آیا تا به حال اسم ترشی خیار شکم پر به گوشتون خورده؟. این ترشی تا حدی شبیه ترشی بادمجان شکم پره. اما مواد داخلیش کمی متفاوته. استفاده از زیتون باعث خاص شدن این ترشی کم نظیر و خوشمزه شده. توی کشور ما ترشی طرفدارای زیاده داره و معمولا کنار هر غذایی ترشی خاص خودش سرو میشه. داخل ترشی از میوه ها و سبزیجات مفید استفاده می کنن. از اونجایی که مواد ترشی رو حرارت نمیدن در نتیجه خواص مواد اولیه تا حدود زیادی حفظ میشه.

ترشی انواع مختلفی داره، بعضی از اون ها با سرکه درست میشن و بعضی دیگه با سرکه و آب نمک. بعضی از ترشی ها مثل هفت بیجار مجلسی یا ترشی مخلوط گل کلم، معمولا طرفدارای بیشتری دارن و سر سفره ما ایرانی ها همیشه هستن. اما بعضی از ترشی ها مثل ترشی بامیه، ترشی قارچ یا ترشی کدو سبز رو ممکنه هر کسی نپسنده. ولی ما قصد داریم یه ترشی عامه پسند دیگه بهتون معرفی کنیم. ترشی که خیلی سریع آماده میشه و قطعا همه دوستش دارند. اسمشم همونطور که گفتیم ترشی خیار شکم پر هستش. اگه تا حالا این ترشی رو درست نکردید، بهتون پیشنهاد می کنم حتما امتحانش کنید و از طعمش با غذا لذت ببرید.

همونطور که از اسمش پیداست ماده اصلی ترشی خیار شکم پر، خیار است. خیار دارای خواص زیادیه، یکی از ویژگی هاش اینه که آب فراوانی داره. از این جهت کمک میکنه حالت هیدراته بدن حفظ بشه. همچنین به خاطر کالری کمش برای کسانی که رژیم لاغری دارن بسیار مناسبه.

بد نیست بدونید درست کردن ترشی سابقه خیلی زیادی داره و یک روش برای نگه داشتن برخی مواد غذایی خارج از یخچال است. یکی از مواد اصلی ترشی سرکه است. بعضی ها از سرکه سیب استفاده می کنن که برای کاهش قند خون خیلی مفیده. با وجود خوشمزه بودن انواع ترشی ها باید در نظر داشته باشید که در مصرف اون ها زیاده روی نکنید چون ممکنه معده شما رو اذیت کنه.

طرز تهیه ترشی خیار شکم پر

 

1- ابتدا زیتون، جعفری، هویج خرد شده و کلم را داخل خرد کن یا غذا ساز ریخته تا کاملا ریز شوند. سپس داخل مواد ریز شده به مقدار کافی نمک و سرکه بریزید و آن ها را کنار بگذارید.

 

2-  به کمک یک قاشق کوچک چایخوری مغز خیار ها را خالی کرده و به بقیه مواد ترشی اضافه کنید. سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید که خیار ها سالم بمانند.

 

خالی کردن خیار

 

3- اکنون داخل خیار ها را با مواد ترشی پر کرده و داخل یک شیشه بچینید. سپس برگ موها را روی خیار های شکم پر قرار دهید. داخل یک ظرف مقداری آب ریخته و داخل آن نمک و آبلیمو بریزید و با هم مخلوط کنید. این آب را روی خیار ها ریخته و درب شیشه را محکم ببندید. ترشی خیار شکم پر خیلی زود آماده می شود و می توانید بعد از یک هفته آن را میل کنید.

  ترشی خیار شکم پر  

نکات کلیدی برای تهیه ترشی خیار شکم پر

- -بهتر است از آب جوشیده سرد شده برای داخل ترشی استفاده کنید.

- شوری آبی که در پایان روی ترشی می ریزید باید حس شود.

- برای تهیه ترشی خیار شکم پر می توانید سرکه سیب را جایگزین سرکه سفید کنید.

- میزان فلفل استفاده به ذائقه شما بستگی دارد. اگر میخواهید ترشی شما تند باشد مقدار فلفل را بیشتر کنید.

- میتوانید از طرز تهیه ترشی خیار شکم پر مجلسی هم استفاده کنید. در این روش خیار و هویج به صورت حلقه هایی با ضخامت مساوی برش زده میشوند. سپس با کاتر طرح دلخواه (مثل قالب شیرینی نخودچی) بریده شده و هویج های طرح دار داخل خیار خالی شده قرار میگیرند. سپس به همین شکل در مخلوط آب و سرکه باقی میمانند تا ترشی مجلسی شما آماده شود. ترشی خیار شکم پر مجلسی