معجون یه میان وعده و یا گاها صبحانه ی مقویه که مواد اصلی اون رو انواع مغز آجیل، میوه ها و مواد گرم مثل موز و گردو و خرما تشکیل میدن. درست کردن معجون تا حدودی سلیقه ایه و میشه مواد اولیه ی اون رو به دلخواه کم و زیاد کرد. اما غالبا از مواد اولیه با طبع گرم برای درست کردن معجون استفاده میشه چون خاصیت این مواد هم عموما نسبت به مواد غذایی با طبع سرد بیشتره. امروز قصد داریم طرز تهیه یه معجون جدید و پر خاصیت به اسم معجون گرانولا رو بهتون معرفی کنیم. گرانولا هم مثل سایر معجون ها از آجیل و مغزهای مختلف به همراه جو دو سر پرک تهیه میشه و به دلیل مواد اولیه ی مقوی که در طرز تهیه ی اون استفاده میشه، خواص خیلی زیادی داره و برای سلامتی مفیده. به طوری که کودکان، بزرگسالان، ورزشکارها و حتی کسایی که رژیم دارن می تونن این میان وعده ی سالم و مقوی رو هر روز درست کنن. در بسیاری از دستورها، معجون گرانولا غالبا چرب و یا شیرینه که اگرچه ممکنه طعم فوق العاده ای داشته باشه، اما می تونه برای سلامتی مضر باشه. ما در این مطلب طرز تهیه معجون گرانولا بدون گلوتن را به شما آموزش می دیم که این میان وعده و صبحانه ی مقوی را کاملا سالم میل کنید. از ویژگی های مهم معجون گرانولا فاقد گلوتن میشه به موارد زیر اشاره کرد:

- طرز تهیه این دستور بسیار ساده اس و به راحتی میشه مواد اولیه ی اون رو تهیه کرد.

- با هر رژيم غذایی سازگاره. چون فاقد گلوتن و لبنیاته.

- شما می تونید از هر آجیلی که دوست داشتید، مثل گردو و بادام به سلیقه ی خودتون داخل معجون گرانولا استفاده کنید.

- برای سلامتی مفیده چون تمام مواد اولیه ی اون مقوی و سالمه.

بخش زیادی از مواد اولیه ی معجون گرانولا رو مواد خشک تشکیل میدن: جو دو سر پرک که یکی از مقوی ترین غلاته، تخم کتان سرشار از امگا ۳ و مواد مغذیه، نارگیل که راز طعم فوق العاده ی معجون گرانولاست، شیره ی افرا یا عسل که همه ی مواد خشک را با هم مخلوط می کنه، سفیده ی تخم مرغ زده شده که هم باعث میشه از روغن کمتری استفاده کنید و هم معجون گرانولا رو تردتر می کنه. البته این مواد تنها بخشی از مواد اولیه ی معجون گرانولا هستند.

در این مطلب دو روش مختلف برای درست کردن معجون گرانولا را به شما آموزش خواهیم داد: روش اول طرز تهیه گرانولای بدون گلوتنه که خوردن اون برای تمام افراد توصیه میشه. در طرز تهیه این معجون از مواد شیرین کننده ی طبیعی مثل عسل استفاده میشه و هیچ گلوتنی نداره. روش دوم، یک دستور بسیار ساده از معجون گرانولاست که پایه ی اون رو ماست تشکیل میده. در این روش از دانه ی چیا استفاده میشه که شباهت زیادی به تخم شربتی داره. اگه به این ماده دسترسی ندارید می تونید تخم کتان، تخم ریحان و یا تخم شربتی رو جایگزین اون کنید. طرز تهیه ی معجون گرانولا رو یاد بگیرید و اون رو به عنوان یک میان وعده و یا صبحانه ی مقوی و سالم نوش جان کنید.

 

طرز تهیه معجون گرانولا

روش اول

۱- سینی فر را داخل فر در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا گرم شود.

۲- در یک کاسه ی بزرگ چو دو سر، آجیل، تخم کتان، نمک و دارچین را با هم مخلوط کنید و خوب هم زنید تا یکدست شوند.

  معجون  

۳- شربت افرا (یا عسل)، روغن، سفیده ی تخم مرغ زده شده و عصاره ی وانیل را نیز به مخلوط مواد خشک اضافه کرده و خوب هم بزنید تا تمام مواد خشک خیس شوند.

۴- مواد اولیه ی گرانول آماده شده را داخل سینی فر داغ شده بریزید و آن ها را به طور یکنواخت در تمام سطح سینی پخش کنید. سپس با پشت کفگیر، مواد را داخل سینی به آرامی کمی فشار دهید. سینی را به مدت ۱۲ دقیقه روی طبقه ی وسط فر قرار دهید تا مواد بپزند. سپس سینی را بیرون آورید، پودر نارگیل تازه را به شکل یکدست روی مواد بپاشید و آن ها را با پشت کفگیر کمی فشار دهید. مجددا سینی فر را داخل فر قرار دهید تا مواد ۱۰ الی ۱۲ دقیقه ی دیگر بپزند.

۵- بعد از آن که معجون گرانول طلایی رنگ و برشته شد، آن را از داخل فر بیرون بیاورید.

۶- اجازه دهید تا معجون گرانول حداقل به مدت ۴۵ دقیقه کاملا خنک شود.

۷- پس از آن که معجون گرانول کاملا خنک شد، میوه های خشک و شکلات چیپسی را روی آن بریزید و به تکه های مساوی خرد کنید.

 

روش دوم

ماست ۴ قاشق غذاخوری

دانه چیا ۲ قاشق مرباخوری

جو دو سر پرک ۲ قاشق غذاخوری

آجیل خام ۲ قاشق غذاخوری

کرنفلکس به دلخواه

میوه فصل به دلخواه

 

۱- دانه های چیا را داخل ۱/۴ لیوان آب بریزید و خیس کنید

۲- ماست را به دانه ها اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

۳- جو پرک، آجیل، میوه های تازه، کرنفلکس و سایر مواد را به صورت لایه لایه به مواد اضافه کنید.

۴- روی معجون گرانولا را به دلخواه با میوه های خرد شده، کنجد و یا شکلات چیپسی به دلخواه تزیین کنید.

  طرز تهیه معجون گرانولا

نکات کلیدی طرز تهیه معجون گرانولا

- تخم ریحون و یا تخم شربتی بهترین جایگزین ها به جای دانه ی چیا هستند.

- در روش اول می توانید سینی فر را با کاغذ روغنی یا فویل آلومینیوم بپوشانید تا مواد روی سینی نچسبند.

- به دلخواه می توانید از مواد دلخواه تان مانند کره ی بادام زمینی و گردو نیز در طرز تهیه معجون گرانولا استفاده کنید.

- علاوه بر پودر نارگیل می توانید از نارگیل ورقه ورقه شده نیز استفاده کنید تا طعم آن را بیشتر احساس کنید.

- برای درست کردن معجون گرانولا حتما از آجیل خام استفاده کنید.

- بهتر است میوه های تازه ای که برای درست کردن گرانولا استفاده می کنید از میوه های ریز مثل توت فرنگی، بلوبری یا شاتوت باشند. در غیر این صورت می توانید آن ها را به شکل خرد شده استفاده کنید.