شاید فکر کنید پخت استیک گوشت خوشمزه و آبدار کار هر کسی نیست یا این که احتیاج به ترفند یا وسیله خاصی دارد. البته روش هایی هم هست نیاز به ابزارهای خاص و حرفه ای مثل دماسنج مخصوص یا گریل دارد اما به راحتی میتوان در منزل یک استیک خوشمزه آبدار در تابه تهیه کرد.

مقدار پخت استیک کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. استیک شما میتواند از نوع آبدار، نیمه آبدار، پخت میانه یا کاملاً پخته باشد. در آشپزی حرفه ای از دماسنج برای تشخیص زمان پخت هر یک از این حالت ها استفاده میشود اما یک روش خانگی ساده هم وجود دارد که در با کمی دقت همان نتیجه را به شما میدهد.

این تست با فشار دادن انگشت روی استیک آن انجام میشود. معیار تشخیص هم احساسی است که از فشار دادن انگشت اشاره یک دست روی بخش مشخصی از کف دست دیگر در حالت های مختلف دارید. نحوه انجام این تست در پایان دستور تهیه استیک آبدار در بخش نکته ها به صورت تصویری آموزش داده خواهد شد.

طرز تهیه استیک گوشت مخصوص

مرحله اول:

گوشت را به 4 تکه برش بزنید ، دو طرف گوشت ها خوب نمک بپاشید و 30 دقیقه کناری قرار دهید تا استراحت کنند سپس با دستمال کاغذی گوشت را خوب خشک کنید ( استفاده از نمک برای خروج آب اضافی گوشت و جلوگیری از سفت شدن استیک پس از پخت است ).

طرز تهیه استیک آبدار

مرحله دوم:

2 قاشق روغن را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و پس از اینکه داغ شد گوشت ها را داخل آن قرار دهید ، پس از اینکه یک طرف برشته شد برگردانید تا طرف دیگر گوشت نیز برشته شود سپس کناری قرار دهید (دقت کنید که حرارت زیاد باشد تا گوشت اب نیندازد ).

طرز تهیه استیک آبدار

طرز تهیه استیک آبدار

مرحله سوم:

داخل همان ماهیتابه که گوشت را سرخ کرده اید پیاز یا موسیر خرد شده بریزید و تفت دهید تا نرم شود سپس آب گوشت و آب میوه را اضافه کنید ، اجازه دهید سس کمی بجوشد سپس خامه را اضافه کنید و با حرارت متوسط هم بزنید تا سس غلیظ شود.

مرحله چهارم:

جعفری خرد شده ، نمک و فلفل را به سس اضافه کنید و از روی حرارت بردارید ، استیک را در ظرف بگذارید و سس را روی آن بریزید و سرو کنید. البته از سس های دیگر هم میتوانید به دلخواه استفاده کنید مثلا سس قارچ و خامه یا سس قارچ بدون خامه که روش تهیه آن را در طرز تهیه استیک با سس قارچ ذکر کردیم.

طرز تهیه استیک آبدار

نکات کلیدی تهیه استیک:

1- اندازه استاندارد استيك 20 سانتيمتر در 15 سانتيمتر و قطر 3 سانتيمتر است.

2- میتوانید از گوشت فیله گوسفند یا گوشت راسته گوساله یا هر گوشتی که میزان چربی خوبی دارد استفاده کنید.

3- بهتر است یک طرف استیک را با شعله زیاد سرخ کنید و طرف دوم را با شعله متوسط. به این ترتیب طرف اول حسابی سرخ میشود و طعم خوبی به آن میدهد و با تغییر زمان پخت سمت دیگر میتوانید مقدار پخت را به سلیقه خود تنظیم کنید.

4- برای تهیه استیک میتوان از گوشت دنده، راسته، فیله یا برش تی (T-Bone) استفاده کرد. گوشت دنده چربی نسبتاً زیادی دارد و طعم بسیار خوبی به استیک میدهد. راسته هم طعم خوبی دارد اما به اندازه بقیه قسمت ها لطیف نیست.

5- نحوه تست مقدار پخت استیک به این صورت است:
  • یک دست خود را در حالت آزاد و باز بگیرید. انگشت اشاره دست دیگر را به زیر شست فشار دهید. فشار دادن گوشت خام این حس را دارد.
  طرز پخت استیک آبدار  
  • انگشت اشاره و شست را مانند تصویر به هم برسانید. انگشت اشاره دست دیگر را به زیر شست فشار دهید. فشار دادن استیک آبدار این حس را دارد.
 

طرز پخت استیک آبدار

 
  • انگشت وسط و شست را به هم برسانید. انگشت اشاره دست دیگر را به زیر شست فشار دهید. فشار دادن استیک نیمه آبدار این حس را دارد.
  طرز پخت استیک آبدار  
  • انگشت حلقه و شست را مانند تصویر به هم برسانید. انگشت اشاره دست دیگر را به زیر شست فشار دهید. فشار دادن استیکی با پخت میانه این حس را دارد.
  طرز پخت استیک آبدار  
  • انگشت کوچک و شست را مانند تصویر به هم برسانید. انگشت اشاره دست دیگر را به زیر شست فشار دهید. فشار دادن استیکی که کاملاً پخته باشد این حس را دارد.
  طرز تهیه استیک آبدار