وقتی صحبت از غذاهای محلی اصفهان میشه شاید اکثریت یاد خورش ماست یا کباب بریانی بیفتند. گز اصفهان هم که غذا نیست. ولی جایگاه ویژه خودش رو داره.! اما بهتره بدونید این غذاها تنها خوشمزه های استان اصفهان نیستند. این خطه دوست داشتنی کشورمون شله بریان دلبر رو هم داره، که متاسفانه در حقش جفا شده و کمتر کسی اونو می شناسه.! به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم این خوراک خوشمزه رو به شما عزیزان آموزش بدیم.

شله بریان با استفاده از گوشت و برنج محلی اصفهان پخته میشه. برنجی که بهش لنجون میگن. از اونجا که این نوع برنج با آب زاینده رود سیراب میشه عطر و طعم بی نظیری داره. البته نگران نباشید. شما می تونید این غذا رو با استفاده از برنج های دیگه هم درست کنید. چون این غذا ترکیبی از گوشت و برنجه واقعا لذیذ و عالیه. از طرفی وجود زیره واقعا طعم خاصی بهش می بخشه. ضمن اینکه زیره هضم غذا رو ساده می کنه. خواص زیره برای لاغری هم که قبلا بهش پرداخته شده. بنابراین به نظر می رسه با یه غذای هیجان انگیز روبرو هستیم. پس حتما مارو در این سفر همراهی کنید.!

 

طرز تهیه شله بریان (اصفهان)

 

مرحله اول: پختن گوشت

1- برنج را پاک کرده و با آب ولرم خوب بشویید. سپس مقداری نمک و آب ولرم روی آن ریخته و به اصطلاح خیس کنید.

2-  پیاز را خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید.

  مواد اولیه شله بریان  

3- همین که پیازها سبک شدند زردچوبه، فلفل و گوشت را نیز اضافه کنید. گوشت را تفت بدهید تا طعم پیاز به خوردش برود.

4- وقتی که آب خود گوشت کشیده شد چند پیمانه آب جوش داخل قابلمه بریزید. دقت داشته باشید آب گوشت زیاد باشد. چون در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت. حدود 2 ساعت زمان بدهید تا گوشت کاملا بپزد.

 

مرحله دوم: اضافه کردن برنج شله بریان

5-  وقتی که گوشت پخته شد آن را از قابلمه خارج کنید. استخوان های گوشت را سریعا جدا کرده و مجدد به قابلمه بازگردانید.

6- آب روی برنج را کامل خالی کنید. سپس برنج و مقداری نمک را نیز داخل قابلمه حاوی گوشت بریزید. در این مرحله گوشت باید به اندازه ای آب داشته باشد که برنج کاملا پخته و نرم شود.

7- شعله را کم کنید تا برنج به آرامی با آب گوشت بپزد. هر از گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

8- وقتی آب گوشت تا حدی کم و برنج پخته شد، زیره را نیز به شله بریان اضافه کنید. تمامی مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

9- هنگامی که آب گوشت کامل کشیده شد، با استفاده از گوشتکوب تمامی مواد را له کرده و سپس سرو کنید. این غذا غلظتی به اندازه حلیم دارد.

  شله بریان بدون زردچوبه  

نکات کلیدی برای تهیه شله بریان

- چنان چه چربی خون دارید یا گوشت گوسفند نمی خورید، می توانید از گوشت گوساله استفاده کنید.

- در مراحل پایانی پخت برنج حتما نمک غذا را امتحان کنید. چون ممکن است برنج نمک بیشتری بخواهد.

- از همان ابتدا می توانید از گوشت بدون استخوان استفاده کنید.

- اگر به هنگام ریختن برنج احساس کردید آب گوشت کم است مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. هرگز از آب سرد برای این منظور استفاده نکنید.

- می توانید پیاز را از ابتدا به شکل درسته در گوشت بریزید. سپس قبل از ریختن برنج آن را خارج کنید. اما در مجموع شله بریان با پیاز خوشمزه تر است.

- می توانید مقداری از گوشت را برداشته و برای تزیین استفاده کنید. - اگر از برنج نیم دانه برای تهیه شله بریان استفاده کنید بهتر است. - شله بریان را بدون زردچوبه نیز پخته می شود.   تصاویر از: traditional_persian_food@ https://www.s-travels.com/en/local-foods/196-sholeberyan