سالادها جزو غذاهای سالم و کم کالری هستند که طرفداران بسیار دارد و با انواع میوه و غلات و سبزیجات متعدد می توان انواع بی شماری از سالاد را درست کرد. این روزها خوردن کینوا بسیار رواج پیدا کرده که به خاطر زود هضم بودنش از جمله محبوب ترین گیاهان است و  انواع غذا و سالاد را می توان با آن تهیه کرد. متخصصین تغذیه خوردن کینوا رو بسیار توصیه می کنند. چون منبع سرشاری از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز است. سالاد کینوا یکی از سالم ترین و کارآمدترین سالادها برای داشتن تغذیه خوب و مناسب است.

شاید قبل از هر چیز لازم باشه  راجع به کینوا که گیاهی است باستانی با قدمت چندین هزار ساله، کمی اطلاعات داشته باشیم و این گیاه را بشناسیم تا بعد درباره خوراکی هایی صحبت کنیم که با کینوا می شه تهیه کرد. کینوا گیاهی است که بیشتر در نواحی آمریکای جنوبی کشت می شه و از نظر ارزش غذایی بالاتر از جو و گندم قرار داره و منبعی غنی از آهن، فسفر، امگا3،پروتئین و فیبر است و بسیاری از ویتامین های مفید را می توان با خوردن کینوا کسب کرد.

  کینوا  

کینوا دارای دو رنگ سفید و قهوه ای است و پختی مانند برنج داره و هضم راحت و سریع آن به دلیل نداشتن گلوتن (پروتئین موجود در غلاتی چون جو و گندم است که باعث چسبندگی و کشدار شدن خمیر می شود) است. با این توضیحات می توان گفت سالاد کینوا یکی از راحت ترین خوردنی هایی است که می توان با این گیاه درست کرد.

سالاد کینوا (Quinoa salad) رو به راحتی با هر نوع موادی می توان ترکیب و تهیه کرد. این سالاد دارای فیبر سرشاری است و به مدت طولانی می تونه شما رو سیر نگه داره. با توجه به پر خاضیت و پرطرفدار بودن سالاد کینوا تصمیم گرفتم روش تهیه نوعی سالادِ کینوا آموزش بدم که مواد راحت و در دسترسی رو شامل میشه و حتما از خوردنش لذت می برید و حتی میتونید با توجه به سلیقه خودتون مواد مختلفی به سالاد اضافه کنید و در میهمانی ها هم سرو کنید.

  سالاد ساده  

طرز تهیه سالاد کینوا

 

مرحله اول: پختن کینوا

حتماً کینوا را بشویید. روی دانه های کینوا به طور طبیعی ماده ای به نام ساپونین هست که باعث تلخی آن میشود. پس آن را داخل آبکش بریزید و خوب بشویید. سپس آن را همراه با آب در قابلمه بریزید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزد و آب آن کشیده شود.

  پختن کینوا  

مرحله دوم: خرد کردن سبزیجات

گوجه، خیار، فلفل دلمه ای و جعفری را خرد کنید.

  خرد کردن خیار  

مرحله سوم: سر هم کردن سالاد کینوا

کینوای پخته شده را پس از خنک شدن با نمک و فلفل مخلوط کنید. سبزیجات خرد شده و ذرت را با کینوا مخلوط کنید و روغن زیتون و آب لیموی تازه را روی سالاد بریزید و اجازه دهید کمی طعم مواد به خورد هم بروند و بعد سالاد کینوا را سرو کنید .

  سالاد با کینوا    

نکات کلیدی تهیه  سالاد کینوا

- این سالاد می تواند جایگزین خوبی برای یکی از وعده های غذایی اصلی باشد و برای کسانی که قصد دارند غذاهای سبک و کم کالری بخورند پیشنهاد خوبی است.

- سالاد کینوا را می توان با انواع گوشت مانند مرغ و ماهی تهیه و سرو کرد که در این صورت سیر کنندگی بیشتری خواهد داشت و راحت تر در وعده شام یا نهار می توان از آن استفاده کرد.

- برای پخت کینوا به جای آب می توان از آب سبزیجات یا شیر هم استفاده کرد که در این صورت پرخاصیت تر و خوشمزه تر خواهد شد.

- این سالاد رژیمی را می توان از 24 ساعت قبل درست کرد تا هنگام سرو طعم و مزه لذیذتری داشته باشد اما برای اینکه مدت زمان نگهداری سالاد بیشتر شود باید به مواد ترکیبی آن هم بسیار دقت کنید مثلا گوجه و خیار در طولانی مدت آب می اندازد و ممکن است طعم خوبی به سالاد شما ندهد.

همراهان عزیز خوشحال می شویم سالاد کینوا را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.