یکی از جذاب ترین غذاهای محلی بین ما ایرانی ها خورشت گوشت و هویج تبریزی هست. این خورشت خوشمزه که به خورش هویج معروفه، یه ترکیب عالی از طعم های ترش و شیرینه. این خورش بین تبریزی ها هم با هویج تهیه میشه و هم با زردک. ولی چون زردک همیشه در دسترس نیست، تهیه این خورش با هویج مرسوم تر شده. خورش هویج رو با گوشت قرمز، گوشت مرغ و بوقلمون و یا حتی بدون گوشت هم میشه تهیه کرد. پس خیالتون راحت باشه که این خورشت با سلیقه ی همه جور درمیاد.

در این مطلب ما قراره به صورت مرحله به مرحله خورشت هویج رو آماده کنیم. البته روش های مختلفی برای این کار هست. برای همین بعد از تهیه کردنش با هم از فوت و فن خورش هویج صحبت می کنیم. شما هم اگه روش دیگه ای بلد هستین، خوشحال میشیم در قسمت دیدگاه ها اون رو باهامون به اشتراک بذارین. حالا دیگه مواد اولیه رو آماده کنین تا با هم یه خورش هویج مجلسی و خوشمزه تهیه کنیم! بعد از خوندن این مطلب پیشنهاد می کنم به خورشت مرغ، خورشت آلو با گوشت و خورش آلو هم سری بزنین که تقریبا با همین مواد اولیه تهیه میشن.

  خورشت هویج تبریزی  

طرز تهیه خورش هویج

 

مرحله اول:

آلوها را در یک کاسه آب خیس دهید. سپس پیازها را نگینی خرد کرده و در قابلمه ای با مقداری روغن یا کره سرخ کنید.

  سرخ کردن پیاز  

مرحله دوم:

وقتی پیازها سبک شدند، تکه های گوشت را در قابلمه بریزید. پس از تغییر رنگ گوشت ها، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، فلفل و ادویه های دلخواه را اضافه کنید و با هم تفت دهید.

  تفت دادن گوشت  

مرحله سوم:

حالا مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید تا روی گوشت ها را بگیرد. حدودا سه ساعت زمان دهید تا گوشت کاملا پخته شود.

  پخت خورش هویج  

مرحله چهارم:

هویج ها را خلالی برش بزنید یا رنده درشت کنید. در ماهیتابه دیگر هویج ها را با مقداری روغن تفت دهید. در این مرحله از تهیه خورش هویج در صورت تمایل میتوانید کمی زعفران دم کرده به هويج ها اضافه کنید.

  تفت دادن هویج  

مرحله پنجم:

وقتی گوشت خورشت هويج پخته شد، میتوانید هویج ها را به قابلمه خورشت اضافه کنید. سپس آلوهای خیس شده، نمک و زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید. اجازه دهید خورشت حدودا نیم ساعت دیگر بپزد.

  مخلوط هویج و گوشت  

مرحله آخر:

در 5 دقیقه ی آخر پخت خورشت باید آبلیمو را اضافه کنید. میتوانید به جای آبلیمو از آبغوره استفاده کنید. سپس خورشت هویج را در ظرف سرو بکشید و با پلو، انواع سالاد و ترشی نوش جان کنید.

  سرو خورش هویج  

نکات کلیدی تهیه خورش هویج

- در صورت تمایل میتوانید به خورش آلو و هویج مقدار کمی دارچین، یک حبه سیر یا پودر سیر، پودر کاری و ... هم اضافه کنید.

- خورش هویج با رب انار هم تهیه می شود که برای مواد اولیه گفته شده حدودا 2 قاشق غذاخوری رب انار کافیست.

- زمان پخت این خورشت به زمان آماده شدن گوشت ها و هویج ها بستگی دارد. میتوان گوشت و هویج را از قبل پخت و بعد با مواد دیگر تفت داد. اما توصیه میشود هویج پخته نشود چون طعم خورشت را شیرین می کند. البته این مساله سلیقه ای است. در صورتی که خورشت را شیرین می پسندید میتوانید ده دقیقه ی آخر، کمی شکر هم به آن اضافه کنید.

- خورش هویج با گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه می شود. اما این خورش با گوشت بوقلمون و مرغ هم خوشمزه و پرطرفدار است. برای تهیه خورش هویج با مرغ تبریزی دستور تفاوتی ندارد و میتوانید همان مراحل بالا را تکرار کنید. اگر میخواهید این خورش را بدون گوشت آماده کنید، فقط کافیست مراحل مربوط به گوشت را از دستور حذف کنید.

- در تهیه خورشت هویج اگر به آلو خورشتی دسترسی ندارید، میتوانید سرکه، لیموعمانی یا گوجه سبز در آن بریزید. حتما قبل از اضافه کردن لیموعمانی، گوجه سبز، سرکه، آبلیمو و آبغوره میزان ترشی خورش را تست کنید.

- اگر دوست ندارید آلو به همراه خورش هویج تبریزی پخته شود، میتوانید به صورت جداگانه آلوها را با نمک، شکر، دارچین و کمی آب بپزید و در کنار خورش سرو کنید.

- برای طعم دهی بیشتر میتوان گوشت ها و هویج ها را با کمی دارچین تفت داد.

- خورش هویج با لپه هم تهیه می شود که لپه ها را باید در حین تفت دادن گوشت و پیاز اضافه کنید. به ازای 250 گرم گوشت یک چهارم پیمانه لپه کافی است.

- در صورت تمایل میتوانید پس از تفت دادن هویج، رب گوجه فرنگی را در همان ماهیتابه تفت دهید تا رب خوش رنگ تر و غلیظ تر شود.

  خورشت هویج و آلو