اسم آش جو که میاد همیشه یاد خونه مامان بزرگ و نذری شب نوزده ماه رمضانش می افتم که از وقتی به سنی رسیدم که مامان بزرگ تو کارهای پخت و پز اعتماد نسبی به من پیدا کرد کار پاک و خیس کردن جو به عهده خودم بود چون می دونست عاشق جو و هر چیزی هستم که با جو تهیه می شه مثل نون جو، حلیم جو، سوپ جو و ...

درست کردن آش جو مثل هر نوع آش دیگه ای مقدماتی داره که تهیه مقدمات آش همیشه برام هیجان انگیز بود مثل خرید کشک، تهیه پیاز داغ چیپسی، نعناع داغ و ... که خدا رو شکر به عهده مامان بود و من هم به هر حال دستی تو کار داشتم و موقع پهن کردن و چیدن سفره افطار احساس می کردم سهم بزرگی در تهیه این افطاری دارم و کلی به خودم افتخار می کردم و خلاصه این که همیشه پای خوردن غذا که وسط بود من الکی شاد بودم.

آش جو افطار

امروز که تصمیم گرفتم دستور آش جو رو برای دوستان عزیزم بنویسم همون حس و حال خوشآیند رو دارم البته با هزاران افسوس که دیگه نه مامان بزرگی هست و نه حیاطی و نه حتی آش نذری. با این حال خوشحال می شم ادامه مطلب رو هم بخونید و با روش تهیه آش جو افطاری آشنا بشید.

آش جو نذری

طرز تهیه آش جو

مرحله اول:

حبوبات را پس از پاک کردن بشویید و از شب قبل با آب ولرم خیس کنید و در این مدت یکی دو بار آب حبوبات را عوض کنید.

عدس و ماش را جداگانه خیس کنید.

مرحله دوم:

حبوبات(به جز ماش و عدس) را در قابلمه نسبتا بزرگی بریزید و یک سوم قابلمه را پر از آب کنید و شعله گاز را روشن کنید تا زمانی که آب به جوش آید. پس از جوشیدن آب در ظرف را ببندید و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید حبوبات خوب بپزد.

 ماش و عدس را زمانی که حبوبات سفت تر پخته شد در قابلمه بریزید(ماش و عدس زودتر می پزند پس نیاز نیست از ابتدا در قابلمه ریخته شود)

مرحله سوم:

3 عدد پیاز راخرد کنید و تفت دهید و ادویه ها را اضافه کنید. بعد گوشت را با مقداری آب جوش در پیاز بریزید و اجازه دهید نیم پز شود.

مرحله چهارم:

گوشت نیم پز را در میکسر بریزید و آن را خوب میکس کنید تا یکدست شود.(می توان گوشت را ریش ریش کرد)

آش جو با گوشت

مرحله پنجم:

پیاز پخته شده و گوشت را به حبوبات اضافه کنید تا مواد به خوبی با هم بپزند.

مرحله ششم:

سبزی خرد شده را به مواد آش جو اضافه کنید تا زمانی که آش به خوبی جا بیافتد و غلیظ شود.

مرحله هفتم:

در اوخر زمان پخت دو تا سه قاشق غذا خوری کشک و مقداری نعناع داغ  به آش بیافزایید.

آش با جو

روش تهیه چیپس چیاز و نعناع داغ

برای تهیه نعناع داغ آش اول باید یک دوم پیمانه روغن مایع را داغ کنید و مقداری زردچوبه و فلفل رد آن بریزید سپس شش قاشق غذاخوری سر خالی نعناع خشک به آن اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن بلند شود.(نعناع را بیش از حد تفت ندهید جرا که تلخ می شود)

برای تهیه چیپس پیاز باید پیاز ها را به صورت خلالی و نازک خرد کنید (دو پیاز باقی مانده) و آن را در تابه برزید و در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید تا پیازها به صورت یکدست سرخ شود اواسط کار یک چهارم پیمانه آب روی پیازها بریزید و اجازه دهید پیاز به طور کامل ترد و برشته شود.(می توان کمی نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کرد تا طعم دار شود)

  آش جو خانگی

آش جو خوشمزه

نکات کلیدی تهیه آش جو

-می توان به جای گندم از برنج یا بلغور استفاده کرد.

-می توان از جو پرک استفاده کرد که در این صورت نیازی به خیساندن جو نیست.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم آش جو را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.