برای عصرانه پاییزی خود به دنبال میان وعده ای خوشمزه هستید؟ بستنی کاستارد شکلات تلخ میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. کاستارد، این دسر قدیمی ایتالیایی، میان وعده ای غنی از زرده تخم مرغ، خامه و شیر است. معمولا کاستارد را در غلظت های متفاوتی سرو میکنند؛ به این صورت که بسته به مقدار تخم مرغ و آرد مصرفی در آن، میتوانید کاستارد را مثل یک سس بی نظیر روی تارت خود بریزید. و یا، همانطور که فرانسوی ها بیشتر این دسر را سرو میکنند، آن را مثل یک کرم غلیظ و به عنوان میان وعده ای مستقل در برنامه عصرانه خود داشته باشید.

اما بستنی کاستارد شکلات تلخ، شکلی جدید از این دسر است. شاید نکته ای که بستنی کاستارد شکلات تلخ را از بقیه بستنی ها و یا کاستاردها متمایز میکند این است که این بستنی شیرینی زننده ای ندارد و مواد به کار رفته در آن، باعث سنگینی بیش از حد این دسر نشده است.

در تهیه بستنی کاستارد شکلات تلخ معمولا از شکلات های چیپسی استفاده میشود. اما شکلات تخته ای تلخ خرد شده نیز جایگزین خوبی برای شکلات های چیپسی است. این بستنی خوشمزه را میتوانید در 7 مرحله تهیه کنید.

طرز تهیه بستنی کاستارد شکلات تلخ

 

مرحله اول:

شکلات های چیپسی و یا شکلات تخته ای تلخ خرد شده را در کاسه ای بزرگ بریزید

مرحله دوم:

پودر کاکائو و نصف شکر را در قابلمه یا شیرجوش بزرگی بریزید و با یک همزن دستی، آن ها را مخلوط کنید. همزمان با هم زدن مخلوط به تدریج شیر را و سپس خامه را اضافه کرده، مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید. همچنان مخلوط خود را هم زنید تا شروع به جوشیدن کند. هم زدن را تا دو دقیقه پس از اینکه مخلوط شروع به جوشیدن کرد ادامه دهید. سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. هرازچندگاهی مخلوط را هم بزنید تا روی آن نبندد.

مرحله دوم بستنی

مرحله سوم:

 در ظرفی دیگر، باقیمانده شکر را با تخم مرغ ها و زرده تخم مرغ ها مخلوط کنید. بهتر است اینکار را با همزن برقی انجام دهید تا مواد خوب ترکیب شوند و مخلوطی یکنواخت به دست آید. برای سهولت در هم زدن، بهتر است همزمان با هم زدن حدود یک پیمانه از مخلوط کاکائو و شکری را که اکنون کمی خنک شده است به تدریج به تخم مرغ ها اضافه کنید.

مرحله دوم بستنی

مرحله چهارم:

 مخلوط کاکائو و شکر باقیمانده را به تدریج به شکلات های چیپسی اضافه کنید تا آب شوند. بهتر است اول یک سوم مخلوط را روی شکلات های چیپسی بریزید، کمی هم زده و سپس یک سوم دیگر را به آن اضافه کنید تا شکلات ها کامل آب شوند. و مخلوط یکدستی به دست بیاید.

مرحله چهارم بستنی

مرحله پنجم:

مخلوط تخم مرغ را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. دقت کنید که حتما آن را پیوسته هم بزنید. در غیر اینصورت و درصورت حرارت دیدن بیش از حد تخم مرغ ها سفت میشوند و از مخلوط جدا میگردند. مخلوط را آنقدر حرارت دهید تا غلیظ شود. سپس سریعا از روی حرارت برداشته و حدود 30 ثانیه هم بزنید تا یکنواختی خود را از دست ندهد.

مرحله پنجم بستنی

مرحله ششم:

مخلوط شکلاتی که در مرحله 4 آماده کردید را به این مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. اینکار را به تدریج انجام دهید. بهتر است ابتدا یک پیمانه از مخلوط تخم مرغ را به مخلوط شکلات اضافه کرده هم بزنید سپس مخلوط شکلات به دست آمده را به بقیه مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. در این مرحله پودر وانیل را نیز به مواد اضافه کنید.

مرحله ششم بستنی کاستارد

مرحله هفتم:

دسر خود را از صافی رد کنید. این کار به یکنواختی بیشتر آن کمک میکند. سپس روی بستنی کاستارد شکلات تلخ خود را پوشانده و حداقل 6 ساعت در فریز قرار دهید. میتوانید آن را در یک بستنی ساز ریخته و سپس در فریزر بگذارید.  

مرحله هفتم بستنی کاستارد

نکته :

در صورت عدم دسترسی به دستگاه بستنی ساز، میتوانید از راهکار جایگزین استفاده کنید به این صورت که مخلوط بستنی را داخل ظرفی فلزی ( مثل استیل) ریخته و داخل فریز بگذارید. سپس آن را هرچند ساعت یکبار از فریزر بیرون آورده با همزن هم بزنید. اینکار را حدود 5 الی 6بار انجام دهید تا بستنی، شکل مطلوب به خود بگیرد.   مرحله آخر بستنی

بستنی کاستارد شکلات تلخ شما آماده است. برای تزیینات روی آن میتوانید از ترافل های رنگی و یا شکلات رنده شده نیز استفاده کنید.