انواع مربای سنتی و ایرانی رو میشه به راحتی تو خونه درست کرد. خیلی از مرباها با میوه های تابستونی درست میشه، مثل مربای توت فرنگی. مربای تمشک هم یکی از انواع مرباهای سنتی شمال ایرانه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره و اغلب تو فصل تابستون درست میشه. مزه ی این مربا نه ترشه و نه شیرین. در واقع یکی از دلایل محبوبیت مربای تمشک همین طعم ملس اونه. این مربا به نام مربای ولش هم معروفه. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه مربای تمشک به دو روش ساده رو بهتون آموزش بدیم؛ در روش اول فقط از تمشک و شکر برای درست کردن مربا استفاده میشه و طرز تهیه ی اون خیلی ساده اس. در این روش می تونید علاوه بر مربا، شربت تمشک هم درست کنید و با یک تیر دو نشون بزنید! روش دوم مخصوص کساییه که می خوان طعم متفاوتی به مربای تمشک بدن. در این روش بهتون می گیم که چطور میشه مربای تمشک رو با شیره ی انگور درست کرد. معمولا نسبت شکر و تمشک در طرز تهیه ی این مربا به یک اندازه اس ولی مقدار شیرینی مربا به ذائقه ی شما هم بستگی داره و می تونید میزان شکر و یا شیره ی اون رو کمتر یا بیشتر کنید. مربای تمشک هم به شکل له شده و هم به شکل درسته درست میشه و شکل ظاهری اون سلیقه ایه.

از اون جا که مربای تمشک یکی از خاص ترین مرباهاست، پس فرصت رو از دست ندید! تا فصل تمشک تموم نشده دست به کار بشید و این مربای خوشمزه رو درست کنید. شما می تونید به راحتی طرز تهیه مربای تمشک خونگی رو یاد بگیرید و این مربای لذیذ رو درست کنید. در کنار مربا، می تونید از طعم بی نظیر شربت تمشک هم لذت ببرید و گرمای تابستون این شربت فوق العاده رو خنک بنوشید. تا انتهای مطلب با ما همراه شوید تا برخی از مهمترین نکات پخت مربا را نیز به شما آموزش دهیم تا بتونید این مربا رو به بهترین شکل درست کنید.

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

روش اول: مربای تمشک به همراه شربت تمشک

۱- ابتدا تمشک و شکر را بدون افزودن آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید و تمشک آب بیندازد. بعد از به جوش آمدن مربا، زیر حرارت را کم کنید تا مربا پخته شود.

۲- بعد از ۱۵ دقیقه مربای تمشک کف خواهد کرد. تا حد امکان کف روی مربا را با استفاده از کفگیر بگیرید تا مربا شفاف و رنگ آن روشن شود.

۳- بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه که شکر کاملا در مربا حل شد، قابلمه ی مربا را از روی حرارت بردارید.

۴- مربا را داخل آبکش بریزید و در زیر آن کاسه ای بزرگ قرار دهید تا شربت تمشک داخل آن ریخته شود. (شربت را به صورت جداگانه از صافی ریز رد کنید تا دانه های تمشک از آن گرفته شود.)

۵- مربای آماده شده را به صورت له شده یا درسته داخل شیشه بریزید، درب آن را محکم ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

  مربای له شده  

روش دوم: مربای تمشک با شیره ی انگور

شیره ی انگور: 1 کیلوگرم تمشک: 1 کیلوگرم آبلیمو: 1 قاشق چایخوری آب ولرم: 1 پیمانه

 

۱- پیش از هر چیز برگ و دم تمشک ‌ها را از آن ها جدا کنید. سپس آن‌ ها را داخل ظرفی تمیز ریخته و روی تمشک ‌ها را با آب سرد بپوشانید.

۲- بعد از حدود ۱۵ دقیقه تمشک‌ ها را داخل صافی یا سبد بریزید و زیر آب سرد بشویید تا کاملا تمیز شوند. زیر صافی، کاسه ‌ای قرار دهید تا آب اضافی تمشک‌ ها خارج شود.

۳- تمشک ‌های شسته شده را در قابلمه ‌ای لعابی بریزید. سپس حدود ۶۰۰ گرم از شیره ی انگور را روی آن ها بریزید.

۴- قابلمه ‌ی تمشک را حداقل ۶ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا شیره ی انگور کاملا جذب تمشک ها شود و مخلوط آب بیندازد. سپس قابلمه را از یخچال خارج کرده و باقی مانده ی شیره ی انگور را به آن ها اضافه کنید.

۵- قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن آب ولرم اضافه کنید.

۶- وقتی آب مربا به جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا مربا غلیط شود.

۷- وقتی مربا به غلظت مناسب رسید و قوام آمد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و پس از چند دقیقه حرارت را خاموش کنید.

۸- مربا آماده است. آن را داخل یک ظرف در دار بریزید و وقتی کاملا سرد شد درب آن را ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید. مربای تمشک ژله ای  

نکات کلیدی طرز تهیه مربا تمشک

- مربا را بیش از حد نپزید تا تمشک ها له نشوند. در این صورت به جای مربا، مارمالاد تمشک خواهید داشت!

- اگر می خواهید مربای تمشک را شیرین درست کنید، می توانید به جای شیره ی انگور از شکر نیز استفاده کنید.

- برای درست کردن مربای تمشک حتما از قابلمه ی لعابی استفاده کنید.

- بعد از پخته شدن مربای تمشک، می توانید آن را له کنید یا به صورت درسته داخل شیشه بریزید. همچنین می توانید برای جدا کردن دانه های ریز آن، مربا را از صافی ریز رد کنید.

- هم مربای تمشک و هم شربت آن بعد از سرد شدن حالت ژله ای و براقی خواهد داشت.

- اگر نتوانستید به طور کامل کف روی مربا را بگیرید نگران نباشید، چون تاثیری در طعم آن نخواهد داشت.

- از آن جا که خود تمشک مزه ی ترش و اسیدی دارد، در بسیاری از دستورها در طرز تهیه مربای تمشک از آبلیمو استفاده نمی کنند. (آبلیمو برای جلوگیری از شکرک شدن مربا افزوده می شود.)

- در روش اول هنگام ریختن مربای تمشک در صافی و جدا کردن شربت، تمام آب مربا را از آن جدا نکنید و مربا را کمی رقیق نگه دارید.

- مربا و شربت تمشک را داخل یخچال نگهداری کنید.

- برای پرس کردن درب مربا می توانید از شیشه هایی با درب فلزی استفاده کنید، پس از ریختن مربا داخل شیشه، درب آن را ببندید و شیشه ها را داخل آب جوش چند دقیق بجوشانید. سپس شیشه ها را بیرون آورده و چند ساعت به حالت برعکس روی سطح صاف قرار دهید.

 

- تصاویر از : nd_1382