املت ایتالیایی یا فریتاتا برای مواقعی که وقت کافی ندارید یا حوصله آشپزی نیست خیلی عالیه. اصولا املت غذایی بسیار متنوع و در عین حال ساده است. مطمئنا شما می دونید که این غذا رو به شکل های مختلفی درست می کنند. مثل املت فرانسوی، املت قهوه خانه ای، املت گوجه و اسفناج و .... تقریبا هر موقع که نمی دونید چه غذایی باید درست کنید این املت هست که به کمک شما میاد. خوبیش اینه که جا برای خلاقیت هم داره و می تونید هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید داخلش بریزید. حتی می تونید اونو رژیمی کنید و املت کیسه ای بپزید.

املت ایتالیایی یا همون فریتاتا هم از قاعده تنوع مستثنی نیست. این غذا با مواد مختلف تهیه میشه. اما ما در این مطلب قصد داریم شکل کلاسیک و اصلی اون رو آموزش بدیم. البته با تمامی نکات لازم. برای تهیه املت کلاسیک ایتالیایی فقط نیاز به یک چنگال، کاسه و ماهیتابه دارید. پس خبر خوب اینکه ظرف زیادی هم کثیف نمیشه! همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه سبزیجات دلخواه را به این املت اضافه کنید. پس با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه املت ایتالیایی 

مرحله اول: آماده کردن مایع املت 

برای تهیه فریتاتا ابتدا تخم مرغ های تازه را در یک کاسه با اندازه مناسب بشکنید. با استفاده از یک چنگال تخم مرغ ها را هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که زرده و سفیده کاملا قاطی شوند. حالا نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از آن جعفری های تازه را نیز خرد کرده و داخل تخم مرغ بریزید. باز هم مایع را کمی هم بزنید تا مخلوط شوند. در پایان پنیر پارمزان را نیز به مایع اضافه کرده و خوب هم بزنید. مایع املت آماده است. اکنون باید آن را سرخ کنید.

 

مرحله دوم: سرخ کردن املت ایتالیایی 

روغن زیتون فرابکر را داخل یک ماهیتابه تفلون ریخته و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. برای امتحان می توانید یک قطره از مایع را داخل روغن بریزید. اگر سریعا سفت شده و روغن به جلز و ولز افتاد پس آماده است. در اینجا مایع املت ایتالیایی را داخل روغن داغ بریزید. بعد از حدود دو دقیقه قسمت زیرین املت می بندد. در این مرحله یک بشقاب روی دهانه ماهیتابه بگذارید. اندازه بشقاب باید هم اندازه یا بزرگتر از دهانه ماهیتابه باشد. سپس املت را توی بشقاب برگردانید. حالا املت را مجدد به ماهیتابه منتقل کنید تا طرف دیگر آن نیز سفت شود.

وقتی تخم مرغ ها کاملا سفت شدند عمل زیر و رو کردن را یک بار دیگر انجام دهید. این کار برای آن است که هر دو طرف املت کاملا برشته شود. غذای شما حاضر است. روی همان بشقابی که برای زیر و رو کردن استفاده کردید سرو کرده و مقداری فلفل سیاه بپاشید. از خوردن آن لذت ببرید.

دقت داشته باشید که املت کلاسیک ایتالیایی خیلی سریع آماده می شود. اما اگر می خواهید داخل آن از سبزیجات دیگر نیز استفاده کنید باید وقت بیشتری بگذارید. زیرا تمامی سبزیجات باید پیش از استفاده در املت پخته شوند.

 

نکات کلیدی برای تهیه املت ایتالیایی 

- می توانید از سبزیجاتی همچون سیر، کلم بروکلی، پیاز، گوجه، کدو سبز یا سیب زمینی در فریتاتا استفاده کنید. اما پیش از آنکه آنها را داخل روغن زیتون بریزید باید پخته یا تفت داده شده باشند.

  املت ایتالیایی با سبزیجات اضافه  

- اگر دوست ندارید املت ایتالیایی برشته باشد فقط یک مرحله آن را زیر و رو کنید.

-  دستور املت ایتالیایی از وبسایت vincenzosplate ترجمه شده است.

  تصاویر از : https://www.vincenzosplate.com/recipe-items/italian-omelette/