می دانیم فرانسه کشوری پیشرو در صنعت شیرینی پزی است و شیرینی های آن در سطح بین المللی بسیار شهرت دارد. از جمله شیرینی های معروف فرانسوی که در جهان بسیار شناخته شده و پر طرفدار است می توان به کرواسان، اکلر، تارت، سابله، وافل، ماکارون و ... اشاره کرد که در طعم های گوناگون تهیه و سرو می شود.

برای آموزش امروز شیرینی ماکارون بادامی را در نظر گرفته ایم که قبل از آن شاید دانستن مطالبی راجع به این شیرینی برای شما هم جالب باشد.

(macaron) ماکارون یا ناف کشیش به اندازه ای شهرت و محبوبیت دارد که از سال 2005 به بعد یک روز ویژه را به آن اختصاص داده اند که مردم هر ساله در این روز یعنی بیستم ماه مارس با پخت یا خرید ماکارون آن را جشن می گیرند و یا حتی ماکارون را به هم هدیه می دهند. اما جالب است بدانیم شیرینی ماکارُون خوشمزه که از ترکیب پودر بادام یا بادم زمینی با سفیده تخم مرغ و پودر شکر تهیه می شود، اولین بار در قرن شانزده میلادی، توسط ایتالیایی ها به فرانسه برده شد و از آن به بعد از طریق فرانسه به شهرت جهانی رسید که البته فرانسوی ها  تغییرات کمی هم در نحوه پخت آن ایجاد کردند از این جهت است که دو نوع ماکارون ایتالیایی و فرانسوی داریم.

 ماکارون فرانسوی

این شیرینی خوشگل و خوشمزه در جشن ها و مناسبت هایی مثل تولد، سالگرد های مختلف، ولنتاین و ..  کاربرد فراوان دارد و آن را در طعم ها گوناگون و با فیلینگ های مختلف مثل باترکریم، مربا و مارمالاد،  انواع کرم های میوه ای و شکلاتی و ... می توان تهیه کرد و نیز برای تزیین ماکارون از رویال آیسینگ،فوندانت، شکلات ذوب شده، انواع رنگ خوراکی استفاده می شود.

تزیین شیرینی ماکارون

طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی

 

مرحله اول:

آرد بادام را الک کنید تا کاملا نرم و یکدست شود.

مرحله دوم:

سفیده تخم مرغ را همراه نمک با همزن برقی بزنید تا کف کند، پس از کف کردن پودر قند را به تدریج اضافه کنید  تا زمانی که سفیده کاملا پوک شود و خودش را بگیرد. (سفیده حتما 24 ساعت در یخچال باشد و نیم ساعت قبل از استفاده از یخچال خارج شود.)

شیرینی ماکارون فرانسوی

مرحله سوم:

سفیده که آماده شد پودر بادام را اضافه کنید و با لیسک یا هم زن مفتولی به شکل دورانی مخلوط نمایید. در این مرحله می توانید رنگ، مواد طعم دهنده مثل پودر قهوه، کاکائو، دارچین و ... را اضافه کنید. (رنگ را با خلال دندان به مواد اضافه کنید.)

شیرینی ماکارون خوشمزه

مرحله چهارم:

مایه را در قیف بریزید. هم می توان سر قیف ماسوره گرد ساده قرار داد و هم می توان بدون ماسوره این کار را انجام داد فقط کافی است نوک قیف را به اندازه هشت میلی متر با قیچی ببرید.

تهیه شیرینی ماکارون

مرحله پنجم:

کف دو سینی فر کاغذ روغنی بیاندازید و با مقدار کمی از مواد کاغذ را به سینی بچسبانید تا هنگام قیف زدنِ مواد تکان نخورد.

مرحله ششم:

مواد را به شکل دایره روی سینی بریزید و حواستان باشد مواد را با فاصله بریزید تا جای کافی برای پف کردن داشته باشد.

زمانی که قیف می زنید دانستن این نکته مهم است که مواد ریخته شده در سینی کمی پخش خواهد شد پس قیف را زیاد روی مواد فشار ندهید .(دقت کنید هنگام قیف زدن، قیف را کاملا صاف و عمودی بگیرید و برای بهتر قیف ردن دست را به سینی تکیه دهید.)

مرحله هفتم:

پس از اینکه قیف زدن مواد تمام شد اجازه دهید مایه شیرینی نیم ساعت در دمای محیط بماند و روی مواد خشک شود. (این کار در پایه گرفتن و ترک نخوردن سطح شیرینی موثر است.)

شیرینی ماکارون خانگی

مرحله هشتم:

رویه ماکارونها که خشک شد سینی را به مدت بیست دقیقه در فر گرم شده با دمای 160 درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از گذشت ده دقیقه از زمان پخت سینی را در فر بچرخانید و اجازه دهید تا زمان پخت کامل شود (5 تا 8 دقیقه دیگر). با این کار تمام شیرینی ها به طور یکسان خواهند پخت. (اگر فر شما فن دارد نیازی  به چرخاندن سینی فر نیست.)

مرحله نهم:

شیرینی ها را از فر خارج کنید. کمی که از حرارت افتاد شیرینی را از روی کاغذ روغنی جدا کنید. پس از اینکه کاملا خنک شد بین آن را با کرم دلخواه پر کنید.

شیرینی ماکارون ولن تاین

روش تهیه کرم شاه توت:

کره و شکر را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود. بعد از آن آب شاه توت(انواع میوه) را اضافه کنید و کمی هم بزنید. کرم آماده شده را در قیف بریزید. مقداری کرم بین دو شیرینی قرار دهید. دقت کنید مقدار کافی کرم قرار دهید تا شیرینی ها نا زیبا و کثیف نشوند.

نکات کلیدی تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی:

-دمای اتاق، روی کیفیت این شیرینی بسیار موثر است. دمای اتاق نباید گرم و مرطوب باشد پس به این نکته دقت کنید.(اگر محیط مرطوب است حتما چند قطره آب لیموی تازه یا نوک قاشق چایخوری کم تارتار به سفیده همراه نمک اضافه کنید.)

-هنگام افزودن رنگ دقت کنید به اندازه رنگ بریزید و زیاده روی نکنید ماکارون هنگام پخت، پررنگتر از آنچه در مایه شیرینی می بینید خواهد شد.

-از سینی های سیلیکونی هم می توانید برای پخت شیرینی ماکارون استفاده کنید که البته استفاده از این سینی ها برای این نوع شیرینی راحت تر از سینی های فر معمولی است.

سینی شیرینی ماکارون

-این شیرینی حساسیت بالایی دارد و باید فوت و فن های ظریف آن، مخصوصا هنگام مخلوط کردن مواد به خوبی رعایت شود تا یک شیرینی بدون ترک و پایه دار تهیه کرد.

-با افزودن پودر بادام زمینی به جای پودر بادام، ماکارون بادام زمینی خواهید داشت.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم  شیرینی ماکارون فرانسویرا با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.