املت فرانسوی

تخم مرغ از مرسوم ترین خوراکی‌های صبحانه است که به شکل‌های مختلف سرو می‌شود. شاید رایج‌ترین روش سرو تخم مرغ به عنوان صبحانه املت باشد. برای تهیه املت هم راه و روش‌های مختلفی وجود دارد. املت فرانسوی یکی از این روش‌هاست. ویژگی اصلی املت فرانسوی شکل لوله‌ای آن است که مثل یک قاضی است و داخل آن با گوجه و پنیر و سبزی خوردن خرد شده پر می‌شود. برای پنیر می‌توانید از پنیر شیر بز، پنیر خامه‌ای یا حتی پنیر فتا استفاده کنید. ولی پنیرهای نرم و خامه مانند، طعم و بافت بهتری به املت می‌دهند. در ضمن، به جای گوجه تازه می‌توانید از رب یا گوجه خشک شده نیز استفاده کنید.

املت فرانسوی

طرز تهیه: ابتدا شیر، تخم مرغ، نمک و فلفل را داخل کاسه‌ای بریزید و با چنگال یا با همزن دستی بزنید تا حباب‌های کوچکی روی آن تشکیل شود (از هم زدن شدید و ایجاد شدن حباب‌های بزرگ خودداری کنید). نصف سبزی‌هایعنی تره، ریحان و ترخون را با تخم مرغ مخلوط کنید. در ظرف دیگری پنیر خامه‌ای را هم بزنید تا نرم شود و گوجه را نگینی خرد کنید و با آن مخلوط کنید و کنار بگذارید.

یک قاشق روغن زیتون کف تابه بریزید و بگذارید روی شعله متوسط داغ شود (ترجیحاً از تابه کوچکی به قطر حدوداً ۱۲ سانت استفاده کنید، در غیر این صورت به نسبت بزرگی تابه مقدار بیشتری روغن بریزید). وقتی روغن داغ شد تابه را بچرخانید تا روغن به کل کف آن و بخشی از دیواره‌اش مالیده شود.

حال مخلوط تخم مرغ را وسط تابه بریزید و مجدداً حرکتی چرخشی در تابه ایجاد کنید تا تخم مرغ به دیواره‌ها برسد. اگر جایی حجم تخم مرغ زیاد است آن را با لیسک به بخش‌های خالی پخش کنید.

وقتی به نظر می‌رشید یک طرف تخم مرغ پخته شده و رویش شروع به حباب زدن کرد آن را به کمک لیسک برگردانید. مخلوط پنیر و گوجه را وسط تخم مرغ بریزید و به صورت یک خط عمودی پخش کنید (مثل وقتی که می‌خواهید روی نان پنیر بمالید و آن را قاضی کنید). یک طرف تخم مرغ را روی پنیر و گوجه تا کنید. سپس با طرف دیگر هم همین کار را بکنید. املت فرانسوی شما آماده است. بقیه سبزیجات خرد شده را روی آن بریزید و آن را همراه با نان تست سرو کنید.

املت فرانسوی