ته دیگ همه نوعش خوشمزه و پر طرفدار است: چه ته دیگ ته چینی باشد، چه ته دیگ سیب زمینی و چه ته دیگ با نان. البته انواع دیگری هم هستند که کمتر شناخته شده اند مثل ته دیگ مرغ. این ته دیگ خوشمزه را میتوانید با فیله، بال و یا حتی ساق مرغ تهیه کنید. در اینجا از سینه مرغ نازک شده برای تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی استفاده شده است. شک نکنید که این یکی از ساده ترین پلوهای مجلسی است. در ضمن کار شما را هم ساده میکند. به جای این که لازم باشد پلو و مرغ را جداگانه بپزید تا برای مهمانی زرشک پلو با مرغ درست کنید خیلی راحت هر دو را با هم درست میکنید. تازه با این روش مرغ فوق العاده برشته و خوشمزه میشود.پس اگر تا به حال امتحانش نکرده اید طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی را از دست ندهید.

تا این جای کار غذا فوق العاده شیک و خوشمزه است. اگر دوست داشته باشید میتوانید کمی زرشک هم روی ته دیگ مرغ بریزید تا دیگر هیچ چیز از طعم و رنگ کم نداشته باشد. اما فرض کنید یک یا چند نفر  از مهمانهای شما گیاهخوار باشد یا به دلیل بیماری خاصی نتوانند مرغ و گوشت بخورند. خوبی ته دیگ مرغ نسبت به ته چین این است که مهمان شما به راحتی میتواند مرغ را از غذا جدا کند اما این غذا یک چیزی کم دارد. پس برای گیاهخوارها و کسانی که نقرس دارند چه بکنیم؟ خیلی ساده یک دورچین از سبزیجات پخته یا بخارپز دلخواه درست کنید تا این مشکل هم رفع شود و همه افراد بتوانند از غذای خوشمزه شما لذت ببرند. در اینجا از پیاز داغ و هویج خلالی به عنوان دورچین استفاده شده که چه همراه مرغ و چه بدون آن بسیار طعم خوبی به غذا میدهد. این دقیقا همان ترکیبی است که در هویج پلو با مرغ داشتیم اما این بار کمی شیک تر و مجلسی تر شده و به شکل ته دیگ مرغ زعفرانی با دورچین هویج در آمده است.

طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی

مرحله اول:

حداقل از نیم ساعت قبل برنج را بخیسانید و  مرغ را آماده کنید و بگذارید طعم دار شود. سینه مرغ را از پهنا دو نیم کنید تا نازک شود. سپس هر نیم را به صورت پنج شش نوار باریک تقریبا مثلثی برش بزنید. نوارهای مرغ را داخل کیسه زیپ دار یا کاسه بریزید. به آن نمک و فلفل بپاشید. میتوانید کمی زعفران هم اضافه کنید (اختیاری). یک پیاز را خلالی خرد و به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید و در کیسه یا کاسه را ببندید. بگذارید مرغ مدتی در یخچال بماند تا خوب طعم دار شود.

مرحله دوم:

زعفران ساییده را در استکانی با سه قاشق آب جوش مخلوط کنید و در آن را بپوشانید تا دم بکشد. بعد از 5 دقیقه زعفران آماده است.

مرحله سوم:

برنج را با آب و نمک و چند قطره روغن بگذارید بپزد و سپس آبکشی کنید.

مرحله چهارم:

کف قابلمه سه چهار قاشق روغن بریزید و روی شعله متوسط رو به زیاد قرار دهید. زعفران دم کشیده را به روغن اضافه کنید. وقتی روغن کمی داغ شد، تکه های مرغ طعم دار شده را از ظرف خارج کنید و کف قابلمه بچینید.

ته دیگ مرغ

مرحله پنجم:

برنج آبکشی شده را روی مرغ ها بریزید و سطحش را با کفگیر چوبی صاف کنید. با پشت قاشق یا چنگال چند سوراخ روی برنج درست کنید و کمی روغن زیتون، روغن کنجد یا کره روی برنج بدهید. در قابلمه را ببندید. بعد از 5 دقیقه شعله را خیلی کم کنید و حدود 1 ساعت بگذارید تا دم بکشد.

پلو با ته دیگ مرغ

مرحله ششم:

برای تهیه دورچین هویج، پیاز را خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از این که پیاز نرم شد کمی زردچوبه به آن بزنید.

دورچین هویج

مرحله هفتم:

پوست هویج را بتراشید و آن را خلالی خرد کنید. وقتی پیاز شروع به طلایی شدن کرد، هویج خلالی را به آن اضافه کنید و دو سه دقیقه دیگر تفت بدهید. کمی نمک، 3 قاشق آب و 2 قاشق آبلیمو به آن اضافه کنید و در تابه را ببندید. بگذارید 20 دقیقه روی شعله ملایم بپزد. سپس در تابه را بردارید و بگذارید اگر آب اضافی در تابه مانده بخار شود.

ته دیگ مرغ با دورچین هویج

ته دیگ مرغ زعفرانی را همراه با دورچین هویج سرو کنید. نوش جان!

نکات کلیدی تهیه ته دیگ مرغ:

- اگر کف قابلمه جایی خالی ماند میتوانید در کنار مرغ از کمی سیب زمینی استفاده کنید.

- اگر شعله زیر برنج به اندازه کافی کم نمیشود از شعله پخش کن استفاده کنید تا ته دیگ مرغ شما نسوزد.

- در صورتی که برای طعمدار کردن مرغ وقت ندارید میتوانید آن را به همان شکل هم به عنوان ته دیگ استفاده کنید. در این صورت فقط کمی نمک به روغن و زعفران کف قابلمه اضافه کنید.