گوشت و بادمجان یکی از غذاهای ساده، سالم و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به راحتی در منزل تهیه کنید و هزینه چندانی هم ندارد. در کل این خوراک از سه لایه بادمجان و دو لایه سس گوشت تهیه می‌شود که با مقداری تخم مرغ به هم چسبیده‌اند. تخم مرغ علاوه بر چسباندن لایه‌ها به هم، پروتئین غذا را هم افزایش می‌دهد. در ضمن در تهیه گوشت و بادمجان، بادمجان در روغن سرخ نمی‌شود بلکه در فر بدون هیچ روغنی پخته می‌شود و به همین دلیل از بیشتر غذاهای دیگری که می‌شود با بادمجان تهیه کرد سالم تر است و چربی کمتری دارد.

طرز تهیه گوشت و بادمجان

ابتدا برای تهیه سس گوشت، روغن زیتون را داخل تابه‌ای بریزید و آن را روی شعله‌ی زیاد داغ کنید. پیاز خرد شده و مواد گوشت چرخ کرده را داخل روغن بریزید و حدود ۱۰ دقیقه تفت بدهید تا قهوه‌ای شوند و آب پیاز به طور کامل بخار شود. حال گوجه خرد شده را اضافه کنید و بگذارید آب گوجه شروع به قل زدن کند. سپس شعله را کم کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه به پختن ادامه دهد. در این مدت درب تابه را بگذارید و هر از گاهی هم بزنید.

درب تابه را بردارید و به آن جعفری، نمک و فلفل اضافه کنید. سس را بچشید و اگر لازم بود مقدار نمک و فلفل را تنظیم کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم بماند سپس آن را از روی گاز بردارید.

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. بادمجان‌ها را بشویید و کلاهشان را جدا کنید ولی پوست نکنید. سپس آنها را به صورت حلقه‌هایی به ضخامت حدوداً یک سانت خرد کنید.

حلقه کردن بادمجان

کف یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید. حلقه‌های بادمجان را به صورت یک لایه روی سینی بچینید. روی آنها نمک بپاشید و آنها را ۱۵ دقیقه در فر بپزید. بادمجان‌های پخته را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. اولین قسمت را به صورت یک لایه کف قالب فر بچینید.

لایه‌های کاسرول گوشت و بادمجان

نصف سس گوشت را روی آن بریزید و پخش کنید. یک لایه بادمجان دیگر و سپس نصف دیگر سس گوشت را بریزید. کار را با یک لایه بادمجان دیگر تمام کنید. ۳۵ دقیقه در فر بپزید. تخم مرغ را با ۱ قاشق شیر و اندکی نمک هم بزنید و سپس روی مواد بریزید و دوباره ۱۰-۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود. قبل از سرو گوشت و بادمجان ۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود.

کاسرول گوشت و بادمجان