قبلاً در مورد انواع سمبوسه مطالب زیادی نوشتیم. همون طور که میدونین این غذای خوشمزه شکل ها و طعم های مختلفی داره. اما امروز میخوایم در مورد سمبوسه پیتزایی صحبت کنیم. من شخصاً اسمش رو میشونوم یاد پیتزا پیراشکی می افتم. البته بی ربط هم نیست. اما تردی نان سمبوسه یه چیز دیگه است. سمبوسه با مواد پیتزا ترکیب جالبی میشه. یه جورهایی انگار آشپزی ایتالیایی و عربی رو با هم ترکیب کرده باشن. تصور کنید وقتی سمبوسه رو گاز میزنید اول یه نان ترد زیر دندونتون بیاد بعدش هم کلی پنیر کشدار و مواد پیتزا. فوق العاده نیست؟

در مورد طرز تهیه سمبوسه پیتزایی باید بگم هم میتونید مثل سمبوسه جنوبی از نان لواش استفاده کنید و هم از خمیر یوفکا. هم میتونید سمبوسه ها رو سرخ کنید و هم میتونید توی فر بگذارید. هم میتونید از گوشت توی مواد داخل سمبوسه استفاده کنید و هم از ژامبون و سوسیس. بستگی به سلیقه خودتون داره. اما چون ما قبلاً طرز تهیه سمبوسه گوشت با نان لواش رو گفتیم این بار برای تنوع میخوام در مورد تهیه سبوسه پیتزایی با خمیر یوفکا صحبت کنم. در ضمن این سمبوسه رو توی فر میگذاریم مثل پیتزا. البته میشه سرخش هم کرد. ولی چون پنیر خودش کالری زیادی داره و چربه به نظرم توی فر بگذاریمش بهتر هست.

  سمبوسه مربعی  

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

 

مرحله اول:

سیب زمینی را از قبل آبپز و خرد یا زنده کنید. اگر مایه سمبوسه سیب زمینی (همراه با جعفری و ادویه) دارید میتوانید از آن استفاده کنید.  

مرحله دوم:

پیاز را خرد کنید و در روغن داغ تفت بدهید تا نرم و شفاف شود. سپس قارچ خرد شده را به آن اضافه کنید. چند دقیقه دیگر تفت بدهید تا آب قارچ بخار شود. مواد را از تابه خارج کنید. سپس کوکتل رنده شده را به همان تابه قبلی منتقل کنید. بعد از 3-4 دقیقه تفت دادن، کوکتل را از روی شعله بردارید.

 

مرحله سوم:

حالا همه مواد یعنی سیب زمینی، ژامبون، کوکتل، مخلوط قارچ و پیاز، ذرت، فلفل دلمه خرد شده و پنیر موزارلای رنده شده را در کاسه بزرگی بریزید. به مقدار دلخواه نمک و فلفل اضافه کنید. همه را به خوبی با هم مخلوط کنید.

  مواد سمبوسه پیتزایی  

مرحله چهارم: پیچیدن سمبوسه پیتزایی

فر را روشن و روی دمای 180 درجه تنظیم کنید. خمیر یوفکا را به شکل نوارهای باریک برش بزنید. پیچیدن خمیر یوفکا هم شبیه پیچیدن سمبوسه با نان هست که قبلاً آموزش دادیم. اما چون خمیر یوفکا خیلی نازک و شکننده هست بهتر است اول یکی دو تا بزنید بعد مواد را بریزید. به تا زدن ادامه دهید و قسمت مثلثی آخر خمیر را در تای آخر فرو کنید تا سمبوسه بسته شود. این کار را ادامه دهید تا همه مواد مصرف شود.

  پیچیدن سمبوسه پیتزایی  

مرحله پنجم:

کره آب شده را با قلمو دو طرف سمبوسه پیتزایی بمالید. کف یک سینی فر را چرب کنید. سپس سمبوسه ها را روی آن بچینید. سینی را به مدت 20-25 دقیقه در فر گرم شده قرار دهید. بعد از این مدت اگر زیر سمبوسه ها طلایی شده بود آنها را برگردانید و حدود 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا طرف دیگرشان هم طلایی شود.   آموزش سمبوسه با مواد پیتزا  

نکته های کلیدی تهیه سمبوسه پیتزایی:

- به جای کوکتل و ژامبون میتوانید از گوشت چرخکرده یا مرغ ریش ریش هم استفاده کنید. - اگر دوست دارید سمبوسه تند داشته باشید کمی فلفل تند را خرد کنید و به مواد داخلی اضافه کنید. - سمبوسه پیتزایی را با سس کچاپ یا سس ماست سرو کنید. - این سمبوسه را میتوانید به عنوان فینگرفود تولد هم سرو کنید. البته بهتر هست در سایز کوچکتر تهیه اش کنید. - میتوانید از پنیر ورقه ای هم به جای پنیر پیتزا استفاده کنید. - سمبوسه پیتزایی را میتوانید به شکل مربعی یا لقمه ای (مثل بورک) هم شکل بدهید.