرار دهید. حالا نوبت به تزیین نان میرسد. تکه کوچک خمیر را به کمک وردنه به دایره ای با ضخامت بسیار نازک تبدیل کنید.

 

8- حالا زرده تخم مرغی را که در مراحل قبل کنار گذاشته بودید، بردارید. در آن یک قاشق غذاخوری آب یا شیر بریزید و خوب مخلوط کنید. به کمک براش مخلوط زرده تخم مرغ را روی خمیر نان بزنید. حالا به کمک کاتر خمیری را که برای تزیین آماده کرده اید، برش بزنید. برش ها باید باریک و با طول نسبتا زیاد باشند.

  تزیین کردن نان  

9- نوار های خمیری را مطابق عکس روی خمیر نان گاتا بگذارید. قسمت های اضافه نوارها را برش داده یا به زیر لبه های نان فشار دهید. روی آن ها را با براش به مخلوط تخم مرغی آغشته کنید. حالا به کمک چنگال در مرکز هر لوزی، سوراخ ایجاد کنید تا نان بهتر پخته شود.

  ایجاد سوراخ با چنگال  

10- حالا نان را در فر بگذارید. این نان باید به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر باشد تا پخته شود. وقتی رنگ نان طلایی شود، آماده است. حالا نان را از فر خارج کنید و 15 تا 20 دقیقه روی صفحه خنک کننده بگذارید تا کاملا خنک شود. سپس نان را برش داده و با انواع نوشیدنی های گرم سرو کنید. نوش جان.

  نان گاتا ترد و خوشمزه  

نکات کلیدی نان گاتای خانگی

- در صورتی که میخواهید این نان را بعدا سرو کنید، در همان روز پخت نان، آن را فریز کنید. با این روش تا 4 هفته قابل استفاده خواهد بود.

- این نان خوشمزه و جذاب از سایت heghineh ترجمه شده است.