خب نوبتی هم که باشه، امروز نوبت می رسه به آموزش تهیه پنیر موزارلا خانگی خوشمزه! اگه شما هم مثل من عاشق کش اومدن و طعم بی نظیر پنیر روی انواع غذاها باشین، صد در صد این مطلب براتون جذابه. چون قراره هم تفریح کنیم و هم یه پنیر پیتزا خانگی ساده و آسون تهیه کنیم. همین اول کار بهتون بگم که پنیر موزارلا یه پنیر عالی برای انواع غذاهاست؛ چون چربی اون نسبت به بقیه مدل ها کمتره و خاصیت کش اومدنش خیلی بیشتر! نکته دوم اینه که یه خرده حجم مواد اولیه زیاده ولی تا مدت ها شما رو از خرید پنیر آماده بی نیاز میکنه. و نکته سوم و مهم کار این جاست که برای تهیه این پنیر خانگی شما باید دماسنج مخصوص، شیر پرچرب و قرص رنه (یا همون قرص پنیر) داشته باشین.

خب حرف های مهمی که باید میدونستین رو گفتم. دیگه جونم براتون بگه که اگه بعد از تهیه پنیر موزارلا خانگی عاشق تهیه کردن پنیر در منزل شدین، میتونین پنیر کاتیج و پنیر سفید رو هم تست کنین. بقیه موارد مهمی هم که لازمه بدونین در حین کار بهتون میگم. بریم سر وقت طرز تهیه ی پنیر موزارلا خانگی خودمون!

 

طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی

 

مرحله اول:

شیر را در قابلمه بریزید. اسید سیتریک را اضافه کرده و خوب بهم بزنید. شیر باید سرد باشد وگرنه اسید سیتریک خوب عمل نخواهد کرد.

  افزودن اسید سیتریک  

مرحله دوم:

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. دمای شیر باید حدودا 31 تا 33 درجه سانتی گراد یا 88 تا 90 درجه فارنهایت باشد. اگر دما از این عدد بیشتر شد، باید صبر کنید تا شیر خنک شود.

  چک کردن دما  

مرحله سوم:

قرص پنیر را با یک چهارم پیمانه آب سرد مخلوط کنید تا کاملا در آب حل شود. حالا مخلوط قرص پنیر و آب را به شیر روی حرارت اضافه کنید.

  افزودن قرص پنیر  

مرحله چهارم:

حرارت را خاموش کنید. به آرامی مواد را بهم بزنید. پس از چند دقیقه، شیر شروع به غلیظ شدن می کند و دلَمه های آن از آب پنیر جدا می شود. اگر دلمه شدن شیر فورا اتفاق نیفتاد، حدود سی دقیقه به آن زمان دهید.

  دلمه شدن پنیر  

مرحله پنجم:

در این مرحله از تهیه پنیر موزارلا خانگی هنگامی که شیر کاملا دلمه و از آب پنیر جدا شد، آن را روی حرارت زیاد بگذارید تا دمایش به 43 درجه سانتی گراد یا 110 فارنهایت برسد. حالا یک صافی بردارید و آن را روی قابلمه دیگری بگذارید. قابلمه حاوی مخلوط پنیری را در صافی خالی کنید. آب پنیر را روی حرارت بگذارید و پنیر را فشار دهید تا کاملا آب آن خارج شود.

  گرفتن آب پنیر  

مرحله ششم:

حالا دوباره دلمه های پنیر را به آب پنیر برگردانید و روی حرارت بگذارید تا دمایش به 120 فارنهایت یا 49 درجه سانتی گراد برسد. سپس دوباره تکه های پنیر را با صافی از آب جدا کنید. چند ثانیه صبر کنید تا کمی خنک شود. حالا با دست پنیر را ورز دهید. تکه های پنیر احتمالا از هم جدا می شود. پس دوباره آن را در آب پنیر بگذارید تا کمی گرم شود.

  ورز دادن پنیر  

مرحله هفتم:

پنیر را دوباره ورز دهید و دوباره به آب پنیر برگردانید. این پروسه را چندین بار تکرار کنید تا پنیری براق، یک دست و نرم به دست بیاید. احتمالا وقتی پنیر آماده است که دمای آب پنیر به حدودا 65 تا 71 درجه سانتی گراد (150 تا 160 فارنهایت) رسیده باشد. مراقب باشید دما از این عدد بالاتر نرود چون باعث ذوب شدن پنیر خواهد شد. پنیر موزارلا خانگی وقتی آماده است که در حین کشیدن پنیر، از هم جدا نشود.

 

مرحله هشتم:

حالا پنیر را یک بار دیگر ورز دهید. حالا دستکش بپوشید و 4 قاشق غذاخوری نمک روی سطح کار بپاشید. پنیر موزارلا را از آب نمک خارج کنید و روی سطح نمک پاشی شده قرار دهید. حالا پنیر را سریع ورز دهید چون تا وقتی پنیر هنوز داغ است نمک جذب آن خواهد شد. در صورت تمایل میتوانید نمک بیشتری به پنیر بزنید. پنیر موزارلا را مدت کوتاهی در آب پنیر قرار دهید تا گرم شود. سپس دوباره آن را بردارید و رول کنید یا روی سطح کار بگذارید.

  پنیر پیتزا خانگی خوشمزه  

مرحله آخر:

روی پنیر را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در یخچال بگذارید. حالا پنیر آماده است. میتوانید آن را به شکل دلخواه برش داده و با پیتزا، کراکر، پاستا، لازانیا و انواع غذاهای دلخواه سرو کنید.

  پنیر موزارلا خانگی ساده  

نکات کلیدی تهیه پنیر موزارلا خانگی

- در تهیه این پنیر میتوانید به جای یک چهارم قاشق چایخوری قرص پنیر از یک دوم قاشق چایخوری مایع پنیر استفاده کنید.

- برای دو برابر کردن حجم شیر، شما به 5 قاشق چایخوری اسید سیتریک و یک قاشق چایخوری قرص پنیر نیاز دارید.

- به محض آماده شدن پنیر میتوانید آن را فریز کنید. برای راحت تر فریز شدن پنیر آن را رنده کرده و بعد در فریزر بگذارید.

- پنیر موزارلا خانگی در یخچال تا چند هفته و در فریزر تا چند ماه قابل نگه داری است.

- دستور تهیه این پنیر جذاب و خوشمزه خانگی از سایت myculturedpalate ترجمه شده است.