پفک هندی یکی از تنقلات پرطرفدار توی کل دنیاست. این نوع پفک به نسبت پفک های آماده سالم تره. شکل و رنگ متنوعی داره و به همین علت بیشتر مردم دوستش دارند. این پفک برای مهمونی های تولد، دور همی، میان وعده و ... در کنار چیپس ذرت یه ترکیب طلایی به شمار میره.

با ما همراه باشید چون می خوایم بازم شما رو شگفت زده کنیم و طرز تهیه پفک هندی  رو بهتون یاد بدیم. اونم با سه روش مختلف!

 

طرز تهیه پفک هندی ( روش اول)

مرحله اول: تهیه مایع پفک

1- آرد برنج و یک پیمانه آب سرد را در کاسه ای مخلوط کنید و خوب هم بزنید. مطمئن شوید آرد به خوبی حل شده و هیچ گلوله ای در آن وجود ندارد. سپس روی کاسه را پوشانده و به مدت 45 دقیقه به آن استراحت دهید.

2- بعد از این زمان 3 پیمانه آب را داخل یک قابلمه بزرگ (ترجیحا تفلون) بریزید. هنگامی که آب جوش آمد زیره و نمک را اضافه کنید.

3- مخلوط آرد برنج و آب را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود. سپس آن را کم کم داخل قابلمه آب جوش بریزید. مرتب با ویسک هم بزنید تا آرد گلوله نشود. زیرا در این صورت کیفیت پفک هندی پایین می آید.

4- شعله را کم کرده و زمان بدهید تا آرد به خوبی پخته شود. این محلول باید تا جایی بجوشد که غلظتش مقدار کمی از فرنی بیشتر باشد. تقریبا 15 دقیقه زمان کافی است.

5- وقتی ماده پفک هندی به غلظت مناسب رسید جوش شیرین و پودر فلفل را نیز اضافه کنید. مایع را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود. سپس شعله را خاموش کنید.

 

مرحله دوم: شکل دادن به پفک

1- در این مرحله مایع را به چند قسمت تقسیم کرده و رنگ های خوراکی دلخواه به هر قسمت اضافه کنید. البته این موضوع اختیاری است.

  افزودن رنگ خوراکی به مایع پفک هندی  

2-  یک سفره یا سینی تمیز آماده کنید. هنگامی که مایع کمی خنک شد آن را در قیف بریزید. در انتهای قیف یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. سپس پفک را به شکل های مختلف پایپ کنید. می توانید به شکل چرخ، حروف انگلیسی، شکل های نامنظم، مربع های مشبک و ... پایپ کنید. حتی می توانید با یک قاشق مقدار کمی از مایع برداشته و به شکل سکه ای روی سطح موردنظر پهن کنید.

3-  مهم نیست پفک را به چه شکل طراحی می کنید. فقط باید ضخامت طرح کم باشد تا مغز آن نیز خشک شود. حدود 5 روز پفک ها را در مجاورت هوا قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بعد از آن پفک های هندی را در ظرفی دربسته نگهداری کرده و هر زمان که خواستید در روغن سرخ کنید.

  شکل دهی دلخواه به پفک ها  

روش دوم پخت پفک های هندی خانگی

برای درست کردن پفک با این روش به مواد زیر احتیاج دارید:

برنج محلی  1 و 1/4 پیمانه

آب  4 پیمانه

نمک  1 قاشق چایخوری

جوش شیرین  1 قاشق مرباخوری

بکینگ پودر  1 قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز  به میزان لازم

رنگ خوراکی  به میزان لازم (اختیاری)

 

1- برای درست کردن پفک هندی با این روش باید از 24 ساعت قبل برنج را خیس کنید. بعد از این زمان برنج را در صافی بریزید تا آبش کامل کشیده شود. سپس با دو پیمانه آب در مخلوط کن بریزید و کامل میکس کنید. محلول به دست آمده را از صافی رد کنید تا هیچ دانه درشتی در آن نباشد. محلول نهایی شما شبیه به دوغ یا شیر است.

 

2- دو لیوان آب باقی مانده را نیز به محلول آب برنج اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. حدود 10 دقیقه مرتب هم بزنید تا گلوله نشود. وقتی به غلظتی شبیه به فرنی (یا کمی بیشتر) رسید بکینگ پودر، جوش شیرین، نمک و فلفل قرمز را اضافه کنید. خوب هم بزنید و زمانی که مطمئن شدید تمام مواد به خوبی مخلوط شده اند شعله را خاموش کنید.

 

3- مانند روش قبلی در صورت تمایل رنگ های خوراکی دلخواه را به مایع اضافه کنید. وقتی کمی خنک شد مایع پفک هندی را داخل قیف ریخته و به شکل های دلخواه پایپ کنید. از یک قاشق هم می توانید استفاده کنید. باز هم چند روز صبر کنید تا پفک ها کامل خشک شوند، سپس در روغن سرخ و میل کنید.

  پفک های خشک شده  

استفاده از پفک های هندی آماده (روش سوم) 

این روش آسانترین دستور پخت پفک هندی است. کافی است به لوازم قنادی مراجعه و ماده خشک آن را خریداری کنید. سپس یک ماهی تابه کوچک با روغن زیاد روی حرارت ملایم قرار دهید. دستتان را روی تابه بگیرید. اگر گرمای روغن را حس کردید، یعنی به دمای نرمال رسیده است.

پفک ها را داخل روغن ریخته وهم بزنید تا پف کنند و سرخ شوند. اگر اندازه پفک بزرگ است می توانید آنها را یکی یکی سرخ کنید. پفک باید در روغن غوطه ور باشد، وگرنه خوب پف نمی کند.

  پفک هندی آماده  

نکات کلیدی در تهیه پفک هندی 

- به جای رنگ های خوراکی می توانید از رنگ های طبیعی همچون زعفران، آب لبو یا آب اسفناج استفاده کنید.

- در روش دوم اگر احساس کردید مایع پفک به خوبی نپخته و هنوز بوی خامی می دهد می توانید نصف پیمانه آب داغ اضافه کنید.

- در روش دوم تهیه پفک هندی، صاف کردن محلول آب و برنج خیلی مهم است. آن را فراموش نکنید.

-  پفک ها باید به خوبی خشک شوند تا در هنگام سرخ شدن پف کنند.

- پفک های هندی آماده را می توان در نمک داغ حرارت داد تا پف کنند. این روش نسبت به سرخ کردن در روغن سالم تر است. البته باید مدام آنها را هم بزنید تا نسوزند.